Wij stellen ons voor

Gestart door roadtrippers, 25-12-2013 14:21:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RenVeld

2.0 10V rules.......................

Waarom slaan we deze over? Mijn 855 heeft dit gecombineerd met LPG G3 (verdamper) en automaat en komt ook afgeladen de Ardennen door zonder heel veel te moeten afzien.

Ik zou voor jullie trip kijken naar een goede (non turbo) LPG auto voor max. 60% van het budget en ca. 20% gebruiken voor de noodzakelijke beurt en remmen. Zeker als je circuits wil aandoen. Hou je 20% over om onderweg te investeren.

LET OP !!!! Het eerste woordje in voorgaande alinea......... :D

Wat me wel opviel in je openingspost is een 240 optie uitvlakken ivm leeftijd en brandstofverbruik. Leeftijd kan ik me iets bij voorstellen en dan voornamelijk in handling. 850 rijdt vele malen strakker. Standaard dan, 240 heeft nl. wel achterwiel aandrijving wat ook wel weer leuk is :eusa_clap:. Brandstofverbruik........ al eens gekeken hier op t forum? Denk dat er hier net zoveel (danwel meer) aandelen benzinepomp verhandeld worden :eusa_whistle:

Verder ben ik gek op dit soort acties, goed voornemen, uitvoeren en geniet ervan.
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

leons850

Citaat van: RenVeld op 26-12-2013 11:09:18
2.0 10V rules.......................

Waarom slaan we deze over? Mijn 855 heeft dit gecombineerd met LPG G3 (verdamper) en automaat en komt ook afgeladen de Ardennen door zonder heel veel te moeten afzien.

Ik zou voor jullie trip kijken naar een goede (non turbo) LPG auto voor max. 60% van het budget en ca. 20% gebruiken voor de noodzakelijke beurt en remmen. Zeker als je circuits wil aandoen. Hou je 20% over om onderweg te investeren.

LET OP !!!! Het eerste woordje in voorgaande alinea......... :D

Wat me wel opviel in je openingspost is een 240 optie uitvlakken ivm leeftijd en brandstofverbruik. Leeftijd kan ik me iets bij voorstellen en dan voornamelijk in handling. 850 rijdt vele malen strakker. Standaard dan, 240 heeft nl. wel achterwiel aandrijving wat ook wel weer leuk is :eusa_clap:. Brandstofverbruik........ al eens gekeken hier op t forum? Denk dat er hier net zoveel (danwel meer) aandelen benzinepomp verhandeld worden :eusa_whistle:

Verder ben ik gek op dit soort acties, goed voornemen, uitvoeren en geniet ervan.

Oeps helemaal vergeten, daarom zei ik ook:
CiteerDit is wat me zo even snel te binnen schiet en heel kort samengevat.
Je hebt helemaal gelijk sorry. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

arjen850

Ha, na half februarie komt onze runner weer vrij, die is klaar voor grote reizen ;D

roadtrippers

Wat rijden jullie dan gemiddeld?


RenVeld

Mwoah, ben een gelukkige LPG G3 met verdamper bezitter en rijd meestal vrij rustig, automaat, en zit op een gemiddelde van 1:6 in de stad tot 1:8 op snelweg met cc op max (100/120/130). Vertaald naar benz betekend dat ongeveer 1:7.5 tot 1:9.5.

Qua onderhoud is de motor redelijk bij (Olie, filters, bougies, kabels, rotor en verdeler recent vervangen en versnellingsbak olie gespoeld en vernieuwd) en het verbruik was erger en verbeterd langzaam maar veel zuiniger als dit verwacht ik niet dat hij gaat komen.

Nu trouwens op winterbanden in maat 195/55/16, zomerbanden idem maar scheelt ook wat %en

Mn 240 (1984 2.3carb) reed ongeveer even duur met handbak (Benz gegevens).
Mn 245 (1978 2.1lpg) gebruikte iets meer met 4bakod, maar slecht onderhouden
Mn 240 (1992 2.0lpgg3) nnb, 5bak, hoop de 1:9 te overtreffen (je moet optimistisch blijven, toch?)

Kortom, die cylinder extra kost iets meer. Maar daar staat wel wat tegenover aan koppel en geluid (lees: erlebnis)
1983 Volvo 340 1.4 Vario 3drs   33.500 km ---- Helaas TE KOOP
1986 Volvo 340 1.4 Vario 5drs   90.000 km ---- Helaas TE KOOP
1995 Volvo 850 2.0 10V Estate 320.000 km ---- Helaas TE KOOP
2000 Volvo V70 2.5 TDI Classic 283.500 km ---- Rijdend met achterstallig onderhoud

Piere

Roadtrip door West-Europa? Strak plan. Wij hebben er al 3 achter de rug met mijn 855 2.5 10V op LPG.

Alles staat hierrrrr

2013
http://www.eu-roadtrip.com/

2012
http://eu-roadtrip2012.blogspot.be/

2011
http://eu-roadtrip.blogspot.be/


3 personen is ideaal. 4 gaat ook lukken hoor, maar het gaat krap worden. Bij ons is het meest linkse deel van de achterbank steevast ingepalmd door de frigobox (transfo van 12 naar 230 Volt staat er net voor op de grond) dus die plaats valt sowieso al weg. Qua bagage valt het wel mee, ik (Driver 8) ) kan altijd wel m'n binnenspiegel gebruiken :)

Roep gerust als je vragen hebt of concrete tips wil, na 3 edities weten we al ongeveer waar we op moeten letten en wat je wel en niet moet meenemen ;)


En veel plezier natuurlijk!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

roadtrippers

Piere, vorig jaar kleine roadtrip gedaan. Jaar daarvoor naar Kroatië geweest met andere vrienden, ook met auto kamperen. Weet zo ongeveer wel wat we mee moeten enzo! Komt een dakkoffer op voor extra bagage, gaat namelijk heel wat fotospul mee :P Tips zijn altijd welkom!

mymac

Welkom allen!

Het verhaal komt mij redelijk bekend voor, alleen is het bij mij wat anders gelopen...

Wij wilden ook met z'n vieren op vakantie gaan en het huren van een auto ging al gauw richting de 1000 euro voor twee weken. Ik vond dat zo zonde van het geld dat ik voor €500 een op het oog nette 855 2.5i-20V heb gekocht. Dit zou immers de ideale vakantie auto zijn voor een top prijs.

Het 'nadeel' is dat het er uiteindelijk op uitdraaide dat ik de auto gewoon aangeschaft heb om te houden en niet enkel voor een vakantie... Ik ben inmiddels duizenden euro's verder ::) Dit komt mede door mijn wil om altijd alles netjes te hebben, dus ik kan het niet uitstaan als dat anders is, zéker niet in het kader van m'n grootste passie: auto's. Ondertussen ben ik helemaal verliefd geworden op mijn Volvo en wil ik nooit meer zonder 850 door het leven met een 5 cilinder blok. Ik hoop ooit geld te hebben om over te stappen naar een T-5R of iets, maar voor de rest zijn alle wensen vervuld met deze wagen!

Een vriend van me is monteur (zie mijn voorstel topic hoe dat gelopen is :P) en hij heeft tot nu toe al het onderhoud wat ik zelf niet kon voor me gedaan. Dit brengt mij tot het volgende punt:
Je kunt kiezen voor een 850 waarvan je zeker weet dat er van alles aan moet gebeuren, óf je zoekt een zo goed mogelijk exemplaar. Voor 1000 euro zul je vast wat vinden maar er zal voor zo'n trip toch altijd 'voor het mooie' wel iets moeten gebeuren. Beter is dan zo goedkoop mogelijk een wagen op de kop te tikken en hieraan doen wat hoognodig is, zodat je zéker weet dat de vervangen delen ook echt goed zitten.

Houd rekening met een kapotte airco (heeft ongeveer elke 850 in deze prijsklasse volgens mij) en probeer een model te vinden waarbij de distributieriem voor het mooie niet vervangen hoeft te worden, dat scheelt al gauw een paar 100 euro totaal. Er komt vaak een waterpomp en multiriem bij, en dan nog loon als jullie het niet zelf willen/kunnen doen.

Qua motorisering zou ik geen turbo model kiezen. Ik heb in een 10V met handbak, 20V met automaat (mijn 850), 20V met handbak en een 850R 2.0 met handbak gereden. Natuurlijk was de laatste fantastisch leuk omdat er bij 4000rpm een turbo boost in je rug komt zetten waar je blij van wordt, maar een turbo model is dus zoals anderen ook al aangaven gevoeliger voor het een en ander.
De 144pk variant reed eigenlijk al prima, al was van het model waar ik in reed de koppeling redelijk aan z'n eindje. Het vermogen was op zich goed.
Mijn 20V vind ik heerlijk rijden. Het geluid is, zoals elke 5-in-lijn benzine in de 850, FANTASTISCH! Ik ga niet zo zeer heel hard, maar af en toe doorhalen tot de 6000rpm is zo'n feest voor je oren, dat niks er meer toe doet. Het vermogen van 170pk/220Nm (op papier, 20 jaar geleden...) is voor op vakantie echt genoeg. Op vakantie heb ik gemiddeld met de lange stukken 1 op 9 à 10 gereden door Frankrijk met 4 man, een skibox en een afgeladen kofferbak. Op het eiland waar we zaten was dat 1 op 6,5 meen ik, omdat ik het leuk vond om overal rond te scheuren ;D

Het schiet me ook ineens te binnen dat ik gok dat jullie iets van een aux/iPod aansluiting wensen te hebben. Misschien is het handig om hier naar te kijken met de aanschaf. Kies als het kan een exemplaar waar al iets in die richting in zit qua radio. In mijn Volvo zat een originele radio/CD speler dus voor de kosten zouden jullie op die manier weer iets kunnen besparen.

Wat een verhaal alweer... Ik brei er maar een eind aan :P
R53 MINI Cooper S Astro Black & zwart/beige | 146.000km | 18" R105 JCW
Volvo 855 2.0 T-5 MT silver sand & bruin/grijs | 334.000 km | 17" Volans | 302mm + Yellow Stuff pads (verkocht)
Volvo 854 2.5-20V GLT MT ruby red | 242.000 km (Verkocht)
Volvo 855 2.5i-20V AT DOP/beige | 408.466 km | 17" Pegasus

SvK

#24
Citaat van: The Volvoboy op 25-12-2013 15:13:17
Welkom hier! :)

Zie hier de goedkoopste T-5 op gaspedaal

Heeft geen APK, mankeert dus wellicht het één en ander aan. Succes met jullie zoektocht, ben benieuwd naar de vorderingen :)
Gewoon voor gaan kijken. Bij voorkeur wel goed proberen, warm en koud. Inspecteren op de brug. Enfin, je kent t rijtje wel;)
Welkom hier en veel succes;)

1 op 10 is op lange afstanden haalbaar;) Ik rijd stevig door en doe 1 op 8,5

roadtrippers

Heren, heb een 850 zien staan op lpg met nog geen 400k op de teller. Moet alleen een nieuwe lambdasonde hebben, wat zou het kosten om dat te vervangen en kan je dat zelf?

Remy40

Vorig jaar met een 2.5 20v op g3 verdamper met 5 personen naar Italië geweest. Ideale auto, veel power, hoge snelheid cruisen (150 km/h+) en redelijk verbruik (1:8,5 met normale snelheden tot 1:7,5 met continu 150+ terug naar huis). Op de heenreis dwars door de alpen over steile colletjes. De auto leek ervoor gemaakt. Oja, wel volle bepakking, dakkoffer en al 490000km ervaring. Goeie keus heren, succes.

roadtrippers

Citaat van: Remy40 op 15-01-2014 12:05:59
Vorig jaar met een 2.5 20v op g3 verdamper met 5 personen naar Italië geweest. Ideale auto, veel power, hoge snelheid cruisen (150 km/h+) en redelijk verbruik (1:8,5 met normale snelheden tot 1:7,5 met continu 150+ terug naar huis). Op de heenreis dwars door de alpen over steile colletjes. De auto leek ervoor gemaakt. Oja, wel volle bepakking, dakkoffer en al 490000km ervaring. Goeie keus heren, succes.

LIKE!