Onderhoudsbeurt voor de S70 2.5T

Gestart door glenfiddich1983, 17-10-2013 10:40:21

Vorige topic - Volgende topic

glenfiddich1983

Beste mensen,

De Sandstone is zo ongeveer toe aan zijn 240.000 km onderhoudsbeurt, staat nu op 237k. Nu is door de vorige eigenaar (tussen Sem en mij zat nog een eigenaar, die heeft de auto niet heel lang gehad) de 225K-beurt maar gedeeltelijk zelf gedaan. Er is alleen maar olie ververst, nieuw filter, en volgens mij nieuwe bougies maar dat laatste moet ik even nakijken in de papieren.

Nu denk ik er aan om naar Combigarage Westerbroek te gaan, of wellicht iemand hier op het forum tegen betaling mits die de volledige onderhoudsbeurt kan doen (laat maar even weten in een PB als iemand zich aangesproken voelt  :laugh: ).

Ik heb qua onderhoud het volgende plan in gedachten, met daarbij nog enige vraagjes:

1) Cilinderlektest / Compressietest, teneinde een beeld te vormen over de toestand van het blok.
Is dit zinnig?
En zo ja, kan ik het beste beide laten doen, of één van tweeën? En welke is dan het meest zinnig?
Wat zouden de kosten daarvan ongeveer zijn?

2) Van de 225K beurt:
   - Carterventilatie reinigen (of eventueel vervangen; heb nog een setje liggen)
   - Bougies (moet nog even nakijken of dat niet al gedaan is)

3) 240K beurt, met uitzondering van:
   - Olie verversen? (heb ik 7000 km geleden al gedaan; zit nu Castrol Magnatec 5W40 in, moet de olie nu opnieuw of kan het nog even?)
   - Luchtfilter vervangen (zit nu K&N in, is schoon)

Bij het vervangen van de D-riem ook de waterpomp en spanrollen vervangen

4) Airco/ECC:
   - Ringetje(s) verwijderen uit magneetkoppeling
   - Rest van het systeem nakijken (filter/droger lijkt aan vervanging toe)

Is dit een zinnig plan om mee naar de garage te gaan? Iemand op/aanvullingen?

Alvast bedankt voor het meedenken!  8)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

henry classic v70

Citaat van: glenfiddich1983 op 17-10-2013 10:40:21
Beste mensen,

De Sandstone is zo ongeveer toe aan zijn 240.000 km onderhoudsbeurt, staat nu op 237k. Nu is door de vorige eigenaar (tussen Sem en mij zat nog een eigenaar, die heeft de auto niet heel lang gehad) de 225K-beurt maar gedeeltelijk zelf gedaan. Er is alleen maar olie ververst, nieuw filter, en volgens mij nieuwe bougies maar dat laatste moet ik even nakijken in de papieren.

Nu denk ik er aan om naar Combigarage Westerbroek te gaan, of wellicht iemand hier op het forum tegen betaling mits die de volledige onderhoudsbeurt kan doen (laat maar even weten in een PB als iemand zich aangesproken voelt  :laugh: ).

Ik heb qua onderhoud het volgende plan in gedachten, met daarbij nog enige vraagjes:

1) Cilinderlektest / Compressietest, teneinde een beeld te vormen over de toestand van het blok.
Is dit zinnig?
En zo ja, kan ik het beste beide laten doen, of één van tweeën? En welke is dan het meest zinnig?

2) Van de 225K beurt:

- Olie verversen? (heb ik 7000 km geleden al gedaan; zit nu Castrol Magnatec 5W40 in, moet de olie nu opnieuw of kan het nog even?)

4) Airco/ECC:

Misschien eens contact opnemen met jgvdg hier op 't forum...

Olie hoeft niet, is nog vers en filter ook niet als deze nog schoon is (hangt wel af hoe lang deze er al inzit)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

glenfiddich1983

Citaat van: henry classic v70 op 17-10-2013 12:41:17
Citaat van: glenfiddich1983 op 17-10-2013 10:40:21
Beste mensen,

Is dit zinnig?

2) Van de 225K beurt:

4) Airco/ECC:

Misschien eens contact opnemen met jgvdg hier op 't forum...

Olie hoeft niet, is nog vers en filter ook niet als deze nog schoon is (hangt wel af hoe lang deze er al inzit)

Filter is net zo vers als de olie (7000 km/een half jaar dus), ik ga natuurlijk geen olie verversen en het oude filter er weer indraaien ;D

Maar lijkt die cilinderlektest en/of compressietest om te beginnen een beetje zinnig?

Ik heb op zich niet direct aanleiding om te veronderstellen dat er iets mis is hoor.
Heb geen witte rook; geen olie in de KVS en ook geen sludge in de olie.

Wél lijkt er de afgelopen 1000 km een klein beetje KVS verdwenen te zijn. Laatst ineens een paar dagen na een rit van 700 km leek het KVS-peil 0,5 tot 1 cm gezakt. Nadat ik weer een rit had gemaakt en een dag heb gewacht leek het peil echter weer (nagenoeg) terug op het oude niveau. Wellicht dat hij even wat meer vloeistof 'binnen' heeft gehouden en dat dat nu weer terug in het expansievat is gekomen, kan dat?

Ries van de Zilverschuit

Een compressietest kan natuurlijk altijd, is ook het werk niet. Cilinderlektest schijnt aanmerkelijk meer werk te zijn, heb ik begrepen. Ik heb daar geen ervaring mee. Is volgens mij ook een vervolgmeting bij slechte compressie om de oorzaak vast te stellen.

''Kvs-meeting' gedaan met de auto op dezelfde ondergrond? Als de auto maar iets scheef staat, geeft dat al vertekening.  Eventueel kun je het koelsysteem onder druk laten zetten, om verlies te traceren. Hoeft ook het werk niet te zijn, zeker als er geen drukverlies optreedt.

Tsja, zijn we niet allemaal een beetje nerveus met onze 2.5T-blokken?  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

glenfiddich1983

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-10-2013 14:03:04
Een compressietest kan natuurlijk altijd, is ook het werk niet. Cilinderlektest schijnt aanmerkelijk meer werk te zijn, heb ik begrepen. Ik heb daar geen ervaring mee. Is volgens mij ook een vervolgmeting bij slechte compressie om de oorzaak vast te stellen.

''Kvs-meeting' gedaan met de auto op dezelfde ondergrond? Als de auto maar iets scheef staat, geeft dat al vertekening.  Eventueel kun je het koelsysteem onder druk laten zetten, om verlies te traceren. Hoeft ook het werk niet te zijn, zeker als er geen drukverlies optreedt.

De auto staat bij mij altijd hetzelfde, namelijk in de garage. Met bijkomend voordeel dat ik lekkage ook altijd meteen zie op de grond.

En je hebt gelijk, zo'n 2.5T blok is erg fijn maar maakt altijd wel wat nerveus!

Ries van de Zilverschuit

Kleine lekkages ontstaan vaak pas als het druk ontstaat in het systeem, dus bij warme motor. De vloeistof verdampt dan meestal snel en daar zie ze weinig meer van terug, op wat residu na. In de andere gevallen is er meestal wel sprake van een serieus lek en dan zakt het peil in je reservoir toch redelijk snel.

Afpersen geeft wel snel duidelijkheid in dit geval. Is er ooit wel eens wat vernieuwd aan het koelsysteem?

Ik heb niet het idee dat er wat ernstigs aan de hand is, dan moeten er duidelijk andere klachten zijn.

glenfiddich1983

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-10-2013 15:25:59
Kleine lekkages ontstaan vaak pas als het druk ontstaat in het systeem, dus bij warme motor. De vloeistof verdampt dan meestal snel en daar zie ze weinig meer van terug, op wat residu na. In de andere gevallen is er meestal wel sprake van een serieus lek en dan zakt het peil in je reservoir toch redelijk snel.

Afpersen geeft wel snel duidelijkheid in dit geval. Is er ooit wel eens wat vernieuwd aan het koelsysteem?

Ik heb niet het idee dat er wat ernstigs aan de hand is, dan moeten er duidelijk andere klachten zijn.

Hij bouwt in ieder geval wel druk op, want als ik een paar uur na een rit de dop van het reservoir losdraai dan merk ik wel dat er nog wat druk op staat (beetje pssj geluid). Of is de druk tijdens het rijden en bij afpersen nog aanmerkelijk hoger?

Geen idee of er wel eens wat is vervangen aan het koelsysteem, zal de papieren eens nazien.

Visueel kan ik geen lek ontdekken in ieder geval, dus als het al zou lekken is het minimaal. Maar goed, het is nu in het half jaar dat ik de auto heb voor het eerst dat ik ineens een lager peil zag (0,5 tot 1 cm), na weer een rit was het peil weer nagenoeg gelijk aan voorheen. Met nagenoeg gelijk bedoel ik dat het peil wel zichtbaar iets lager staat, maar dan een millimeter ofzo. Ik weet dat omdat het peil altijd een paar millimeter boven het minimum stond, en nu staat hij vlak boven of gelijk aan het minimum. Schommelingen in het peil heb ik tot nu toe nog nooit gezien, en ik kijk regelmatig (gemiddeld zeker elke 1000 km peil ik olie en check ik de andere vloeistoffen).

Ik weet niet of het wat betekent, zo'n schommeling (eerst zeker een halve cm omlaag en later weer nagenoeg terug op oude niveau). Het maakt me gewoon wat nerveus denk ik :)

StefanCJ

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-10-2013 14:03:04

Tjaa ... Jullie zijn niet de enige  ::).

Ik heb ook af en toe wat kvs verbruik. Soms is er ineens bijna één cm verdwenen (meet altijd koud en als de auto recht staat) en zo blijft het weer een paar weken op niveau. Bij op druk zetten kwam een ralle slangklem onderop het reservoir aan het licht. Nu is het verbruik misschien iets minder maar zeker nog niet weg.

Ik maak me er soms weleens druk over, auto hoort gewoon geen kvs te verbruiken. Als het blok in de soep loopt kan er een mooi R-blok in  ;D.

UserID6342

We kijken binnenkort wel even Stefan en laten 'm dan gewoon langer op druk staan.  Andere optie is nog om even met de camera in de cilinders te kijken, als je dat een beter gevoel geeft.

Ries van de Zilverschuit

Wat langer afpersen en alles nauwgezet nalopen, lijkt mij ook de enige oplossing, wil je het verhelpen. Vind je echt helemaal niets en zakt de druk toch, dan loopt het ergens de cilinders in...

glenfiddich1983

Ik denk dat ik dan de onderhoudsbeurt laat uitvoeren als volgt:

1) Compressietest, teneinde een beeld te vormen over de toestand van het blok. Als de compressietest geen vragen oplevert kan de beurt verder uitgevoerd worden vanaf punt 2.

2) Koelsysteem afpersen teneinde na te lopen op eventuele lekken.

3) Van de 225K beurt:

4) 240K beurt, met uitzondering van:
  - Olie verversen

5) Airco/ECC:

Volgens mij heb ik dan een prima grote beurt samengesteld, of niet? :)

glenfiddich1983

Nou.. er kan hoogstwaarschijnlijk nog een punt aan toegevoegd worden:

6) Vialle LPi pomp vervangen of reviseren

Ding ratelt als een gek!
Viel me een tijdje terug al op dat ik ergens een rateltje hoorde, niet direct bij stil gestaan. Maar laatst viel het écht heel erg op. Eens goed geluisterd en komt overduidelijk van de lpg pomp. Auto rijdt verder (nog) prima op gas, geen gestotter ofzo.

glenfiddich1983

Citaat van: glenfiddich1983 op 17-10-2013 21:03:48
Ik denk dat ik dan de onderhoudsbeurt laat uitvoeren als volgt:

1) Compressietest, teneinde een beeld te vormen over de toestand van het blok. Als de compressietest geen vragen oplevert kan de beurt verder uitgevoerd worden vanaf punt

Vandaag de auto weer opgehaald na grote beurt op maat.

Compressietest gaf op elke cilinder tussen de 11 en 12  :laugh:

Ries van de Zilverschuit

Netjes, dus nog niet toe aan een nieuw blokkie. Wat heeft-ie gelopen bij deze waarden?

glenfiddich1983

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 08-11-2013 19:36:13
Netjes, dus nog niet toe aan een nieuw blokkie. Wat heeft-ie gelopen bij deze waarden?

237000

De waardes horen tussen de 11 en 13 te liggen toch? Meen ik eens gelezen te hebben.