Wat is er beter: externe boostcontrol of de "originele" ECU boostcontrol icm TT

Gestart door MrCain, 19-10-2013 20:15:59

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Zo, ben er zelf nog niet helemaal aan uit maar wil dit gewoon eens weten: wat zou er beter zijn? een externe boost control (EBC) of de "originele" boostcontrol van de TurboTuner ECU (die ik persoonlijk een beet crap vind, zeker die van de M4.3....)

Wil 1,3 bar gaan draaien met mijn 18T (schuine flens), de wastegate instelling is zo dat hij dan zonder regeling/TCV 0,7 bar geeft. Persoonlijk vind ik het met de originele boostmap een beetje gevaarlijk icm mijn origineel onderblok...omdat de turbo nu neigingen heeft tot boostspikes in de lagere toeren.

Is een EBC nu beter/verstandiger of kan ik beter gewoon de TuroTuner boostmap gebruiken in zeer gereduceerd boost afstelling? EBC heeft ook een voordeel dat deze in toeren afgesteld kan worden dus eigenlijk geen kans op boostspikes in de lagere toeren en meerdere programma's heeft. Maar de boostmap regelt hem wel weer beter af als de lucht temperatuur lager of hoger word  :eusa_think:

Wie o wie heeft er al mee geƫxperimenteerd kan er duidelijkheid over geven!

Alvast bedankt,
Michiel.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Wat versta je onder "beter" Michiel? (Veiligheid, vermogen, etc).

Eigenlijk geef je je eigen antwoorden namelijk al..
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 19-10-2013 21:45:45
Wat versta je onder "beter" Michiel? (Veiligheid, vermogen, etc).
Ten eerste veiligheid: daar is de EBC weer veel beter => makkelijker en nauwkeuriger instelbaar
Dan vermogen: ben daar nog steeds redelijk van overtuigd dat de originele boostmap weer beter is....Daarom ook de vraag ;)

Citaat van: Martijn_B op 19-10-2013 21:45:45
Eigenlijk geef je je eigen antwoorden namelijk al..

Ja en nee ;D kwa veiligheid in de boost opbouw is de EBC weer beter maar deze kijkt weer niet naar de luchtmassa zoals het originele systeem waardoor je dus weer te veel boost kan krijgen bij kouder weer...

Daar zit het dilemma eigenlijk... Het originele systeem is helemaal niet zo slecht (zeker dat van de M4.4 niet => deze heeft een veel betere resolutie/regelgebied dan de M4.3) alleen in de lagere toeren is de M4.3 gewoon erug zwak naar mijn bescheiden mening...

Vandaar dat ik best wel twijfel tussen de 2 systemen en zou ik eigenlijk alle 2 eens een keer moeten proberen, kijken wat voor mij het beste werkt :eusa_think: Maar wilde eerst eens hier vragen wat andere voor ervaringen er mee hebben, waarom het wiel voor de 2e keer uitvinden  ;)

Bostel

Citaat van: MrCain op 20-10-2013 11:04:55
Ja en nee ;D kwa veiligheid in de boost opbouw is de EBC weer beter maar deze kijkt weer niet naar de luchtmassa zoals het originele systeem waardoor je dus weer te veel boost kan krijgen bij kouder weer...

Ik heb nog niet veel ervaring met een volvo ecu in combinatie met een EBC maar in mijn impreza zat ook een boostcontroller van apexi (AVC-R). Hier zit een 'self-learning' functie of zoiets op. Als deze geactiveerd staat gaat hij je 'duty-cycle' lichtjes aanpassen zodanig dat toch de juiste druk gehaald wordt. Ik had weinig of geen last van te hoge druk bij koud weer.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

thuur

Extern is per definitie minder goed omdat de ECU geen weet heeft van dit systeem en er dus onverwachte dingen kunnen optreden.

Gr ;)

MrCain

Citaat van: thuur op 20-10-2013 14:23:02
Extern is per definitie minder goed omdat de ECU geen weet heeft van dit systeem en er dus onverwachte dingen kunnen optreden.

Gr ;)

Ja en nee ;D

Normaal werkt dit systeem gewoon super goed, geef ik ook gewoon grif toe! Maarrrrr als je dus richting grens van kunnen van je turbo gaat (zeker als je een grotere turbo monteert....) werkt het systeem net weer iet wat te traag => zeker in de lagere toeren of gas los en opeens volgas heb je gewoon veel kans op boostspikes... Persoonlijk wil ik ook gewoon het originele systeem blijven behouden maar als je dus op de grens gaat tunen...met een origineel onderblok...word ik toch wel een beetje bang voor de boostspikes.

Dus met andere worden: zeker met het originele systeem heb je dan dus kans op onverwachte dingen ;).

Kan ook deze TurboTuner weg doen en een M4.4 TurboTuner aanschaffen maar denk dat er personen hier in Middelburg er niet mee eens gaan zijn :eusa_shifty: