Wie heeft een How To; vervangen koelvloeistof

Gestart door blastaway, 22-10-2013 14:03:51

Vorige topic - Volgende topic

blastaway

Beste allen,

Ik wil van de S70 de koelvloeistof vervangen omdat de kleur me niet bevalt. Hij is wat donker van kleur.
Nu is het zo, dat ik dat nooit heb gedaan en wil graag weten hoe dat gaat bij deze auto. Het gaat om een 2.5 10v.
Heeft iemand een goede beschrijving ervan?

Mvg

Sven
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

Martijn_B

Een goede beschrijving heb ik niet, kan je wel aanraden een Haynes te "kopen".

Echter in het kort: demonteren van de beschermplaat, opendraaien ventiel op de radiator (ik meen met een imbus) en dan leeg laten lopen. Ventiel dicht, bijvullen via reservoir, in slangen knijpen om  zoveel mogelijk lucht uit het systeem te krijgen, dop er af laten en kwartiertje laten lopen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

blastaway

ok, moet ik niet ook het koelsysteem flushen?
Dus water laten lopen vanaf het reservoir door de radiator en daar onder weer uit laten lopen?
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005

)()()sT

Citaat van: blastaway op 22-10-2013 14:03:51
Beste allen,

Ik wil van de S70 de koelvloeistof vervangen omdat de kleur me niet bevalt. Hij is wat donker van kleur.
Nu is het zo, dat ik dat nooit heb gedaan en wil graag weten hoe dat gaat bij deze auto. Het gaat om een 2.5 10v.
Heeft iemand een goede beschrijving ervan?

Mvg

Sven

Onderste slang van de radiateur losmaken, of het kraantje opendraaien en legen die handel :D
Vervolgens zou ik óf even een paar keer met water spoelen, óf een paar keer koelvloeistof verversen (mocht er al nachtvorst zijn).

blastaway

Ow ja, en welke moet ik hebben? Is er een speciale koelvloeistof?
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005

Rob850turbo

Vullen met antivries of koelvloeistof ,  persoonlijk gebruik ik altijd antivries , deze moet je namelijk mengen met water.

)()()sT

Nou, dat komt niet zo nauw hoor... Ik heb in de 850 gewoon Valvoline koelvloeistof zitten, in de V70 heb ik 2 jaar terug wel netjes de Volvo-vloeistof gegooid bij montage van het nieuwe blok. Die Volvo-vloeistof zijn tankjes die je idd. moet mengen met water.
Qua kosten komt het uiteindelijk bijna op hetzelfde neer ;)

blastaway

bon, bon, dat gaat wel goedkomen :-) Thanx all voor jullie snelle reactie!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005

Martijn_B

Citaat van: )()()sT op 22-10-2013 15:20:47
Nou, dat komt niet zo nauw hoor... Ik heb in de 850 gewoon Valvoline koelvloeistof zitten, in de V70 heb ik 2 jaar terug wel netjes de Volvo-vloeistof gegooid bij montage van het nieuwe blok. Die Volvo-vloeistof zijn tankjes die je idd. moet mengen met water.
Qua kosten komt het uiteindelijk bijna op hetzelfde neer ;)

Moet je die mengen, of kun je die mengen?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

)()()sT

Die kleine tankjes moet je mengen, is geconcentreerd spul.

NinaPaul

Niet zomaar water nemen, maar gedemineraliseerd water.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

benjy

Je kunt het beste koelvloeistof nemen de rode of de groen/blauwe dan is je koelsysteem gelijk tegen de vorst beschermd en er zitten nog meer toevoegingen bij wat beter is voor de onderdelen die met de koelvloeistof in aanraking komen.

Hans Duiven

Citaat van: Martijn_B op 22-10-2013 14:24:35
Een goede beschrijving heb ik niet, kan je wel aanraden een Haynes te "kopen".

Echter in het kort: demonteren van de beschermplaat, opendraaien ventiel op de radiator (ik meen met een imbus) en dan leeg laten lopen. Ventiel dicht, bijvullen via reservoir, in slangen knijpen om  zoveel mogelijk lucht uit het systeem te krijgen, dop er af laten en kwartiertje laten lopen.

Daar zit toch al een mooi gat in waardoor je prima het water kan aflaten?

Martijn_B

Oh is dat zo? Ding zit er bij mij al 2 jaar niet meer onder, excuses dan.

thuur

Citaat van: Martijn_B op 23-10-2013 00:16:49
Oh is dat zo? Ding zit er bij mij al 2 jaar niet meer onder, excuses dan.

Het is trouwens ook een goede steenslagbeschermer voor je condensor/intercooler/radiator (modelafhankelijk).

Gr ;)