Afkoelen turbo?

Gestart door BobaFett, 23-11-2004 07:50:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BobaFett

Laten we het eens officieel navragen...
Ik heb een mailtje naar Volvo gestuurd.

Zeer benieuwd wat het antwoord gaat worden  ;)



b0nkolok

Waar het volgens mij om gaat is dat je na een 'blaasrit' niet meteen je motor uitzet. Als je echter na zo'n rit eerst nog een rustig stadsritje erna hebt koelt de tubo beter dan alleen maar een minuutje stationair. Maar wèl tanken met je motor aan na vele km's 'blerken' op de snelweg (vooral in Germanië), immers motor dan meteen uit kan schadelijk voor de dan roodgloeiende turbo zijn.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

BobaFett

Citaat van: b0nkolok op 25-11-2004 14:05:58
... immers motor dan meteen uit kan schadelijk voor de dan roodgloeiende turbo zijn.

En maakt het dan uit of het een benzine- of dieselturbo is (geen idee...) ??

george

Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

BobaFett

Antwoord op de vraag of het het beste is de auto na het rijden stationair te laten draaien voordat de motor uitgezet wordt:

Citeer
Dank voor uw email. Technisch gesproken is het inderdaad aan te bevelen
de motor even te laten nadraaien voordat deze uitgezet wordt.

met vriendelijke groet,

Volvo Cars Nederland B.V.
Customer Relations
Stationsweg 2,        NL-4153 RD  Beesd
P.O. Box 16,        NL-4153 ZG  Beesd
internet:         www.volvocars.nl

denkweb

#20
Ik rijdt dagelijks Winterswijk Arnhem, 1 minuutje 30km zone, dan 1 minuutje 60 km zone, dan 25 minuten 80km zone, dan 35 minuten 120(+je) over de snelweg, en vervolgens nog 15 minuutjes 80/50 km gebied. Autootje komt altijd netjes op temperatuur en kan ook altijd weer even tot rust komen tot ik ga parkeren. Toch laat ik regelmatig de motor eventjes aanstaan (gordel af, stoelverwarming uit, radiofrontje lospeuteren, spullen pakken, vette vingers van de spiegel poetsen, kleingeld voor het koffieapparaat pakken, ...).

Als ik met Koen en/of Joris op stap ben geweest is het bijna een must trouwens om dat ding aan te laten. Ik reed vandeweek in Agnetha en betwijfel of ik de heren zonder chip met mijn walmer bij had kunnen houden op de gemiddelde rit door de binnenwegen. (no offense!!)

denkweb

Roetjemobiel staat voor u klaar ;)  (das dan 50 euries....)

volvomen

Toevoeging aan bovenstaand, wanneer je na een snelle rit je motor afzet is je oliedruk weg. dus ook de olie toevoer naar je turbo. Dus naast koeling is ook de smering weg terwijl de kans groot is dat je turbo nog draait en dat is absoluut niet goed.

Willem74

Turbo sterfte op te jongen leeftijd!

Hadden die eerste mercedes bussen uit de bouw nogal last van vol gas naar het pompstation nog rollend de sleutel eruit en gauw een bakkie doen. En die turbo rende nog even wit heet door maar dan wel zonder smering, kunnen de lagerschalen dus niet tegen   :o.

Schijnt bij latere modelen een betere constuctie toe te zijn gepast soort buffer in de olie toevoer, dat die net iets langer door gaat 8).

Zal bij Volvo ook wel zo werken maar gelijk uit bij de pomp blijft slecht.
5 cil. x 0.5 ltr. x turbo = 140 pk en 290 Nm
Toch niet raar dat 1560kg Zweeds staal dan haast krijgt!

daytonawim

De olie verglaast ook op de lagers en schalen en in de leidingen, als dit later los laat kan dat ook weer
voor schade zorgen.

Turbo's die ook watergekoeld zijn kunnen ook problemen krijgen met water/stoomdampen die een behoorlijke druk gaan uitoefenen op de keerringen, als gevolg van de extreem hoge temperatuur van de turbo ( 1 liter water = 1000 liter stoom ) als de motor stopt met lopen stopt namelijk ook de water circulatie.

Helaas weten of doen veel mensen dit niet en krijg je daarme als 2e of 3e eigenaar de rekening voor gepresenteerd. ( met name de dikke lease rijder heeft hier een broertje dood aan)