Afkoelen turbo?

Gestart door BobaFett, 23-11-2004 07:50:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BobaFett

Hoe zit het eigenlijk met het afkoelen van de turbo van een TDI?

M'n vader heeft voor zijn werk lang een Astra TDI gereden en hij moest (op advies van de dealer) altijd voordat hij de motor uitzette altijd de motor 1 minuut stationair laten lopen...

Hoe zit dat met de 850 TDI?

Peth©oni

Citaat van: Boba Fett op 23-11-2004 07:50:17
Hoe zit het eigenlijk met het afkoelen van de turbo van een TDI?

M'n vader heeft voor zijn werk lang een Astra TDI gereden en hij moest (op advies van de dealer) altijd voordat hij de motor uitzette altijd de motor 1 minuut stationair laten lopen...

Hoe zit dat met de 850 TDI?


Dat is voor elke turbo-aangedreven motor beter......

ed

Door turbo specialisten wordt aangeraden om de turbo van een benzine model te laten afkoelen. Voor een diesel heeft dat geen zin. Deze kun je dus zo uitzetten. Dat heeft denk ik te maken met de hoge uitlaatgas temperatuur van een diesel. Daardoor is het niet mogelijk om de turbo stationair af te laten koelen. Dit heb ik niet zelf bedacht maar eens gelezen op de site van een turbo specialist.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 23-11-2004 12:41:39
Door turbo specialisten wordt aangeraden om de turbo van een benzine model te laten afkoelen. Voor een diesel heeft dat geen zin. Deze kun je dus zo uitzetten. Dat heeft denk ik te maken met de hoge uitlaatgas temperatuur van een diesel. Daardoor is het niet mogelijk om de turbo stationair af te laten koelen. Dit heb ik niet zelf bedacht maar eens gelezen op de site van een turbo specialist.

Oh.. Mij werd altijd verteld dat ik m'n turbo dieseltje wel degelijk 1 tot 2 minuten moest laten nadraaien na een lange rit ???

Gr 8)

ed

Heb al naar het stukje tekst van de speacialist zitten zoeken, maar kan het niet vinden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

BobaFett

Typisch dat Opel wel adviseert het te doen (ja ja.... Opel....)   ;D  ;D

Maar goed te horen dat het niet hoeft.

thuur

Citaat van: Boba Fett op 23-11-2004 14:23:37
Typisch dat Opel wel adviseert het te doen (ja ja.... Opel....)   ;D  ;D

Maar goed te horen dat het niet hoeft.


Mij werd het verteld voor m'n TDDI (ja die stotterde ook zo toen de EGR klep kapot was, en kwalmen die bak! Mocht niet meer vooraan rijden van m'n vrienden ;D) Ford kan sowieso geen diesels bouwen, onderblok is Peugeot, kop is fanta-ford. Turbo weet ik niet.

En ook voor m'n Alfa 5 cilinder JTD (2.4) werd me dit aangeraden. Kop (incl. 'Jet'-systeem) van deze auto was bijna geheel Bosch, ooit door Fiat ontworpen  :-X maar door Bosch uitgewerkt ;)


Aangezien het Volvo blok bij VAG uit de rek komt zal het me niet verbazen dat Bosch ook hier een handje heeft meegeholpen.........?


Gr 8)

daytonawim

Het laten afkoelen van de turbo is inderdaad een punt waar je op moet letten, maar essentieel is het dat zodra de motor wordt uitgezet de turbo niet meer gekoeld wordt door olie ( en water ) door de erg hoge temperatuur, kan de olie in de turbo verbranden en een soort van film achterlaten op de lagers e.d.
(Een turbo die lekker warm gereden is kan werkelijk rood gloeiend worden :-)

Dit zou later tot lager schade kunnen leiden, dit geld voor elke turbo benzine of diesel.

Wat je dus niet moet doen is lekker blazen op de duitse auto baan, effe snel tanken ( zonder afkoelings periode ) dan is er kans op meer schade dan alleen aan je turbo :-(


BobaFett

Dus toch maar wel afkoelen dan?

Is 1minuut stationair laten lopen dan voldoende?

george

Ik doe in dieselmotoren en het direct afzetten na (hoge) belasting vraagt om problemen. Niet doen dus en turbo eerst een beetje af laten koelen voordat hij zonder smering en koeling gezet wordt. ;)
Onzin als "dat hoeft een diesel niet" getuigt niet van erg veel vakmanschap, turbos kunnen inderdaad roodgloeiend worden bij hoge belasting en dat maakt geen verschil tussen een diesel of een benzinemotor. ;)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Johann

Citaat van: Boba Fett op 23-11-2004 19:11:44
Dus toch maar wel afkoelen dan?

Is 1minuut stationair laten lopen dan voldoende?


Het zit 'm in "zware belasting"..
aLS JE GEWOON JE WOONWIJK IN MOET RIJDEN MET EEN GANGETJE VAN 30 KM/H EN DAN OOK NOG HET GAS LOS LAAT ALVORENS DE PLAS OP TE RIJDEN DAN KUN JE GEWOON DE MOTOR UIT ZETTEN OP HET MOMENT DAT JE STIL STAAT. (sOrRY CAPS stond aan)

Leer je even aan eerst alle dingen te doen die je normaal zou doen voor 't uitstappen en dan pas de sleutel om te draaien, scheelt weer 30 seconden.

Vergeet niet dat een stationair draaiende motor ook warmte aan de turbo af geeft.
Tevens is het zo dat het koelwater zal blijven stromen zolang er warmtewisseling is met de hete turbo. Dit is een eigenschap van het koelwater welke wil stromen bij opwarmen...

Alleen na trappen en dan plots parkeren is 2-3 minuten nadraaien een aanrader, in alle andere gevallen geen must.



BobaFett

Citaat van: Johann op 23-11-2004 20:00:02
Het zit 'm in "zware belasting"..
aLS JE GEWOON JE WOONWIJK IN MOET RIJDEN MET EEN GANGETJE VAN 30 KM/H EN DAN OOK NOG HET GAS LOS LAAT ALVORENS DE PLAS OP TE RIJDEN DAN KUN JE GEWOON DE MOTOR UIT ZETTEN OP HET MOMENT DAT JE STIL STAAT. (sOrRY CAPS stond aan)

Leer je even aan eerst alle dingen te doen die je normaal zou doen voor 't uitstappen en dan pas de sleutel om te draaien, scheelt weer 30 seconden.

Vergeet niet dat een stationair draaiende motor ook warmte aan de turbo af geeft.
Tevens is het zo dat het koelwater zal blijven stromen zolang er warmtewisseling is met de hete turbo. Dit is een eigenschap van het koelwater welke wil stromen bij opwarmen...

Alleen na trappen en dan plots parkeren is 2-3 minuten nadraaien een aanrader, in alle andere gevallen geen must.


OKEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!     ;)

Altijd rustig als ik vlak bij huis ben (woonwijken).
Maar goede tip om pas als laatste de motor uit te zetten...


Rad

In de handleiding van de Golf IV TDI staat dat de motor na een rit met zware belasting altijd 2 minuten stationair moet draaien voordat deze uitgezet wordt. Dat zegt toch genoeg!

Rad

Wat vooral tricky is, is als je gaat tanken langs de duitse autobahn en je bent gelijk aan de beurt. Ik laat hem toch altijd eerst even een minuutje draaien voordat ik de motor uitzet en uitstap .

george

Citaat van: Rad op 23-11-2004 22:15:40
Wat vooral tricky is, is als je gaat tanken langs de duitse autobahn en je bent gelijk aan de beurt. Ik laat hem toch altijd eerst even een minuutje draaien voordat ik de motor uitzet en uitstap .
Ik heb geen diesel maar ik laat hem in zo'n geval altijd gewoon draaien en zet hem pas af als de tank vol en ik mijn portomonaie leeg mag gaan schudden. ;D :'(
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T