Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blauweroffel

@ edenali: bedankt voor je aanbod, ik denk dat ik er over een week of twee gebruik van ga maken.
Mn buurman is er nu mee weg de komende twee weken. Hij rijdt er mee rond in Limburg. Het wiel draaide na mijn avonturen toch nog aardig rond...

De doppenset heb ik gekocht bij BVA auctions op de gok voor 25 euro. Vandaag was de kleine sleutel al kapot, bij losdraaien loopt ie vrij rond  >:(

En de DOP staat op de oprit.

Vandaag heb ik alle kabels bekeken en ik heb dus een blauwe draad ontdekt die stopt bij een dop van een houder voor een glaszekering.
Ik heb werkelijk nergens de rest van het draad kunnen terug vinden met de andere helft van de houder voor de glaszekering.

Rechtsonder het schopbord zit een tuimelschakelaar, maar die is loos: er zit geen draad aan en er ligt ook niks los.
DE accu en luchtfilter er uit gehaald om te kijken of er iets onder lag: jawel: de glaszekering, verder niets....

Foto's

De blauwe zit samen met een rode draad in een huls. De rode komt uiteindelijk bij de plus van de accu


dezelfde rode en blauwe draad die ergens rechtsonder bij de schopplaat uitkomen


De zwarte en blauwe draad (met kroonsteentje) gaan naar de sirene, de bruine en rode draad zijn ook van de sirene, want als ik de rode op de accu zet dan tikt de sirene, telkens wanneer ik even de pool aanraak. Zit ie eenmaal aan de pool dan blijft de sirene stil

BR

blauweroffel

Vandaag even met de rode (de N uit 2001) bezig geweest.

De kachel doet raar: links blaast na een paar minuten koude lucht, draai je de verwarming op zn heetst dan is de lucht heel iets warm.
De rechterkant blaast alleen maar maximaal heet, draai je de verwarming wat naar beneden, dan wordt t iets minder warm, maar blijft te warm.
onlangs bij de dealer iig laten callibreren. En volgens de dealer was de kachelunit kapot, er kon geen nieuwere software op en de electronica achter de linker knop was kapot.

Vandaag in Raalte een kachelunit van een sloper van 2001 gehaald. Deze wat gefatsoeneerd en in de rode gemonteerd. Resultaat bleef zoals hierboven.. Ik dacht eerst dat met het plaatsen van een andere kachelunit er ook nieuwe software op moest, omdat de electronica van de auto deze niet zou herkennen. Maar de electrische inklapbare speigels doen het gewoon. (daar moest ik destijds software voor laten downloaden in de auto).
Volgens de dealer kan je er geen andere unit er zomaar inzetten. Maar helemaal zeker weten doen ze het niet. IK heb destijds ook een keer een andere raambediening unit links voor  ingezet en alles bleef het gewoon doen. Volgens hen puur geluk.....
Morgen ga ik bij van der Ven in Nijverdal eens kijken of het opnieuw inleren van de software voor de kachel het verschil gaat maken.

Waarom al die moeite? Ik heb geinformeerd wat een nieuwe kachelunit (ECC) mag kosten: 732,- inclusief btw. Dus voorlopig probeer ik eerst even wat andere manieren....

Ik heb een tijd geleden ook andere achterlichten in derode gezet: de doorzichtige units met led verlichting aan de zijkant. Maar inde linker bleek geen ledunit in te zitten. Dus daar vandaag een ledstrip in gezet. Staat wel mooi als de verlichting brandt.

In januari gaat de rode naar arjen850: een andere carterventilatie er op en nieuwe veerpootschotels en lagers.
Zal hem eens vragen waar dat geklonk links voor door komt. Ik vermoed stuurkogel oid.

De groene doet t nog steeds niet, morgen ga ik kijken of alle relais links onder bij de schopplaat er wel in zitten en allemaal ok zijn.

BR

elianmars

Vaag verhaal wat betreft de ecc unit. Ik ben benieuwd of je eruit gaat komen.

blauweroffel

Vandaag bij van de Ven in Nijverdal geweest om de rode uit te laten lezen.

Ik heb er dus een andere kachelunit (ecc) ingezet en (de unit die ik er uit heb gehaald, kwam oorspronkelijk uit een S60, gezien de infosticker die er op zat).........er kon gewoon gecommuniceerd worden, geen enkele foutmelding op één na:
temperatuursensor in de verdamper geeft veel te hoog signaal: die is kapot. Als die wordt vervangen is het probleem waarschijnlijk opgelost.
Ze waren wel een beetje verbaasd,  want vaak betekent een andere ecc unit dat er niet meer (goed) kan worden gecommuniceerd met de software.
Meteen nog een keer gekallibreerd, want vanmorgen kwam er plotseling geen lucht meer uit de rechterroosters  ???


Na de kerst een nieuwe sensor er in dus, kan je zelf doen. Dus ben heel benieuwd of er dan weer warne lucht komt uit alle roosters en die ook nog geregeld kan worden.

KYP
BR

blauweroffel

De rode:
Nieuwe sensor plaatsen was echt een fluitje van een cent....maar...... nauwelijks verschil, het lijkt of het allemaal iets warmer wordt en ook nu worden ze allebei koud als je aan de temp knoppen draait.

Dus deze week een thermostaat gekocht en die er maar eens inzetten. Als het dan nog blijft bestaan, ook een andere temperatuursensor.
En als dat niet helpt, dan gaan zoeken naar een oorzaak bij de kachelkleppen, want volgens een monteur zou daar dan het probleem liggen.
In dat laatste geval moet het hele dash er uit om er bij te kunnen.

De groene:
rode draad die langs de ruitewisser loopt is de voeding van de bluetooth van parrot, de blauwe is loos. Dus de hele parrot gaat er uit, want die doet t toch niet meer. De microfoon zat verstopt ergens in het dash. De versterker is niet aangesloten op de radio(?).
IK ben nu op zoek naar een ontbrekend (?) onderdeel van het alarm: de gele stekker die afkomstig is van de driehoek op de A stijl moet ergens in, maar ik heb geen idee waarin, want ik kan nergens een kastje of contrastekker ontdekken. Het draad was keurig opgebonden, het is vrij lang, dus ik had het vermoeden dat het ergens in de buurt van het dashboard kastje moet worden aangesloten...?
Op dit moment is het me te koud om er mee aan de slag te gaan, dus evenin de ijskast. Komende week in Lochem gasveren, grill en wellicht mistlamp halen.

De blauwe:
Hier moeten nodig de veerpootlagers en schotels voor worden vervangen: het linker wiel loopt in bochten naar links (als je een drempel of heuvel oprijdt), tegen de wielkast aan.
DE stekker van de lambdasonde bleek los te hangen, daarom brandde het lampje. Heeft de garage destijds vergeten weer aan te sluiten toen ze met de abs en rembekrachtiger bezig zijn geweest. (toen waren ze ook vergeten de remlichtschakelaar en pedaalschakelaars van de cc terug te monteren...)
De mistlamp links bleek helemaal naar binnen gebogen te zijn. Toen ik er even aan wrikte , brak ie af  :eusa_wall: Dus op zoek naar een andere mistlamp of de grijze behuizing waar de lamp in zit, kan er ook wel bij.
Ik heb een serieuze kandidaat voor de blauwe, dus die is wrschlk binnenkort weg. Als tussen oplossing op weg naar een bmw heb ik een zwarte S70 gezien (170 pk, met open dak en licht met hout interieur). Wellicht dat ik die ga kopen als de blauwe weg is, want we hebben twee auto's nodig.

En......... wellicht deze vakantie met een espace naar Frankrijk (wegduikmodus aan). De jongelui maken met z,n drieën al heibel op de achterbank als we naar Enschede rijden, dus dat gaat m niet worden naar Frankrijk deze zomer op deze manier. Het past echt niet meer met goed fatsoen met drie jongelui op de achterbank in de N.... :(
Ook al omdat we van de week hebben "geoefend"  ;D met de snelheid, (stomverbaasde reacties in de auto "nou nou dit gaat ook niet echt vlot.....) want na meer dan 30 jaar kamperen in een tent, gaan we met een sleurhut op pad. Dus niet meer met laagvliegsnelheid naar het zuiden deze zomer.........even met 90-95 naar Enschede dus.....
Die espaces kosten ook geen drol, trouwens, vooral exemplaren t/m 2003 zijn behoorlijk betaalbaar, soms nog geen 2000 euro. Maar eens op zoek gaan naar iemand die een beetje kaas heeft gegeten van deze bakken.

BR


UserID6342

Het programmeerkastje op de A-stijl is van het guard-1 alarm en zit normaliter op het zwarte 210/211 relais aangesloten om te kunnen programmeren.  Als hij niet aangesloten zit, heeft het hele ding geen enkele functie en doet hij ook totaal niets.  Mag dus gewoon loshangen en hoeft niet aangesloten te zijn.

Renault Espace; ruime auto's, goed comfort, hoop electronische problemen w.o. uitvallend dash, problemen CV, niet willen starten ivm sleutelkey. De V6 motoren kunnen erg goed zijn (zijn van Nissan) maar als er een prutser aan heeft gezeten, loop er met een grote boog omheen.

V70geRwin

Citaat van: Dirk342 op 08-01-2016 06:05:24
Het programmeerkastje op de A-stijl is van het guard-1 alarm en zit normaliter op het zwarte 210/211 relais aangesloten om te kunnen programmeren.  Als hij niet aangesloten zit, heeft het hele ding geen enkele functie en doet hij ook totaal niets.  Mag dus gewoon loshangen en hoeft niet aangesloten te zijn.

Renault Espace; ruime auto's, goed comfort, hoop electronische problemen w.o. uitvallend dash, problemen CV, niet willen starten ivm sleutelkey. De V6 motoren kunnen erg goed zijn (zijn van Nissan) maar als er een prutser aan heeft gezeten, loop er met een grote boog omheen.

Moet die V6 er niet uit voor een riemwissel?

JeffreyC

Citaat van: V70geRwin op 08-01-2016 14:09:57
Citaat van: Dirk342 op 08-01-2016 06:05:24
Het programmeerkastje op de A-stijl is van het guard-1 alarm en zit normaliter op het zwarte 210/211 relais aangesloten om te kunnen programmeren.  Als hij niet aangesloten zit, heeft het hele ding geen enkele functie en doet hij ook totaal niets.  Mag dus gewoon loshangen en hoeft niet aangesloten te zijn.

Renault Espace; ruime auto's, goed comfort, hoop electronische problemen w.o. uitvallend dash, problemen CV, niet willen starten ivm sleutelkey. De V6 motoren kunnen erg goed zijn (zijn van Nissan) maar als er een prutser aan heeft gezeten, loop er met een grote boog omheen.

Moet die V6 er niet uit voor een riemwissel?

Bij de V6en tot 2003 moet het niet (latere heb ik niet aan gewerkt), de riem is ook te wisselen als de motor nog in de auto ligt.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

855T5+

Laatst via snappcar een espace gehuurd voor een week voor 30 euro per dag, misschien een alternatief: hoef je er zelf niks aan te doen...en staat niet op je oprit na afloop...
Volvo: Mutatis Mutandis

blauweroffel

Vandaag is Yari even langs geweest. De gril voor d DOP die ik van hem had was van een V70/S70. Die heeft hij weer opgehaald en daarvoor twee gasveren voor de achterklep achter gelaten. Meteen het carterpotje en de leiding voor de N meegenomen voor me, lag nog bij grijze in Lochem.  En mook nog een nieuwe mistlamp voor de blauwe!! :eusa_dance: :eusa_clap:  :eusa_clap:
Hij moest toch hier zijn, maar toch bedankt. Volgende keer koffie, ik lag vandaag ziek in bed.
Nu alleen nog de pakking voor het spruitstuk van de N  :eusa_shifty:, want die moet ook nog ergens in Lochem liggen.

BR

blauweroffel

Update kachel van de rode N
Er is een nieuwe voeler (oude gaf te hoog signaal) achter de verdamper geplaatst en een ecc unit uit een V70 van 2001 geplaatst.
Kleppen opnieuw gekalibreerd, er is ook gewoon mee te communiceren mbv software. (volvo garage)
Vandaag ook een nieuwe thermostaat geplaatst. Voeler achter rooster in de unit vervangen, en schoon geblazen)

De kachel blijft vreemd werken: (vol aut ecc, met instelbare temperatuur)
Automatische stand uit, alle drie de knoppen in gedrukt (onder/midden/boven) linker temp.knop op 22, rechter temp. knop op 22. Aanjager op drie streepjes gezet.
Links blaast lauwe lucht, rechts blaast warme lucht.

Temp knoppen beide op 26 gezet:
links wordt iets warmer, rechts wordt nog veel warmer
temp knoppen terug naar 22:
links blaast koud, rechts blijft (te) heet

nu met de knop voor boven (langs voorruit) uitgezet, ander e twee blijven ingedrukt):
links blaast geen lucht, rechts blijft te warm blazen

Alleen met knop voor onderen (bij de voeten) ingedrukt, andere twee uit:
bij beide voeten wordt even warme lucht geblazen.

Nu met knoppen op volledig automatisch en airco dus aan:
links wordt wel wat warm, rechts wordt normaal warm.

Ik kan nog maar een ding bedenken: de kleppen in de kachel worden niet goed aangestuurd, maar waarom blaast ie links soms koud, en dan weer warm?

BR

blauweroffel

Gisteren nieuwe thermostaat geplaatst.........
Vanmorgen na 3 km waarschuwing: te weinig koelvloeistof, zet auto zsm stil.

??? ??? ???

Zette m stil bij de shell pomp, direkt naast de volvo dealer. Ff chkke: reservoir helemaal leeg en wat witte rook steeg omhoog vanuit t vooronder.
Koelvloeistof bij gedaan (altijd ltr bij me) en bij de dealer neer gezet. Ik was nr 5 in de rij.....

Kort: ik bleek de afdichtingsring die om de thermostaat ligt verkeerd om in het huis te hebben gelegd.......wist ik veel dat je die er verkeerd in kon leggen  :eusa_wall:

En weer wat geleerd.

BR

petrolhead2.5

oeh da's wel lullig  ;) check ook altijd ff hou de oude thermostaat + afdichting eruit komen  ;)
ik hoop dat 't probleem is opgelost want lijkt me best lastig  :eusa_doh:

blauweroffel

Citaat van: petrolhead2.5 op 18-01-2016 20:09:57
oeh da's wel lullig  ;) check ook altijd ff hou de oude thermostaat + afdichting eruit komen  ;)
ik hoop dat 't probleem is opgelost want lijkt me best lastig  :eusa_doh:

Ja, ik heb natuurlijk pas na de klus even op You tube gekeken hoe het nu precies moet......... :eusa_silenced: :eusa_snooty:
De afdichtingsring moet om de thermostaat heen worden gefröbeld. En iid goed kijken hoe de oude er uit wordt gehaald.
Ik neem aan dat de nieuwe er nu goed inzit, de dealer heeft het immers opgelost......

BR

petrolhead2.5

Citaat van: blauweroffel op 18-01-2016 20:58:18
Citaat van: petrolhead2.5 op 18-01-2016 20:09:57
oeh da's wel lullig  ;) check ook altijd ff hou de oude thermostaat + afdichting eruit komen  ;)
ik hoop dat 't probleem is opgelost want lijkt me best lastig  :eusa_doh:


Ik neem aan dat de nieuwe er nu goed inzit, de dealer heeft het immers opgelost......

BR
dat zegt nog niets.....nee geintje, zal wel erg zijn als dat niet goed gaat.....als er bij goed hete motor niets uit druppelt gaat dat helemaal goed komen