Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

classicT5

Citaat van: BBS op 22-10-2016 22:24:31
Citaat van: classicT5 op 22-10-2016 21:51:22

Niet helemaal waar dit oftewel onzin.
Lading zekering is 80% van het gewicht van de last naar voren en 50% van het gewicht van de last zijdelings en achterwaarts. .
Bij een gemiddelde Volvo van 1500 kilo hebben we het dan over 1200 kilo naar voor en 750 kilo zijdelings. Maar omdat de last op rubber staat mag je een wrijvingscoëfficiënt hanteren van 0,6 van het totale gewicht. Dat is dus 1500x0,6 is 900. 1500-900 = 600 kilo te zekeren. Gebruik je de ergo ratels zitten die al op 750 dkan/kilo. Technisch ben je dus met 1spanband al klaar voor de ladingzekering. Dus kruislings zoals BR dat doet is zekeringstechnisch niet verkeerd. Ik zou wel een bandje over de banden trekken zodat de wagen niet van de trailer "wipt" tijdens het rijden.
Omhoog wordt niet over gesproken en in de praktijk kún je met 2 spanbandjes klaar zijn....

En ja, ik heb de cursus ladingzekering tot 10-09-2021 op het rijbewijs staan ;)

Als je over de kop gaat houden de spanbanden het echt niet, al knup je d'r ook 100 spanbanden om.
En trouwens dat is ook helemaal geen ladingzekerings eis.

Lees dit maar eens, blz 12 en 13. Dat zijn de europese richtlijnen, dus ook voor nederland van toepassing.

http://www.ecgassociation.eu/Portals/0/Documentation/ECG%20Quality%20Manual/ECG%20OQM%20Translations/ECG%20OQM%20v6-published.pdf

In bv Duitsland heb je de VDI richtlijnen, waarin ook het vastzetten van autos is vastgelegd. Laat ik het zo stellen, probeer maar eens een auto zo vast te zetten als je bij mercedes moet laden en dan kijken of je het terrein af komt ;)

Grootste probleem krijg je pas als je een ongeluk krijgt en je auto naast je ambulance ligt. Maar zal erover ophouden, wordt teveel OT. Wil je alleen behoeden voor ellende.

blauweroffel

Soms zit het mee, soms.......
Vandaag met de zwarte naar m werk. Op de trug weg in een bocht hoor ik een klap en het sturen gaat niet goed meer, ergens links voor loopt iets aan.
De auto aan de kant gezet, wat nu weer?

Het rook ook een beetje naar verbrand rubber.... ANWB maar vast gebeld.
Auto op de krik en wiel links voor losgehaald. Bij de laatste bout ging het wiel meteen scheef zitten en kreeg ik de bout bijna niet los  ??? ???

Wiel er af en ik zie meteen dat er iets niet goed is met de schokbreker. deze zit heel scheef in de veer en de veer zelf komt tegen de wielkuip aan aan de binnenkant.
Na een minuut of 30 anwb er bij: schokbreker kapot, veel roest. Auto moet worden weggehaald door berger. Het gewone wiel past er niet meer op, want de band komt tegen de veer aan. Thuisbrenger er op gaat net.

De man had dit nog nooit meegemaakt bij volvo: een doorgeroeste schokbreker. Dat kan eigenlijk alleen als de stofhoes van onderen is vastgemaakt. (en bij alfa's zag hij het vaker....) En ik herinnerde mij meteen dat dit het geval is geweest, de vorige stofhoezen zaten aan de onderkant met T rips vast. (ik heb nl een week of wat geleden de veerpootlager en schotels vervangen, en de hoezen en stoppers) De man vertelde me dat die dus vol hebben gezeten met water, dat zou de oorzaak geweest kunnen zijn van het doorroesten.

Dus zaterdag beide schokbrekers maar vervangen. Doe ik meteen de draag armen, want ik merkte dat de auto bij gas geven de neiging kreeg naar links te trekken en bij remmen de neiging om naar rechts te trekken. Dus versleten rubbers in de draag armen.
Zucht

BR

elianmars

Gelukkig is het nog goed afgelopen, maar leuk is anders....

blauweroffel

Citaat van: elianmars op 10-11-2016 17:54:31
Gelukkig is het nog goed afgelopen, maar leuk is anders....

Klopt, want er werd mij verteld dat nhet een stuk minder prettig is als je met 130 over de snelweg gaat. De veer zou zich heel snel een weg naar binnen hebben gevreten in de band........ :-X

BR

blauweroffel

plaatje bij het praatje
kwart slag gedraaid, geen idee hoe ik die recht krijg, maar je ziet hier al dat het niet goed is: de schokbreker zit niet meer goed in de veer en onderaan klopt het ook niet ...

zal zaterdag een foto posten als ik die schokbreker er uit heb
BR

blauweroffel

IK ben begonnen om 10.00 uur.
Straks zal ik foto s plaatsen.

Veerpoot eronder weg, beetje gemartel.
Schokbreker vervangen, ging best wel soepel.....
11.45 poot er weer onder, alles vast zetten

Starten, en toen.......geratel........
Ik heb de as te ver uit de bak gehad  :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall: :eusa_wall:
Nu de as er uit, ik heb een as, een ring en zes knikkers.

Hoe moet ik nu de ring om de as doen en hoe ik dan de knikkers weer in die ring en om de as?
En hoe krijg ik dit weer in de versnellingsbak geduwd?

BR

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

blauweroffel

Citaat van: peteRRR op 12-11-2016 14:58:44
Lees hier eens,...http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45454.0.html

Groet

thx, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Moet ik de as het "omhulsel"ook van de as afhalen? nee toch.

En als ik het goed begrijp moet de as er ook op een speciale manier in, want aan de uiteinden zie je verschil in afstand tussen de de "kogelbanen".

Dus as met ring erom in de uiteinde van de bak steken, scheef houden en dan de eerste kogel er in schuiven, de as iets verdraaien, scheef houden, tweede kogel er in, verder draaien, scheef houden, zodat de ring er iets uitsteekt, en de volgende kogel er weer in? Is dat het?

BR

blauweroffel

als het dan ook fout gaat.......
nu ligt ook de homokineet aan wielzijde uit elkaar............

Dit loopt uit de hand. DE auto staat in de garage en kan er nu niet uit.
Ik denk dat dit een complete nieuwe as met homokineten moet worden............. :eusa_sick: :eusa_sick: :eusa_sick: :eusa_sick: :eusa_sick:

En het is nu zaterdag avond.........
BR

peteRRR

Heb zelf nog niet een homokineet in of uit elkaar gehad ;)

Misschien dat het forum even bij kan springen hoe te handelen,..doe anders even een pb naar een technische
van het forum.

Groet

Edit:je kan evt het spul uit elkaar halen en het vet bewaren zodat je schoon kan werken als je het weer in elkaar gaat zetten
       zou dat sowieso doen om gelijk te leren hoe het zit ook al koop je een andere as ;)

volvobug

Ik kan het je zo voordoen maar het is eigenlijk niet geschreven uit te leggen.

Maar kijk, een filmpje gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=3-R11jtnyV8. Vanaf een minuut of 5 wordt hij weer in elkaar gezet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

Dank.  :eusa_clap:

Ik heb morgen verjaardag, dus dan heb ik geen tijd, vanavond ben ik Walt Disney in een nachtspel, dus dit wordt zondagavond leuke klus.

Hoe krijg ik eigenlijk eindstuk uit de versnellingsbak?

BR

peteRRR

Als ik het goed heb moet je eerst even naar de bak toe duwen en dan met een ferme ruk er uit trekken, zit ergens
een gleuf/veer systeem op de as,...maar wel ook voorzichtig aan he ;)
Beetje de gulden middenweg.

Groet

blauweroffel

even een klein foto verslagje van het wisselen van een kapotte schokbreker:

De nieuwe:

werkplek zat....

De schotel compleet naar beneden geschoven

klaar voor demontage, met goede veerspanners

compleet er af geroest

Nieuwe schokbreker

wordt vervolgd
BR

UserID6342

Dat wat er nu gebeurt is, is dus hetgeen wij als knikkeren bedoelen..... Velen zijn je al voorggegaan hiermee en er staan we een aantal beschrijvingen hier op het forum.  Het is een schijtwerkje, maar lukt uiteindelijk wel en het past er maar op 1 manier in....