Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Het blijkt dat de S60 last heeft van een kapotte teller. Met einige regelmaat is deze helemaal dood en de srs melding en mml melding komen steeds terug.(uitlezen bij de dealer gaf geen storingen/gebreken aan)
De teller maar naar KMS in Apeldoorn gebracht. Morgenvroeg kan ik m weer ophalen. De printplaat bleek kapot. (staat de eerste serie S60 om bekend/berucht)

Ik ben gewoon met de auto naar Apeldoorn gereden, daar de teller eruit gehaald en achtergelaten.
Teruggereden en ik wist t eigenlijk wel: de ramen konden niet meer omhoog (niet echt heel erg met dit weer), maar de richtingaanwijzers doen het dan ook niet meer. De snelheid kon ik wel aflezen op mn telefoon. Maar prettig rijden doet t niet, zo zonder knippers.

Vanavond even de teller uit de rode gehaald, aangesloten in de zwarte, kon ik iig de ramen even dicht doen.

BR

blauweroffel

Deze week even vakantie, dus ven tijd om met de zwarte aan het werk te gaan.
DE veerpoten maakten lawaai bij het insturen, de vorige eigenaar had er allemaal vet in gedaan aan de bovenkant, zag er niet uit.
Dus forum doorgespit, filmpjes op you tube bekeken en aan de slag.
o ja en goede veerspanners geregeld.

Eerst rechts gedaan, want die maakte het meeste lawaai.
Auto omhoog, bokjes er onder, wiel er af.
Veerpoot los gemaakt, stab loshalen.
Alle wel even ingespoten met kruipolie (IMAL)
Drie bouten bovenop los.
Tot zover ging het best wel gemakkelijk, zelfs de stab stang was vrij snel los.

Poot in de garage, veerspanners erop en aangedraaid.
DE schotelloshalen was wel meer werk, de bout bovenop zat erg vast, uiteindelijk ook gelukt.
Rubber, lager, hoes en stop vervangen
Het was even uzzelen, maar ook dat ging goed.
Het terugdraaien van de de spanners in combinatie met het in de juiste positie van de veer was wel even een dingetje, maar uiteindelijk ook gelukt.

Toen de andere kant.......... wat zat die stab stang vast ggrrr, maar uiteindelijk ook gelukt.

Ik denk dat het nodig was:
oude meuk:

actiefoto buiten

Hier zie je alle vet dat er op zat.....

met goede veersspanners:

En weer wat geleerd, heeft wel een dag geduurd, oa omdat 2 doppen "21 sneuvelden en ik nieuwe moest halen.
Toch, als "amateurtje", best trots. :eusa_dance:

Ik heb de hoezen ook vervangen. De oude zaten aan de onderkant vast, de nieuwe kunnen niet vast worden gemaakt, maar blijven open.
Klopt dat wel?

En de groene naar Arjan weggebracht: hij gaat m motorisch nakijken en daar waar nodig repareren.
Als dat is gebeurd, dan bumpers eraf, die moeten gemaakt (voor) en gespoten worden. (en daarna dak spuiten)

BR

edit: sommige foto's krijg ik niet in de up load  ??? ??? steeds foutmelding bij tiny pic

Thunderstruck

Kijk, goed dit te zien en klaarblijkelijk was het dus ook nodig  ;D. Afgelopen week heb ik mij stabistang en reactiestangetjes gewisseld, ik had ze goed een paar keer de week ervoor ingespoten maar zaten ramvast. Ik ga dit klusje hopelijk dinsdag doen (als mijn spullen op tijd binnen zijn) en neem gelijk de schokbrekers mee.

classicT5

Goed bezig.

Btw, je auto zo vastzetten op een autoambulance is m.i. niet goed, bij controle krijg je daar gedoe mee.

petrolhead2.5

Dat was geen overbodige luxe om dat te vervangen. Heb je 'm al wel uitgelijnd?

blauweroffel

Nou ja, eerst krijg ik de foto's er niet op en nu zijn ze idioot groot  ???
Ik heb er niets aan gedaan...
edit : aangepast.
Ik vervoer niet vaak auto's op een ambulance, maar ik zet ze dan zo vast. Maar het kan natuurlijk zijn dat niet de manier is.
Ik zie ook vaak auto's  vast staan met banden om de wielen. Dat kon met deze blauwe ook wel, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
En volgens mij is de rode als trekauto te licht. Hij mag 1600 kg trekken, maar deze combi is zwaarder, ik vermoed zon 1800 kg totaal.

De zwarte moet nu worden uitgelijnd, dat klopt. De rechtervoorband was aan de buitenkant als iets meer afgesleten dan aan de binnenkant.....maar nog wel voldoende profiel.

BR

blauweroffel

De zwarte uitgelijnd vandaag.
Bleek de linker veerpoot niet goed vast te zitten ai.....  :eusa_sick:

Maar prima uitgelijnd: de uitlijner zei ook nog: eerst achter uitlijnen, anders heeft voor geen zin.
Helaas staat het stuur nu wat scheef, maar dat fixen we volgende week wel.

De auto remde ook wat "golvend" (alsof je heel licht pompend remt) . Nieuwe remolie er in, bleek dat er wat lucht in de remleiding zat. Auto remt nu weer prima, de "golvende" beweging is weg.

BR

V70geRwin

Goed bezig. Een keer nalopen na een stukje rijden kan nooit kwaad.
Zelf een keer gehad met de fusee bout.

Maar stuur scheef na uitlijnen hoort natuurlijk niet.

blauweroffel

Citaat van: V70geRwin op 22-10-2016 12:41:58
Goed bezig. Een keer nalopen na een stukje rijden kan nooit kwaad.
Zelf een keer gehad met de fusee bout.

Maar stuur scheef na uitlijnen hoort natuurlijk niet.

De veerpoot zat behoorlijk los, ik schrok er van. Gewoon niet goed vastgezet..... :eusa_wall:
Stuur recht zetten is altijd wel een beetje lastig, lijkt me. Het wordt vastgezet tijdens het uitlijnen, maar dat gebeurt op het oog.
Wordt volgende week gefikst. Ik heb het stuur even losgehaald en een tandje teruggezet. Staat nu minder scheef de ander kant op  ;D

BR

arjen850

Citaat van: blauweroffel op 21-10-2016 10:02:22
Nou ja, eerst krijg ik de foto's er niet op en nu zijn ze idioot groot  ???
Ik heb er niets aan gedaan...
edit : aangepast.
Ik vervoer niet vaak auto's op een ambulance, maar ik zet ze dan zo vast. Maar het kan natuurlijk zijn dat niet de manier is.
Ik zie ook vaak auto's  vast staan met banden om de wielen. Dat kon met deze blauwe ook wel, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
En volgens mij is de rode als trekauto te licht. Hij mag 1600 kg trekken, maar deze combi is zwaarder, ik vermoed zon 1800 kg totaal.

De zwarte moet nu worden uitgelijnd, dat klopt. De rechtervoorband was aan de buitenkant als iets meer afgesleten dan aan de binnenkant.....maar nog wel voldoende profiel.

BR

Auto weegt 1500, aanhanger rond 600 is dus 2100 kilo wat er achter hangt😉

classicT5

Om je een idee te geven, hang in je gedachten de aanhanger op zijn kop, wat denk je dat er gebeurt als je de spanbanden zo ver weg zet?

Als je met dit span wordt aangehouden zit je m.i. over je gewicht, maar dat is bijna iedere autoambulance. Gelukkig weten de meeste agenten dat niet :)

BBS

Citaat van: classicT5 op 22-10-2016 20:11:54
Om je een idee te geven, hang in je gedachten de aanhanger op zijn kop, wat denk je dat er gebeurt als je de spanbanden zo ver weg zet?

Hoe vaak rij je met een aanhanger op z'n kop dan? :o
Maar bij een onverwachte remactie hebben de spanbanden zo wel hun maximale kracht om de wagen op de aanhangwagen te houden.
Het beste wat je nog kunt en eigenlijk moet doen is een bandje spannen om de autobanden voor de neerwaartse kracht en dan ben je helemaal goed en rij je langs elke controle ;)
Volvoloos....

classicT5

Het is de bedoeling als je trailer over de kop gaat, je de lading niet verliest oa. Naast remkrachten opvangen ed, moet borging horizontaal en vertikaal zijn.

Moet jij toch weten BBS ;)

BBS

Citaat van: classicT5 op 22-10-2016 21:51:22
Het is de bedoeling als je trailer over de kop gaat, je de lading niet verliest oa. Naast remkrachten opvangen ed, moet borging horizontaal en vertikaal zijn.

Moet jij toch weten BBS ;)

Niet helemaal waar dit oftewel onzin.
Lading zekering is 80% van het gewicht van de last naar voren en 50% van het gewicht van de last zijdelings en achterwaarts. .
Bij een gemiddelde Volvo van 1500 kilo hebben we het dan over 1200 kilo naar voor en 750 kilo zijdelings. Maar omdat de last op rubber staat mag je een wrijvingscoëfficiënt hanteren van 0,6 van het totale gewicht. Dat is dus 1500x0,6 is 900. 1500-900 = 600 kilo te zekeren. Gebruik je de ergo ratels zitten die al op 750 dkan/kilo. Technisch ben je dus met 1spanband al klaar voor de ladingzekering. Dus kruislings zoals BR dat doet is zekeringstechnisch niet verkeerd. Ik zou wel een bandje over de banden trekken zodat de wagen niet van de trailer "wipt" tijdens het rijden.
Omhoog wordt niet over gesproken en in de praktijk kún je met 2 spanbandjes klaar zijn....

En ja, ik heb de cursus ladingzekering tot 10-09-2021 op het rijbewijs staan ;)

Als je over de kop gaat houden de spanbanden het echt niet, al knup je d'r ook 100 spanbanden om.
En trouwens dat is ook helemaal geen ladingzekerings eis.
Volvoloos....

blauweroffel

Kijk, je leert zo altijd wat bij  ;D
De blauwe banden die ik gebruikt heb, die hebben een soort van verschuifbare  "lus".
Ik denk nu dat ik weet hoe het moet: deze lus doe je van boven over de banden. Een haak (van de lange band) in een oog van de aanhanger, de haak van de ratelband ook in een oog en dan aanspannen. In theorie kan de auto nu heen en weer (maar ook de lier gebruiken om m vast te zetten?) maar op de handrem in de 1e versnelling kan er niet veel fout gaan dan.
IK heb nu de lier niet gebruikt, want de auto kon rijdend de aanhanger op.

En idd, Arjen zegt t al, ongeveer 2100 kilo. Das wel erg over de max...... zon 30% overbelading, oei.... je wordt voor minder bekeurd.......

BR