Deur afhangen

Gestart door rpakuypers, 03-11-2013 10:13:23

Vorige topic - Volgende topic

rpakuypers

Ondanks het feit dat er wat topics zijn over het afhangen/stellen van deuren toch even de vraag want een antwoord kan ik niet (zo snel) vinden :

van de schade 850 van mijn vader heb ik de bestuurdersdeur moeten vervangen. Volledige deur eruit en andere erin ............ nu heb ik de scharnieren los gehaald omdat er meer dan een cm verschil zat tussen de gleuf van het slot en de bevestiging aan de stijl. Na 30 minuten draaien en drukken blijft de deur nog steeds tegen de bevestiging aanlopen.

Hoe stel ik nu de scharnieren zo dat de deur netjes in de bevestiging valt ?

Groet,
Roger

-D©©©L-

Zitten de scharnierpunten nog wel op hun plaats ?

jgvdv

toch meer schade dan 2 deurtjes  :eusa_whistle:
760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

rpakuypers

Citaat van: -D©©©L- op 03-11-2013 10:32:57

Yep, de oude deuren gingen nog gewoon dicht. Ik ga komende week wel eens even op mijn gemak ervoor zitten, ben geduldig zat om het goed te krijgen ....... ;) Vandaag eerst maar even kijken of ik mijn nieuwe koplampen en de xenon erin krijg, als het droog blijft tenminste.

Groet,
Roger

-D©©©L-

Citaat van: rpakuypers op 03-11-2013 12:34:24

Yep, de oude deuren gingen nog gewoon dicht. Ik ga komende week wel eens even op mijn gemak ervoor zitten, ben geduldig zat om het goed te krijgen ....... ;) Vandaag eerst maar even kijken of ik mijn nieuwe koplampen en de xenon erin krijg, als het droog blijft tenminste.

Groet,
Roger

Als de oude deuren mee vervormd zijn, dan kan dat inderdaad het geval zijn. De slotplaat zelf is ook verstelbaar, kan je het daar niet mee redden ?

Broabander

Precies, mijn ouwe deur was naar binnen gefrommeld, nieuwe deur erin gehangen (althans, geprobeerd) maar die sloot bij lange na niet. Kreeg niet eens beide pennen in de ophangingspunten. De hele stijl bleek naar binnen gebogen. Destijds nog bij Dirk met de pers weer recht gedrukt en de ophangingspunten op de plek geperst. Vervolgens afgesteld aan de schiernieren en hij sloot weer prima.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

rpakuypers

Citaat van: -D©©©L- op 03-11-2013 14:09:56
Citaat van: rpakuypers op 03-11-2013 12:34:24

Groet,
Roger

Als de oude deuren mee vervormd zijn, dan kan dat inderdaad het geval zijn. De slotplaat zelf is ook verstelbaar, kan je het daar niet mee redden ?

Daar heb ik wel al aan gedacht, echter heb ik dan nog steeds een fikse kier tussen de deur en het spatbord en geen ruimte tussen de deuren. Mijn vader is weer naar huis dus nu moet ik er weer mee stoppen ......

Groet,
Roger

rpakuypers

Citaat van: Broabander op 03-11-2013 14:30:27
Precies, mijn ouwe deur was naar binnen gefrommeld, nieuwe deur erin gehangen (althans, geprobeerd) maar die sloot bij lange na niet. Kreeg niet eens beide pennen in de ophangingspunten. De hele stijl bleek naar binnen gebogen. Destijds nog bij Dirk met de pers weer recht gedrukt en de ophangingspunten op de plek geperst. Vervolgens afgesteld aan de schiernieren en hij sloot weer prima.

Ik heb de deur er afgelopen week zelf uitgehaald en de nieuwe deur ging er feilloos in, echter was en is het sluiten niet perfect. Ik ga ervan uit dat de stijlen gespaard zijn gebleven.

Groet,
Roger

Broabander

Hmm, wat je kunt doen is even die grijze plastic kap over de stijl loshalen en dan zie je wat meer.

Overigens meen ik dat je de opvanghaak iets kunt afstellen, voor evt de laatste (paar) millimeter.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

rpakuypers

Citaat van: Broabander op 03-11-2013 14:39:54
Hmm, wat je kunt doen is even die grijze plastic kap over de stijl loshalen en dan zie je wat meer.

Overigens meen ik dat je de opvanghaak iets kunt afstellen, voor evt de laatste (paar) millimeter.

Is ook een optie. Wat ik in ieder geval ga doen is het spatbord demonteren want dan kan ik de vier bouten aandraaien als de deur dicht is. We hebben al met z'n tweeën geprobeerd met een geopende deur, ik heb het al met een krik geprobeerd en hoe ik ook druk en draai, hij wil niet goed sluiten. Net alles weer losgedraaid en de deur dicht gedrukt zoals hij hoort te zitten. Tja, en dan kan ik de bouten alleen aandraaien als ik er zicht en ruimte voor heb .....

Groet,
Roger

UserID6342

Als je aan de scharnieren heb zitten klooien (of de vorige eigenaar van de deuren) dan kun je idd beter het scherm er even afhalen.  Ik had een poos terug bij Marcel zo'n akkefietje bij de hand, had de deur afgesteld maar zat nog niet helemaal lekker qua windgeruis (we weten inmiddels dat de auto een tik heeft gehad LV).  Moest nog opgelost worden tzt.  Na de waterlekkage waar Marcel last van had en wat meerdere oorzaken bleek te hebben, hebben we het scherm gedemonteerd en de kitlaag weggehaald.  Hier bleek de lekkage dus vandaan te komen, daarna meteen de deuren aan de linkse kant goed gesteld, zodat het windgeruis ook is opgelost bij 'm.

En uiteraard alle deuren weer perfect sluiten.

rpakuypers

Citaat van: Dirk342 op 03-11-2013 17:20:54
Als je aan de scharnieren heb zitten klooien (of de vorige eigenaar van de deuren) dan kun je idd beter het scherm er even afhalen.  Ik had een poos terug bij Marcel zo'n akkefietje bij de hand, had de deur afgesteld maar zat nog niet helemaal lekker qua windgeruis (we weten inmiddels dat de auto een tik heeft gehad LV).  Moest nog opgelost worden tzt.  Na de waterlekkage waar Marcel last van had en wat meerdere oorzaken bleek te hebben, hebben we het scherm gedemonteerd en de kitlaag weggehaald.  Hier bleek de lekkage dus vandaan te komen, daarna meteen de deuren aan de linkse kant goed gesteld, zodat het windgeruis ook is opgelost bij 'm.

En uiteraard alle deuren weer perfect sluiten.

Ik wilde me de tijd besparen maar het scherm verwijderen lijkt me het beste inderdaad. Als de deur verder netjes in het slot zit en er geen storende naden en kieren zijn dan hangt hij dus goed op zijn plek en dan is het enkel aandraaien en moet het goed zijn. Ach, en gelukkig ben ik gewend dat het bij mij altijd weer even langer duurt dan ik had verwacht ............. maar uiteindelijk kom ik er wel.

Groet,
Roger