niet correct werkende thermostaat?

Gestart door mr_overdrive, 24-11-2004 12:13:54

Vorige topic - Volgende topic

mr_overdrive

Hallo,

Bij koud weer (beneden de 5 graden celsuis) wordt mijn motor maar langzaam warm. Wanneer ik kort na wegrijden de snelweg oprijd, komt de temperatuurmeter niet in het midden (horizontale stand), maar blijft daar net iets onder hangen. Bijkomend nadeel is dat de verwarming dan ook niet echt goed warm wordt.

Als mijn motor opwarmt in stadsverkeer, dan is er niks aan de hand. Motor warmt normaal op en geeft via de verwarming ook vrij snel aangename warmte af. Als ik daarna vervolgens de snelweg opdraai, dan zie ik mijn temperatuurmeter weer dalen en blijft deze vervolgens onder het midden hangen.

Wie weet wat er aan de hand is? Heeft dit te maken met de thermostaat, die op het lange circuit blijft open staan als het koud is? Of weet iemand wellicht hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alvast dank voor jullie reactie.

Groeten,
Per/ Mr Overdrive

Powerpete

ik heb hetzelfde probleem, het komt er nu pas met t koede weer uit, gisteravond een lange rit gemaakt, (uur heen uur terug) en de meter kwam niet verder als een kwart, veel vocht in de auto, en de kachel deed t ook niet heel best..
mijn eerste vermoeden is de thermostaat, nu heb ik al even zitten zoeken en vele berichten bevestigen dit.. nu lijkt het alsof ie open blijft staan, is dit met wat schoonmaak werk te verhelpen of moet er een nieuwe in..
en heeft er iemand een foto'tje waar de thermostaat precies zit, heb weinig zin om met dit koude weer de verkeerde boutjes los te gaan zitten draaien....

alvast bedankt....

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

razorx

Het heerst kennelijk, ik heb een thermostaat die zich in de stad keurig lijkt te gedragen.

Op de snelweg klimt hij met deze koude veel te langzaam op en valt vervolgens weer terug.

Hele avond topics doorgezocht, samenvatting (eventuele voorspellingen bieden geen garantie voor de toekomst):

Kans op defecte thermostaat is groter dan kans op defecte temperatuursensor.

Thermostaat is overigens niet duur, onder de 20 euri.

Een turbo heeft overigens een andere themostaat, let hier wel op (87graden ipv 90).

Daarna kan je altijd nog de termp. sensor checken.

De thermostaat vind je links boven bij de aluminium injectorstrook.

Er is al genoeg voor gewaarschuwd maar toch voor de zekerheid: Avondje van te voren inspuiten met kruipolie, rijden, laten afkoslen, kruipolie en losdraaien.

Thermostaathuis is kwetsbaar dus forceer niets.

Domaso

Hier staat 'n plaatje: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=23292.msg453379#msg453379

Heb het laatst ook gedaan, had dezelfde symptonen.10 min. werk. € 20,83 bij de dealer.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

razorx

Het heerst inderdaad, toen ik vanmorgen Furness bellde om te vragen of ze er nog een hadden liggen konden ze zonder bedenktijd partnummer ophoesten.

Ze gingen als broodjes.

Inmiddels vervangen, scheelt alles.

Binnen 5 minuten staat de meter op drie uur.

Warmer binnen.

Powerpete

eurami bussum, hadden m zo liggen, met de pakkingringen dr gewoon bij, 90 graden versie... € 17.23.... ben inderdaad nog geen 5 minuten bezig geweest..

vind het alleen wel vreemd dat ie te vroeg open ging, kon aan de oude weinig vreemds ontdekken, weet wel van vroeger dat ie soms niet meer open wilde , of dat we onderweg halverwege de gotthardpas, de thermostaat uit de amazon stonden te slopen omdat ie anders met volgepakte auto en boot erachter  ;D
een beetje te warm werd !!

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Misha

Citaat van: razorx op 17-12-2007 02:22:07
..Thermostaat is overigens niet duur, onder de 20 euri.

Vind je ?
Ik vind het stevig aan de prijs eigenlijk..

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 17-12-2007 20:28:31

Vind je ?

Misschien ben ik door het vele onderhoud de laatste tijd een beetje murw geworden.

Gewend aan Volvo prijzen of zo.

Zie alles als een meevaller, of zijn dat de gevolgen van het complot ;eusa_verdwaasd?

Misha

Citaat van: razorx op 17-12-2007 20:46:55
Citaat van: Misha op 17-12-2007 20:28:31

Vind je ?

Misschien ben ik door het vele onderhoud de laatste tijd een beetje murw geworden.

Gewend aan Volvo prijzen of zo.

Zie alles als een meevaller, of zijn dat de gevolgen van het complot ;eusa_verdwaasd?

Er zit idd een grote Volvo dealer aan de A2 thv Zaltbommel, ja !  :eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

850 T5 Freak

mee eens hier nog 1 met een defecte thermostaat  ;D mijne wordt ook niet warm binnen en op de snelweg blijft de meter ook maar laag hangen :eusa_snooty: zaterdag maar snel een nieuwe in doen  :)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Vertigo

Citaat van: 850 T5 Freak op 17-12-2007 20:57:12
mee eens hier nog 1 met een defecte thermostaat  ;D mijne wordt ook niet warm binnen en op de snelweg blijft de meter ook maar laag hangen :eusa_snooty: zaterdag maar snel een nieuwe in doen  :)

+ nog 1

razorx

Ik vraag me af hoeveel warmer de motor wordt met een defecte thermostaat.

elmarconi

Citaat van: razorx op 17-12-2007 19:05:31
Het heerst inderdaad, toen ik vanmorgen Furness bellde om te vragen of ze er nog een hadden liggen konden ze zonder bedenktijd partnummer ophoesten.

Zoals ik al eerder schreef: een ding dat je eigenlijk na 10 jaar gewoon preventief moet vervangen.
--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: elmarconi op 17-12-2007 22:22:50
Citaat van: razorx op 17-12-2007 19:05:31

Zoals ik al eerder schreef: een ding dat je eigenlijk na 10 jaar gewoon preventief moet vervangen.
Klopt, en betaalt zich zelf terug via je brandstofverbruik.
ECU ziet ineens weer wat ie moet doen met de temperatuur, qua rijke/arme brandstof.

razorx

Citaat van: razorx op 17-12-2007 21:05:42
Ik vraag me af hoeveel warmer de motor wordt met een defecte thermostaat.
Ik bedoelde dit eigenlijk ook als waarschuwing. Kan nooit fijn zijn voor de motor en de olie.
De koeling gaat in de korte lus dus is eigenlijk niet werkend.