I would rather push my Volvo than buy a Prius!!

Gestart door Lampje, 08-11-2013 08:18:25

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Citaat van: Marty__Mouse op 13-11-2013 09:35:05
Eerder in deze discussie werd aangevoerd dat Top Gear met de Hummer-Prius vergelijking naar voren kwam en dat de slechtere uitkomst van de Prius koren op de molen is van Jeremy Clarkson.

Nu ben ik zeker geen fan van de Prius want ik vind hem echt heel erg lelijk.. Dan (veel) liever de Auris en die verdiend in mijn ogen al geen schoonheidsprijs..  Maar ik kan me uit Top Gear ook een test herinneren met een BMW M3 en een Prius.
Daarbij moest de Prius de BMW bijhouden op het circuit en aan het eind werd het brandstof verbruik vergeleken.
En wat bleek: de Prius had méér brandstof verbruikt dan de BMW!

Natuurlijk geen precieze test waar officiele metingen gedaan zijn, maar het geeft wel een indicatie dat een Prius wellicht wel zuinig kàn zijn, maar de meeste opgehitste vertegenwoordigers rijden in die hokken alsof ze Schumacher zelf zijn, dus zuinig ho maar...

Dus mijns inziens is het rijden van een hybride voornamelijk een financiële zaak. Natuurlijk zou ik zelf ook naar een bijtellingsvriendelijke auto gaan kijken als ik m'n auto zakelijk zou rijden, maar anders dan dat.. Neh..
Ik geloof niet dat er veel Hybride rijders zijn die daadwerkelijk een hybride rijden omwille van het milieu. Sowieso had de echte milieuliefhebber wel de trein genomen of een Greenwheels abonnement genomen, nietwaar? Maar daarnaast geloof ik gewoon niet dat de productie en daarbij de uitstoot/verbruik van een hybride nu veel groener is dan een andere nieuwe auto.
Want waarbij er bij een conventionele auto gedurende zijn rijdende leven meer uitstoot zal zijn (hoewel dat dus afhankelijk is van de rijstijl) zijn er bij de fabricage van een hybride meer grondstoffen nodig en CO uitstoot bij de productie van bijvoorbeeld de accu's.

En over de 850/V70; die auto's zijn nu eenmaal al geproduceerd, dan kan je ze beter langer blijven rijden, dan hoeven er zolang geen extra auto's gemaakt worden..  Hahaha... ;D
(Daarbij rijdt ik op lpi dus de uitstoot is ook nog eens vriendelijker dan benzine/diesel..)

Wat dat betreft zit ik echt te wachten op de waterstof auto, water uit de uitlaat en direct je huis ermee van stroom voorzien! Kom maar op!  ;) (Overigens geen idee wat die voor een ecologische footprint hebben met het fabriceren ervan maar de uitstoot daarna is natuurlijk nihil)

Maargoed, ik snap dus best dat de hybride zo populair is, ik geloof alleen niet dat het merendeel dat doet omdat ze zo graag "milieuvriendelijk" willen rijden..

Met testen is het net zoals met statistiek, onder de juiste voorwaarden kun je ieder gewenst resultaat verkrijgen en elk standpunt onderbouwen of afbreken.

Feit is inderdaad wel dat de gemiddelde hybride-rijder nu niet bepaald een toonbeeld is van hoe je zo zuinig mogelijk kunt rijden.

elianmars

www.autoweek.nl/video/3721/op-reis-met-plugin-hybrid

Mijn wagen is net zo "zuinig", maar ik moet bloeden  :eusa_snooty:

NinaPaul

1 op 10,8 (9,26L op 100km) met aanhanger ( 2x 270kg motor + 200kg aanhanger = 740kg), 4 man (en nee die kerel weegt geen 55kg) + bagage (+filmspullen) dus redelijk tegen het maximaal gewicht aan in een heuvelachtig gebied.

Dat gaat je met een benzine 850 turbo echt niet redden. De meeste redden 1 op 10 niet eens zonder al die spullen, mensen, aanhanger, etc.

Ikzelf zit (met de 850) tegen de 17l aan met motoraanhanger. Dat is nog geen 1 op 6 :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Volvoboy

1 op 15,6 vind ik best netjes voor spelen in een heuvelachtig gebied.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

elianmars

Citaat van: NinaPaul op 20-11-2013 22:36:14
1 op 10,8 (9,26L op 100km) met aanhanger ( 2x 270kg motor + 200kg aanhanger = 740kg), 4 man (en nee die kerel weegt geen 55kg) + bagage (+filmspullen) dus redelijk tegen het maximaal gewicht aan in een heuvelachtig gebied.

Dat gaat je met een benzine 850 turbo echt niet redden. De meeste redden 1 op 10 niet eens zonder al die spullen, mensen, aanhanger, etc.

Ikzelf zit (met de 850) tegen de 17l aan met motoraanhanger. Dat is nog geen 1 op 6 :D

Maar voor jouw wagen wordt geen verbruik van 1 op 55,6 "beloofd" (weliswaar zonder aanhanger, maar toch).

)()()sT

Die vriend van me is met vrouw en kind, fietsen en skibox naar zuid Frankrijk gevlamd. Stevig doorgereden (stukken 180 geloof ik) en de diesel duwde er 12 liter/100 km. doorheen :o
Veel onzuiniger als z'n vorige VW Passat CC.

Maar goed, what the fuck, als groene leaserijder heb je je tankpas en hoef je toch geen bijtelling te betalen.
Jan lul moet, zoals Marcel al zegt, bloeden.

Taranis

Citaat van: elianmars op 20-11-2013 21:45:03

Mijn wagen is zuiniger, maar ik moet bloeden  :eusa_snooty:

Het verbruik wat gerealiseerd wordt is eigenlijk identiek aan mijn D5, zonder electrorommel. Die doet ook 1:10 tot 1:11 met zware voet en flinke belading en 1:15 als je als een bejaarde door Noorwegen rijdt.

ZC3rr0r

Citaat van: Taranis op 21-11-2013 08:58:33
Citaat van: elianmars op 20-11-2013 21:45:03

Mijn wagen is zuiniger, maar ik moet bloeden  :eusa_snooty:

Het verbruik wat gerealiseerd wordt is eigenlijk identiek aan mijn D5, zonder electrorommel. Die doet ook 1:10 tot 1:11 met zware voet en flinke belading en 1:15 als je als een bejaarde door Noorwegen rijdt.

Zie de latere D5's zo onzuinig geworden dan? :o
Ik blijf me er elke keer over verbazen.

Taranis

Ja. Pa's XC60 D5 (de 205 pk bi-turbo) rijdt nog onzuiniger. In de winter van klant naar klant met veel koude starts doet ie 1:8 ;D Op lange stukken 1:12, gemiddeld ergens tussen 1:10,5 en 1:11.

Ook de oude euro3 die jij hebt kan onzuinig lopen. Met handbak en FWD zijn ze heel zuinig, maar zodra je er een automaat en AWD aan toe voegt lopen ze ook lang niet meer zo zuinig (mijn XC gemiddeld 1:11,5-1:12). Dat geldt ook voor de latere versies, die alleen wat meer verbruiken door het regenerende roetfilter.

En nee, het erfelijk doorgegeven klompvoetje kickdownvoetje helpt ook niet echt om zuinig te rijden ;)

M a r c

Ben ik blij met onze ouwe trouwe V70 2.5D.....  ding heeft er bijna 370K opstaan en loopt gemiddeld 1 op 16  :eusa_dance:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

StefanCJ

Citaat van: )()()sT op 21-11-2013 08:54:27
Die vriend van me is met vrouw en kind, fietsen en skibox naar zuid Frankrijk gevlamd. Stevig doorgereden (stukken 180 geloof ik) en de diesel duwde er 12 liter/100 km. doorheen :o

Maar goed, what the fuck, als groene leaserijder heb je je tankpas en hoef je toch geen bijtelling te betalen.

Tja, belachelijk eigenlijk dat gedoe met die tankpas en leaseauto's. Lekker weinig bijtelling want volgend de fabriek zijn die auto's o zo zuinig  :eusa_liar:. Vervolgens zal het de bestuurders worst zijn hoe zuinig dat ding is en trappen flink door want ach, ze hebben toch een tankpas.  >:(

ZC3rr0r

Hahaha, ik zal er rekening mee houden.

Voor mij geen D5 met automaat, roetfilter, AWD of euro4 label.
Als ik 1 op 10 wil rijden dan ga ik wel op benzine rijden (en dan heb ik ook nog een betere soundtrack).

ZC3rr0r

Citaat van: StefanCJ op 21-11-2013 11:02:40
Citaat van: )()()sT op 21-11-2013 08:54:27

Tja, belachelijk eigenlijk dat gedoe met die tankpas en leaseauto's. Lekker weinig bijtelling want volgend de fabriek zijn die auto's o zo zuinig  :eusa_liar:. Vervolgens zal het de bestuurders worst zijn hoe zuinig dat ding is en trappen flink door want ach, ze hebben toch een tankpas.  >:(

Hier helpt de crisis overigens wel heel goed.

Veel oud collega's die met leasebak rijden klagen steen en been dat ze sinds een paar jaar van de leasemaatschappij bij moeten betalen omdat ze boven het normverbruik zitten. En die jongens zijn niet mals. Als je verbruik bijvoorbeeld 1 op 11 is en de norm is 1 op 16, dan betaal je dus voor elke 100 km vrolijk 4 liter brandstof bij + meerkilometer toeslag ivm hogere slijtage.

En als je als plug-in hybride rijder verrekt het ding in te pluggen dan zien ze dat heel duidelijk in je verbruik terug, en dan kun je dus ook stevig bijbetalen.

walter leever

Na lange tijd hier niet meer te zijn geweest(ander model sorry  :evil: ),heb ik de hele discussie eens gelezen (en laten bezinken  ;) ),

Ik krijg toch sterk 't gevoel dat de emotie hier overheerst(had ook eigenlijk niks anders verwacht  ;D),Hybride's zijn net zoals al 't andere(je hebt voor en tegenstanders)Ikzelf ben nou ook niet echt een voorstander (meeste modellen zijn nou niet echt spannend te noemen  :eusa_sick: )
Voor(Hybride),of zo zou 't toch moeten zijn,minder verbruik,uitstoot(bij juist gebruik,dus geen 140)en dus grosso modo beter voor de planeet,maar.............

Zoals al gezegd(niet echt spannend),ik hoop dus dat er eindelijk wat spannende modellen komen(zodat je weer met je hart koopt)

Vb,Toyota(waren we hier toch over bezig  ;))is nu niet echt een merk waarvan ik de laatste jaren een"dik piemeltje" kreeg als ik naar binnen keek in de showroom(1 uitzondering die wel leuk is)dus koop je met je hoofd en niet met je gevoel.(Technisch perfect,want die "krengen" gaan bijna nooit kapot)
850T5,je moet je bedenken je bent hier op 't 850 forum,had je iets anders verwacht? ???(reacties,)Nu weet ik niet meer wat ik wou zeggen ;D,dus "knal" ik door met m'n "zuipende" Volvo,mmmm motor is groter,als de vorige maar ongeveer 't zelfde verbruik,dus de volgende nog zwaarder :evil:;gaat niet lukken met die 4 cylinders :'( (oh ja en zoals Ludo zei"in '73 zeiden ze al dat 't op was,en op zal 't wel raken,maar wanneer???)

Dan nog 1 ding over 't opzadelen van problemen naar de volgende generaties,
mensen die op de VUT gingen,hebben die gedacht"als wij dit nu doen,moeten  diegenen die na ons komen langer werken?NEE(schuld bij overheid,geld was op),maar moest ik ff kwijt
De problemen die er nu zijn(opwarming,etc)veroorzaakt door de vorige generatie?NEE(Onderzoeken nog niet zo ver gevorderd als nu),maar moest ik ook ff kwijt
(trouwens de aarde heeft altijd periodes van opwrming en afkoeling gehad(zelfs voordat er Volvo's waren,maar dat is een ander verhaal)

Maar waar ik me 't meeste over opwind,eigenlijk,is die blik die je krijgt van de mensen die in zo'n "boomknuffel"auto rijden,alsof je de grootste crimineel bent die er op de aarde is(waarna ze je inhalen bij 140(waarbij de electromotor 't allang opgegeven heeft, denk ik)

Ow F*ck ,ik laat me ook weer leiden door de emotie(dat bedoelde ik dus eigenlijk  :evil: )

Dus eigenlijk heb ik niks gezegd :evil:,maar ben 't wel kwijt ;D

MiniG

Citaat van: walter leever op 21-11-2013 22:04:01
Na lange tijd hier niet meer te zijn geweest(ander model sorry  :evil: ),heb ik de hele discussie eens gelezen (en laten bezinken  ;) ),

Ik krijg toch sterk 't gevoel dat de emotie hier overheerst(had ook eigenlijk niks anders verwacht  ;D),Hybride's zijn net zoals al 't andere(je hebt voor en tegenstanders)Ikzelf ben nou ook niet echt een voorstander (meeste modellen zijn nou niet echt spannend te noemen  :eusa_sick: )
Voor(Hybride),of zo zou 't toch moeten zijn,minder verbruik,uitstoot(bij juist gebruik,dus geen 140)en dus grosso modo beter voor de planeet,maar.............

Zoals al gezegd(niet echt spannend),ik hoop dus dat er eindelijk wat spannende modellen komen(zodat je weer met je hart koopt)

Vb,Toyota(waren we hier toch over bezig  ;))is nu niet echt een merk waarvan ik de laatste jaren een"dik piemeltje" kreeg als ik naar binnen keek in de showroom(1 uitzondering die wel leuk is)dus koop je met je hoofd en niet met je gevoel.(Technisch perfect,want die "krengen" gaan bijna nooit kapot)
850T5,je moet je bedenken je bent hier op 't 850 forum,had je iets anders verwacht? ???(reacties,)Nu weet ik niet meer wat ik wou zeggen ;D,dus "knal" ik door met m'n "zuipende" Volvo,mmmm motor is groter,als de vorige maar ongeveer 't zelfde verbruik,dus de volgende nog zwaarder :evil:;gaat niet lukken met die 4 cylinders :'( (oh ja en zoals Ludo zei"in '73 zeiden ze al dat 't op was,en op zal 't wel raken,maar wanneer???)

Dan nog 1 ding over 't opzadelen van problemen naar de volgende generaties,
mensen die op de VUT gingen,hebben die gedacht"als wij dit nu doen,moeten  diegenen die na ons komen langer werken?NEE(schuld bij overheid,geld was op),maar moest ik ff kwijt
De problemen die er nu zijn(opwarming,etc)veroorzaakt door de vorige generatie?NEE(Onderzoeken nog niet zo ver gevorderd als nu),maar moest ik ook ff kwijt
(trouwens de aarde heeft altijd periodes van opwrming en afkoeling gehad(zelfs voordat er Volvo's waren,maar dat is een ander verhaal)

Maar waar ik me 't meeste over opwind,eigenlijk,is die blik die je krijgt van de mensen die in zo'n "boomknuffel"auto rijden,alsof je de grootste crimineel bent die er op de aarde is(waarna ze je inhalen bij 140(waarbij de electromotor 't allang opgegeven heeft, denk ik)

Ow F*ck ,ik laat me ook weer leiden door de emotie(dat bedoelde ik dus eigenlijk  :evil: )

Dus eigenlijk heb ik niks gezegd :evil:,maar ben 't wel kwijt ;D

Mooi verhaal lekker kort ;D, maar ben het wel eens met wat je te melden had.
Blijf wel lekker met mijn benzineslurpendeT5 rond touren :angel:

Never drive faster then your guardian can fly