r onderdelen op standaard awd

Gestart door prefect, 08-11-2013 13:09:05

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: GroKo op 08-11-2013 23:35:24
Nu dan nog steeds de vraag. Kan de T5 motor één op één worden gewisseld als hierbij uiteraard ook de ecu`s meegenomen worden?
Ik vind dit eigenlijk ook wel leuk om te weten.  Weet iemand of dit gaat?

Veel werk, maar het is wel mogelijk.

prefect

Ik heb op het net veel verhalen gezien van T5244 blokken die intern zo vervuild waren, dat het groffilter op de aanzuigbuis in het carter al verstopt was. Ook veel gevallen van o-ringen die niet meer goed afdichten en daarom zorgden voor de lage oliedruk melding.
Gisteravond heb ik de carterpan onder het blok vandaan gehaald. Ik moet zeggen dat de vervuiling mij mee viel (en misschien iets tegen, dan had ik namelijk meteen een oorzaak...).
Er zaten wel wat zwarte spikkels op het grof filter, en er zat wel wat zwarte aanslag in het carter, maar voor een blok met 2 ton en volgens mij veel korte ritjes valt het me alles mee.

Blijft als eenvoudig te verhelpen oorzaak nog over de o-ringen. Ik ga de boel schoonmaken en weer in elkaar zetten met nieuwe ringen. Kijken of dat helpt.
Zo niet, dan komt toch het overzetten van de R-set weer in beeld.

Ik zal zowieso even kijken naar de aansluitingen van de computers. Als die identiek zijn, moet je met het overzetten van de computers, het instrumentenpaneel en het complete subframe met alles wat daarop gemonteerd is (motor met alle aanbouwsels en de bak) al een heel eind komen. Het overzetten van zo'n compleet subframe valt qua werk ook nog wel mee.

Als de aansluitingen anders zijn, zou ik ook de kabelboom over moeten gaan zetten.
Of ik daar zin in heb, is nog maar de vraag.

Marty__Mouse

Volgens mij hoef je de kabelboom e.d. niet om te zetten hoor..

Tenminste bij mijn auto is een 2.4t (lpt B5244T) gewisseld voor een V70n T5 blok (hpt B5234T3).
Hierbij zijn bij de ombouw alle sensoren van de 2.4T overgezet op het nieuwe blok maar is de kabelboom en de ECU gewoon blijven zitten. Wel is ook de ETM van de 2.4T (inclusief inlaatspruitstuk met lpi injectoren) in z''n geheel overgezet.

Na de ombouw liep de auto perfect op de oude software van de 2.4t. Ik heb toen wel de software laten aanpassen naar een T5 en laten chippen. Maar dit was niet perse nodig omdat de auto standaard al goed liep en ook de AFR waardes e.d. goed waren.

Dirk en Arjan hebben de ombouw voor mij gedaan en kunnen je precies uitleggen hoe en wat.
Maar volgens mij moet jij dit met het R blok dus ook zo kunnen aanpakken.. Of zie ik iets over het hoofd?
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

prefect

Wellicht is de automaatbak anders, en daarom ook de aansluitingen van de ECU.
Maar dat zie ik wel wanneer ik de aansluitingen van de ecu's ga vergelijken.

)()()sT

Citaat van: -D©©©L- op 10-11-2013 20:31:34
Citaat van: GroKo op 08-11-2013 23:35:24
Nu dan nog steeds de vraag. Kan de T5 motor één op één worden gewisseld als hierbij uiteraard ook de ecu`s meegenomen worden?
Ik vind dit eigenlijk ook wel leuk om te weten.  Weet iemand of dit gaat?

Veel werk, maar het is wel mogelijk.

Maar toch niet meer werk als een 'normale' blokwissel?
Je gaat van turbo naar turbo. :)

prefect

Ik heb de oorzaak voor de lage oliedruk gevonden.
Het is niet zo dat er lucht werd aangezogen, maar aan de druk-zijde was er een o-ring half uitgeperst.
Zie de foto's:

en meer in detail, dus een defecte afdichting van het pijpje dat de olie van het oliefilter naar de oliekoeler brengt:

Nu dus e.e.a. weer schoonmaken en met nieuwe ringen in elkaar zetten.
Hopen dat de lage oliedruk geen schade aan de lagers heeft veroorzaakt.... :-\

prefect

Toch nog 2 uur bezig geweest met het schoonmaken van de carterpan. Alles weer met
nieuwe ringetjes in elkaar gezet en, met een fles Forté motor flush erbij, gestart. 3 kwartier stationair laten draaien en vervolgens de olie en het filter weer ververst.
Op zich geen verassing (hoewel altijd even spannend natuurlijk), maar de oliedruk is nu goed (35 psi stationair en ruim 70 psi bij hogere toerentallen).
Nu maar de vingers gekruist houden mbt een eventuele schade aan de lagers, maar "so far so good".
Het R-blok zal dus voorlopig niet ingebouwd gaan worden.

V70geRwin

Citaat van: prefect op 15-11-2013 10:01:26
Toch nog 2 uur bezig geweest met het schoonmaken van de carterpan. Alles weer met
nieuwe ringetjes in elkaar gezet en, met een fles Forté motor flush erbij, gestart. 3 kwartier stationair laten draaien en vervolgens de olie en het filter weer ververst.
Op zich geen verassing (hoewel altijd even spannend natuurlijk), maar de oliedruk is nu goed (35 psi stationair en ruim 70 psi bij hogere toerentallen).
Nu maar de vingers gekruist houden mbt een eventuele schade aan de lagers, maar "so far so good".
Het R-blok zal dus voorlopig niet ingebouwd gaan worden.

Mooi en met beetje geluk kan je weer even verder!

UserID6342