imitatieonderdelen

Gestart door Jean-Paul, 08-11-2013 21:45:33

Vorige topic - Volgende topic

Jean-Paul

In een ander topic werd gesproken over imitatietroep (geen originele volvo onderdelen), in dit specifieke geval over een distributieset van SKF/Gates. Ik ben van mening dat onderdelen van een ander A merk dan origineel net zo goed kunnen zijn. Waarbij deze vrijwel altijd stukken goedkoper zijn dan origineel. Zo heeft de volvo garage recent de poelie van mijn volvo vervangen. Er zit nu een poelie van Febi op, dat scheelde ruim 150 euro met het origineel.

Gebruiken jullie non volvo onderdelen? Waarom wel/niet? Heb je goede of juist slechte ervaringen met andere merken? Top of Flop?  :)

Misha

Iedereen maakt die dwaling wel eens en veruit de meesten komen er op terug.

Uitzonderingen zijn er wel, maar dan is het meestal tot altijd het originele onderdeel onder het merk van de fabrikant.

Zoals bijvoorbeeld de kachelradiator van Hella - Behr.

Verder is er echt weinig beter dan het origineel bij Volvo.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

StefanCJ

Wat Misha zegt. Een paar baalmomenten van mijzelf:
- Imitatie pnp switch gehad, binnen de kortste keren kapot. Prijsverschil tussen imi en origineel €35,-.
- Herstelsetje van IPD voor het knopje van de AT pook, €37 voor een stom stukje plastic, binnen een paar jaar kapot. De originele pook deed het 12 jaar lang goed. Toen maar weer een nieuwe pook gekocht €55,-.

Ik ben wel klaar met imitatie spul dus.

Sbv

Ik monteer op mijn eigen auto enkel originele onderdelen. Nu heb ik een dealer die leuke korting geeft wat best wel scheelt.
@Stefan, vergeet je draagarmen niet

Laguna-S60R

Van de week een verhaal gelezen over imitatie water pompen.. hier komt er geen meer als het aan mij ligt  :eusa_shifty:
S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register

rpakuypers

Citaat van: Misha op 08-11-2013 21:48:46
Iedereen maakt die dwaling wel eens en veruit de meesten komen er op terug.

Uitzonderingen zijn er wel, maar dan is het meestal tot altijd het originele onderdeel onder het merk van de fabrikant.

Zoals bijvoorbeeld de kachelradiator van Hella - Behr.

Verder is er echt weinig beter dan het origineel bij Volvo.

Er zijn onderdelen waarvan ik absoluut geen imitatie meer wil zoals de draagarmen. De originele gaan doorgaans zo'n 2 tonnetjes mee, imitatie als Scantech nog maar net 10.000 km bij mijn simpele en uiterst eenvoudige 10V. Telkens uitlijnen na het vervangen kost ook al 65 euro ..... goedkoop is hier duurkoop.

Groet,
Roger

Piet

Aftermarket is inderdaad meestal immitatieTROEP.
3 jaar geleden heb ik de complete auto gereviseerd, dus niet alleen de motor maar echt de complete auto (op de versnellingsbak na).
Ik heb daar vrijwel uitsluitend originele onderdelen voor gebruikt op een paar dingen na. Al het originele spul zit er nog op en functioneert nog steeds uitstekend en alle aftermarkettroep waar ik me toe heb laten verleiden is er dus inmiddels allemaal weer af omdat het faalde en ook vervangen door origineel.
De enige niet volvoonderden die er nog opzitten als upgrades en het goed doen zijn Eibach veren, IPD, Spec koppeling, stabistangen, IPD aanzuigbuis en ferrita downpipe en uitlaat (alhoewel bij de laatste ook al weer een ophangpunt bij de pot is afgebroken!! )

Marty__Mouse

Ik ga eigenlijk ook alleen maar voor origineel..

MAAR voor sommige onderdelen maakt het minder uit.. Zo koop ik bijvoorbeeld m'n wiellagers van FAG en zijn de motorrubbers van Febi (waarbij het Volvo logo er vakkundig is afgeschraapt  ;) )

En zo zijn er natuurlijk veel onderdelen die door een ander (A-)merk gemaakt worden en in een volvo doosje worden gestopt. Bosch maakt bijvoorbeeld de penbobines, de lmm en nog veel meer onderdelen. Waarbij je vaak goedkoper bent om die te kopen t.o.v. de volvodealer

Maar over het algemeen  kan je hier op het forum heel goed vinden voor welke onderdelen je welk merk het best kunt gebruiken.
Zo doe ik het ook; als ik een onderdeel moet vervangen ga ik hier zoeken welk merk het beste uit de bus komt..  ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Piet

Dingen zoals sensoren van bosch zie ik dan wel als origineel omdat het  exact hetzelfde ding is wat uit zo'n blauw doosje komt

UserID6342

Die opmerking waar TS het over heeft komt van mij af, zal het iets nuanceren. Imitatie kan soms best wel, als je maar weet wat. Motorrubbers van Febi of Meyle zijn bijvoorbeeld geen enkel probleem, sensoren e.d gewoon Bosch nemen en niet beginnen aan imi zooi want dat gaat 'm niet worden.  Distributie gewoon origineel Volvo nemen, is slechts een geringe meerprijs.

En dan de remmen, heerlijk onderwerp altijd weer; de ervaring leert dat het originele spul het langst meegaat en het minste problemen geeft / oplevert.  Monteer het zelf altijd alleen maar origineel maar kan mij goed voorstellen dat iemand vanwege het prijsverschil er imi zooi opschroeft.  Deze mensen komen er ook meestal wel weer van terug en gaan dan alsnog terug naar origineel (dubbele kosten dus)

Weet wat je doet dus met imi spul. 9 van de 10 keer is de auto het beste af met origineel spul.

Boeijke

Remmen hoeven niet perse origineel te zijn. Maar kies dan wel voor iets goeds en niet iets goedkoops.

NinaPaul

Sommige mensen gaan dit commentaar niet leuk vinden ;) maar ook de "koop enkel volvo onderdelen" mensen rijden dan rond met imitatie spullen.

Te noemen bougie kabels, motorsteunen, sensoren, remmen, etc. Het is pas een OEM onderdeel als er VOLVO op staat, anders niet! Dus heb je bougicord kabels, zelfgemaakte massa kabels, bosch lambda sonde, veerpootbrug van whoever, schijven/blokken van Até/bosch, wiellager van skf, etc. Om maar niet te spreken over vloeistoffen zoals: volvo stuurbekrachtigings olie, motor olie, v-bak olie, koelvloeistof......

Het is niet zo dat imitatie troep is, soms verre van dat!
Zoals hierboven ook door andere is aangehaald is de constructeur van onderdelen NIET VOLVO, maar een ander bedrijf.
Zo zijn de remmen (en abs) gewoon Até, komen het gros van de sensoren van Bosch zijn de bougikabels van bougicord, etc. Het zijn exact dezelfde onderdelen uit dezelfde fabriek maar met een andere "sticker".

Distributie sets van continental contitech of bijvoorbeeld SKF doen helemaal niets onder voor originele volvo onderdelen.

Een MAN oliefilter, interieur filter of luchtfilter is niet slechter dan een oem filter, een bosch verdelerkap is niet slechter dan oem (het zijn immers de zelfde) etc.

Vaak komt het neer op prijs kwaliteit, als je volvo onderdeel van 200 euro 10 jaar mee gaat, en de imitatie van 50 euro maar 2,5 jaar, dan is de prijs kwaliteit nog precies hetzelfde, namelijk 20 euro per jaar!
Dat is ook de insteek van de meeste imitatie constructeurs, goedkopere onderdelen.
Is de imitatie dan slechter? Is dan het volvo onderdeel beter? Ik vind dat allemaal persoonlijke voorkeur ;) of je liever in stukken betaald of in een keer. Wil je nog 10 jaar rijden of maar een jaar, etc...

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Jij snapt het weer eens niet helemaal:

Citaat van: Piet op 08-11-2013 22:55:57
Dingen zoals sensoren van bosch zie ik dan wel als origineel omdat het  exact hetzelfde ding is wat uit zo'n blauw doosje komt

Het gaat om spullen die er origineel op horen en dus niet per se uit een blauw Volvo doosje komen.
En dat Volvo of welke andere autoproducent niet zelf al zijn onderdelen maakt weet zowat iedereen hier wel.

henry classic v70

Citaat van: NinaPaul op 09-11-2013 12:50:25
Vaak komt het neer op prijs kwaliteit, als je volvo onderdeel van 200 euro 10 jaar mee gaat, en de imitatie van 50 euro maar 2,5 jaar, dan is de prijs kwaliteit nog precies hetzelfde, namelijk 20 euro per jaar!

Het moet dan wel 4x vaker vervangen worden en dat kost geen geld :eusa_think:
Goed voorbeeld zijn de draagarmen: vaker vervangen > vaker uitlijnen > kost meer €uro's
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

elianmars

Citaat van: henry classic v70 op 09-11-2013 14:50:43
Citaat van: NinaPaul op 09-11-2013 12:50:25

Het moet dan wel 4x vaker vervangen worden en dat kost geen geld :eusa_think:
Goed voorbeeld zijn de draagarmen: vaker vervangen > vaker uitlijnen > kost meer €uro's

Zelf doen kost niks. Niet uitlijnen kost ook niks  ;D