De kachel en z'n foutmeldingen

Gestart door Jeff84, 13-11-2013 22:00:00

Vorige topic - Volgende topic

Jeff84

Hallo mede-roffelaars!

Ik heb al een en ander gelezen op dit forum over de kachel en de bijbehorende probleempjes, echter kom ik niet precies mijn situatie tegen, dus ik maak maar even een eigen topic aan. Wel een beetje lang verhaal, maar goed!

Er is het volgende aan de hand:

Toen ik mijn 850 2.5 10v, 447k, lpg 2 maanden geleden kocht, deed de kachel het prima, hij werd heel snel warm, geen bijgeluiden etc, geen storingen middels de lampjes, het enige was dat hij soms wat moeite leek te hebben om de juiste temperatuur vast te houden. Ik dacht toen al aan de sensortjes binnen, daar heb ik een en ander over gelezen hier. Echter was dit niet zo'n groot probleem, dat ik daar verder aandacht aan heb besteed.

Echter, wat begon met af en toe een storing meldend ecc-paneel (om vervolgens prima te werken) is sinds een paar dagen over gegaan in een praktisch niet meer functionerende kachel. Hij slaat nu vaker niet meer aan dan wel. En als hij het doet, dan stopt ie net zo makkelijk weer. Als ik hem middels het schuifje aanzet, hoor ik af en toe een tik in de buurt van het dashboardkastje, met daarna het geluid dat nog het meeste lijkt op dat van een cd-speler die een nummer zoekt of een cd inlaad (in dit http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,46129.0.html topic wordt dat ook omschreven, echter heb ik het tikkende onder het stuur niet). Vervolgens gebeurt er verder niks. Dit kan wel eens de weerstand/relais zijn denk ik?

Deze problemen in deze vorm zijn er nu een kleine week. Ik weet niet of het er iets mee te maken kan hebben, maar ik ben net voor de problemen erger werden (voor m'n gevoel dan in ieder geval), nog door zo'n megawasstraat geweest. Misschien is het relevant, misschien ook wel helemaal niet.

Middels het OBD 1 uitlezen-topic dat ik hier tegen ben gekomen (handig!), heb ik hem eens uitgelezen, resultaat:

1–3–5 Geen frequentiesignaal motortemperatuur
2–1–1 Breuk of kortsluiting met accuspanning in klepmotorstandsensor bestuurderskant
4–1–4 Aanzuigventilator binnentemperatuursensor bestuurderskant vastgelopen
4–1–7 Aanzuigventilator binnentemperatuursensor passsagierskant vastgelopen
4–1–8 Geen stuursignaal van vermogenseenheid
4–1–9 Onjuist diagnosesignaal van vermogenseenheid

414 en 417 zijn helder, maar de rest? Ik heb hier helaas (nog) niet enorm veel kennis van, dus weet niet precies waar ik het met deze codes precies moet zoeken (hoe, wat, waar zeg maar).

Om helemaal volledig te zijn: het airco-gedeelte van de ECC heeft ook kuren, dit was echter al vanaf het begin. In het kort: de airco slaat niet uit zichzelf aan via de knoppen op het paneeltje. Er ligt een omleiding onder de motorkap, als je het draadje op een pool van de accu houdt, springt de airco wel aan (maar ook niet altijd). En als hij het dan doet, dan wordt ie gelukkig ook wel ijs en ijskoud, hij is dan ook helemaal vol. Echter na 20 minuten kan hij ook zomaar weer stoppen. Overigens slaat hij na gebruik soms wel vanzelf aan als je weer start en de bediening staat nog op "aan".

Misschien dat de twee problemen wel een verband hebben.

Lang verhaal, maar ik wil graag zoveel mogelijk uitleggen, dat is het duidelijkste denk ik.

Iemand enig idee waar te zoeken?! Eventueel iemand die eens samen wil kijken (hoeft niet gratis) is uiteraard ook welkom!

Dank!

Jeff