dual mass vliegwiel vragen...

Gestart door Kees Flodder, 16-11-2013 20:56:43

Vorige topic - Volgende topic

Kees Flodder

Tijdens het vervangen van de motor van mijn V70 stuitte ik op een dual mass vliegwiel.
Om dubbel werk te voorkomen wil ik graag weten of de slijtage van het vliegwiel binnen de norm is.
Echter tijdens m'n speurtocht op het web geen bevredigend antwoord kunnen vinden, dus nu stel ik de vraag hier :)
Hoe kan ik controleren of het vliegwiel nog in orde is. M.a.w. welke waardes/ toleranties moet ik meten?
Ook ben ik benieuwd of ik bij het terug monteren van de koppeling nog speciaal ergens op moet letten/ wat moet afstellen.
Wie kan me verder helpen?

dennis850estate

kijk op Youtube op DMF en je weet genoeg

Kees Flodder

Done :). 20 filmpjes + aantal websites bekeken.
maar zoals altijd veel verschillende verhalen.
Sachs heeft het bv over max 20mm verdraaiing van de 2 delen.
Ergens anders staat weer tussen de 10 en 30 graden verdraaiing...

Bestaat er een testprocedure van Volvo?

Jasper Boven

Volgens mij kan een DMF niet meer draaien dan oorspronkelijk bedoeld. Het probleem is dat er radiale speling ontstaat. Dit is vrij makkelijk te herkennen.

UserID6342

Niet helemaal mee eens ! We hebben al een keer een dual mass in handen gehad (volgens mij die van Jules) die een speling had van ver boven de 20 mm, (eerder richting de 3.5 cm) we hebben daarop een ander goede, maar weliswaar gebruikte, MDF gemonteerd.

ZC3rr0r

Precies, vliegwielen kunnen in meerdere richtingen speling ontwikkelen.
Staan genoeg filmpjes op Youtube die dit bevestigen :)

Johann

Citaat van: Dirk342 op 03-12-2013 19:38:44we hebben daarop een ander goede, maar weliswaar gebruikte, MDF gemonteerd.

Nu snap ik ook waarom Dirk goedkoper kan...   ;)

UserID6342

Whoehhahahahaha, je hebt helemaal gelijk Johan ;D.  Ik bedoel uiteraard DMF ipv MDF ;D ;D

pwassink

Citaat van: Dirk342 op 03-12-2013 20:14:35
Whoehhahahahaha, je hebt helemaal gelijk Johan ;D.  Ik bedoel uiteraard DMF ipv MDF ;D ;D

" gamma vliegwiel"  bedoel je dus ..

Johann was me net voor  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elianmars

Kees Flodder

Mijn vliegwiel had ongeveer een vrije slag van 5cm.
Gezien de prijs van een nieuwe ben ik voor een "goede gebruikte" gegaan, deze heeft ongeveer 15 mm speling en voldoet prima.

ZC3rr0r

Citaat van: Kees Flodder op 03-12-2013 22:29:19
Mijn vliegwiel had ongeveer een vrije slag van 5cm.
Gezien de prijs van een nieuwe ben ik voor een "goede gebruikte" gegaan, deze heeft ongeveer 15 mm speling en voldoet prima.

Ik heb besloten in mijn geval toch maar een nieuwe te monteren.
Het grote probleem met gebruikte onderdelen (en dan met name draaiende onderdelen) is dat je heel slecht kunt controleren hoe lang die 15mm speling nog 15mm blijft.

Martin-R

Hallo,

Zoals enkele al hebben gelezen is mijn Dual Mass vliegwiel defect. (V70R  2.3 AWD uit 1999)
(Gearbox = m58AWD en engine type = B5234T4)

Hier zit een dual mass vliegwiel in, en deze wil ik graag vervangen voor een enkel vliegwiel.
Echter iets met bomen (en voornamelijk types) zie ik het bos niet meer.

Handige extra informatie; omdat ik toch aan het wisselen ben wil ik ook de bak die iets schuurt in de 3 wisselen.

Maar wat kan ik nou nemen, wat gaat nou passen etc? Heeft iemand hier al eens onderzoek naar gedaan?
(en dan liever niet alleen naar part numbers, want die staan toch niet op de parts zelf..)  

Volgens mij zijn de opties:
850 2.3
850 2.3 T5
850 2.3 R
850 2.3 T5-R
850 2.5
850 2.5 T5
850 2.5 T5-R
Uiteraard heb je ook automaten, maar die strepen we gelijk weg.

In hoevere moet ik rekening houden met mijn AWD? Ik rijg geen AWD en heb geen plannen dit te gaan gebruiken.

Wie kan mij helpen, en R de weg weer op krijgen

Groeten Martin

RoelNL

even wat concrete vragen!

Wat is je modeljaar?

heb je het model met elektronisch gasklephuis?

met pen bobines of enkele bobine aan de stuurwielkant?

Als je geen AWD meer gaat gebruiken heb je haakse overbrenging niet meer nodig dus die kan er ook tussen uit.

Wel mogelijk andere aandrijfas r.v. omdat deze niet gaat passen in de andere versnellingsbak.

Denk dat je prima al de onderdelen van sloop kan halen namelijk en dan hoeft ook niet de wereld te kosten.

Aan de hand va je modeljaar kunnen we al heel veel vinden in Vida.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Martin-R

Citaat van: RoelNL op 18-02-2014 19:30:40
even wat concrete vragen!

Wat is je modeljaar? 1999
heb je het model met elektronisch gasklephuis?
met pen bobines of enkele bobine aan de stuurwielkant?

Als je geen AWD meer gaat gebruiken heb je haakse overbrenging niet meer nodig dus die kan er ook tussen uit.
Wel mogelijk andere aandrijfas r.v. omdat deze niet gaat passen in de andere versnellingsbak.

Denk dat je prima al de onderdelen van sloop kan halen namelijk en dan hoeft ook niet de wereld te kosten.

Aan de hand va je modeljaar kunnen we al heel veel vinden in Vida.

Mijn auto komt uit 1999, en heb momenteel een probleem met dat de er inderdaad een extra aandrijfas nodig is (dat is op te lossten) ook zit in mijn AWD een hydrolisch druklager, in de andere bak extern...

Maar het grootste probleem, de steun zit aan de verkeerde kant en kan hem dus niet vast zetten op het subframe..