Menig gevraagd over diagnose dealer (XC70N D5 AWD)

Gestart door volvobug, 17-11-2013 21:54:46

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Vraag voor een vriend van me, aangezien de kennis hier ook aanwezig is en de behulpzaamheid groter dan op andere fora.

Gaat om een XC70 D5 AWD uit 2006. Hij ervaart een trilling die hij toeschrijft aan de tussenas. De dealer heeft eea onderzocht en concludeert:

- tussenas vervangen, kan alleen door de dealer gebeuren zeggen ze;
- tevens DEM van de Haldex defect (1300 euro  :o), waardoor het achterste differentieel niet aangestuurd wordt en je niet beschikt over 4x4 aandrijving.

Mijn vragen:

- de tussenas is toch zeker wel zelf te vervangen (of er tussenuit te halen), ik meen dat vaker hier te lezen. Of gaat dat bij de latere modellen niet zomaar.?
- is een DEM die stuk gaat een bekend probleem (a la abs controller zeg maar)?
- kan een defecte DEM evt. voor trilling zorgen?

Waar moet je op letten om zelf de diagnose te kunnen stellen dat er een probleem is met de tussenas? Speling op de koppelingen (axiaal/radiaal)?
Ben zelf niet zo thuis in dat AWD gebeuren en zou daarom alle tips en suggesties zeer op prijs stellen. Zal zo ook nog wel VIDA induiken.

Ik hoor het graag.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Sbv

Vraag het even aan Taranis, die is AWD expert icm, trillingen

Taranis

Citaat van: volvobug op 17-11-2013 21:54:46
Mijn vragen:

- de tussenas is toch zeker wel zelf te vervangen (of er tussenuit te halen), ik meen dat vaker hier te lezen. Of gaat dat bij de latere modellen niet zomaar.?

Ja hoor, achterste stuk van de uitlaat er even afhalen en dan komt ie er vrij makkelijk van tussen. Je hebt wel een brug nodig, op bokken heb je te weinig ruimte (vind ik). Gewoon aan beide zijden van de tussenas de bouten losdraaien en klaar. Gebruik wel nieuwe bouten als je een nieuwe as monteert en maak de flenzen van het diff en de haakse overbrenging even netjes schoon.

- is een DEM die stuk gaat een bekend probleem (a la abs controller zeg maar)?

Ja. Meestal doordat het dekseltje niet voldoende afdicht en er water in de unit komt. Ik zou 'm niet meteen vervangen. Als je Vida en een dice hebt: alle foutcodes wissen en kijken of de foutcode terugkomt. Ik heb 'm bij m'n vorige N ook gehad, alles gewist, de zekering van het AWD er even uit getrokken en teruggestoken en de foutcode nooit meer gezien. Je merkt snel genoeg of je geen vierwielaandrijving hebt want dan trek je met de rook van de voorbanden weg.
Mocht ie toch echt stuk zijn, ik meen op www.volvoxc.com ooit iemand gelezen te hebben die 'm voor 200 dollar zelf had gerepareerd. Of je dat wil is een tweede.

- kan een defecte DEM evt. voor trilling zorgen?

Nee. Een defecte DEM resulteert in het niet bekrachtigen van de koppeling in je diff doordat de oliepomp niet aangestuurd wordt. Als de pomp niet aangestuurd wordt, krijg je gewoon een vrijloopsituatie van de achteras en dat resulteert dus niet in trillingen.

Waar moet je op letten om zelf de diagnose te kunnen stellen dat er een probleem is met de tussenas? Speling op de koppelingen (axiaal/radiaal)?

De bouten van de tussenas aan de zijde van de achteras los halen (de voorkant kun je gewoon laten zitten) en met de hand de flens even alle richtingen op buigen. Als je een zwaar punt in de koppeling voelt (er zit maar 1 koppeling in deze as) dan is ie aan vervanging toe en dat kan inderdaad heel goed voor een trilling zorgen. Hij zit inmiddels wel aan de leeftijd... bij mijn XC ging ie na een jaar of 6-7 trillen, bij m'n huidige N AWD begint ie ook langzamerhand en bij pa's XC60 begint ie ook al minder te worden. Het probleem met die rotkoppelingen is dat deze gevulcaniseerd zijn. Zodra het rubber wat uit begint te drogen en er vocht bij de koppeling kan komen, gaat ie roesten en dat is het begin van het einde. Onder andere Volkswagen en Porsche gebruiken dezelfde assen en daar hebben ze dezelfde problemen.

Rij niet te lang door met een trillende as. Bij mij kostte het een paar keerringen van de haakse overbrenging, de trilling wordt immers door de hele aandrijflijn doorgegeven.

Wat ook nog voor een trilling kan zorgen is dat er een lager van het differentieel uit ligt. Komt volgens Volvo nooit voor, mijn oude differentieel bleek dat bij demontage wel te hebben.

Ben zelf niet zo thuis in dat AWD gebeuren en zou daarom alle tips en suggesties zeer op prijs stellen. Zal zo ook nog wel VIDA induiken.

Ik hoor het graag.

Waar woont die vriend? Mocht ie een keertje in de buurt zijn dan wil ik er best een keertje een stukje mee sturen.
Ik neem overigens aan dat je al uitgesloten hebt dat het in de wielen zit door een setje andere wielen te proberen?

Citaat van: Sbv op 17-11-2013 21:56:02
Vraag het even aan Taranis, die is AWD expert icm, trillingen

Door schade en schande.... ;D

volvobug

Zeer bedankt voor de reactie Ronald. Ik neem het met hem op. Auto rijdt overigens meestal in regio Arnhem, dat is niet echt in de buurt voor je als ik het goed heb, maar dank voor het aanbod. Zodra ik de auto zelf gezien heb zal ik de bevindingen terugkoppelen.

Voor het geval de DEM echt defect blijkt te zijn, ik vind hier een reparatie adres http://ecu-rc.nl/control/3233/11/11/M/volvo-xc70--haldex-regelunit-5wp22220-02. Iemand wellicht ervaring mee?
Verder lees ik her en der dat een misdiagnose defecte DEM nog wel eens voorkomt doordat de pomp in de Haldex teveel stroom trekt of door een defect in de REM. Zullen we ook nog eens goed checken.

850 T5 Freak

welke Foutcode zit er in de DEM? als het de DEM-007 is (uit mijn hoofd) is enkel de sensor defect. wat geen 1300euro kost......

;)

ik dacht overigens ook dat er ook een serviceset was voor trillingen aan de as > andere flens op de Eindaandrijving meende is  :eusa_think:

heb je een vinnummer?
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

volvobug

Citaat van: 850 T5 Freak op 18-11-2013 09:46:19
welke Foutcode zit er in de DEM? als het de DEM-007 is (uit mijn hoofd) is enkel de sensor defect. wat geen 1300euro kost......

;)

ik dacht overigens ook dat er ook een serviceset was voor trillingen aan de as > andere flens op de Eindaandrijving meende is  :eusa_think:

heb je een vinnummer?
Foutcode en vin zal ik navragen.

volvobug

Citaat van: Taranis op 18-11-2013 08:55:30
Ik neem overigens aan dat je al uitgesloten hebt dat het in de wielen zit door een setje andere wielen te proberen?

Dit was nog niet uitgesloten blijkbaar  :eusa_doh:, inmiddels heeft hij de winterbanden gemonteerd en is de trilling volgens hem aanzienlijk minder.
Voor de rest, wordt vervolgd zodra weer tijd hebben. Meest urgente is er nu even af  :)

Hiker

Citaat van: volvobug op 26-11-2013 23:17:27
Citaat van: Taranis op 18-11-2013 08:55:30

Dit was nog niet uitgesloten blijkbaar  :eusa_doh:, inmiddels heeft hij de winterbanden gemonteerd en is de trilling volgens hem aanzienlijk minder.
Voor de rest, wordt vervolgd zodra weer tijd hebben. Meest urgente is er nu even af  :)

Wij hadden met de xc exact hetzelfde.
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha