stuurkogels en stuurstangen : zelf te doen voor de klusser ?

Gestart door w.rusman, 18-11-2013 10:30:01

Vorige topic - Volgende topic

w.rusman

Ik kwam er vanochtend achter dat zowel mijn binnenste als buitenste stuurkogels versleten zijn en ben dus meteen maar even hier gaan kijken voor info.
Ik heb ondertussen al gezien dat er 2 typen stuurstangen zijn (TRW en MSI) maar dat de stuurkogels aan de buitenzijde hetzelfde zijn voor beide typen.

Ik zag dat zowel de kogels als stangen met boutverbindingen vast zitten.
Is het vervangen van deze dingen een beetje te doen met redelijk goed doe-het-zelf gereedschap en een garagekrik ?

En voortaan rijd ik dus niet meer schuin de drempel naar het parkeerterrein van mijn werk op, want deze zijn wel heel snel versleten

UserID6342

Is best te doen mits je een goede grote pijpentang / moordenaar hebt in dit formaat

http://www.btndehaas.nl/sites/btndehaas.nl/files/imagecache/product_galleria/unior-pijpentang-480-3.jpg

en/of een ringsteeksleutel 34 hebt.  Bij de meeste diesels zitten ze vast met sleutel 34, gewoon tegen de klok in los draaien, maar als je dus pech hebt moet je de tang gebruiken.  Kleine tip; laat de oude binnenste en buitenste kogel aan elkaar zitten ivm de maat van het spul.  Als je het oude spul loshebt  (dus alleen de binnenste kogel losdraaien en de moer aan het spoorstangeind kun je het nieuwe spul in praktisch dezelfde lengte opbouwen voor het monteren.  Dat scheelt je dadelijk een heel stuk met uitlijnen en is de auto ook nog vrij goed rijdbaar naar de uitlijner toe.

w.rusman

kijk, dat is mooi te horen. Bedankt voor de info

Maar eens even een droog plekje regelen voor dit klusje  ;D

nieuwe_arjan

Is te doen.
Op de krik (assteunen) had ik niet genoeg ruimte voor een moordenaar  >:( maar met een paar griptangen en een wat grotere waterpomptang is het gelukt  ;D (+ caffeïne, nicotine, diverse goden :angel: en zen-modus)
Ik weet niet of er 'af fabriek' een lading loctite tussen zit (de stuurhuiskant), maar bij mij dus wel......

w.rusman

heb net het hele setje inclusief nieuwe hoezen besteld bij estate services, dus hopelijk deze week binnen.

Is warm stoken een optie i.v.m. eventuele loctite of is er dan kans dat je een keerring in je stuurhuis wegbrand ?

UserID6342

Niet doen ! Zitten hard kunststof 'bollen' in die compleet wegsmelten en bovendien ook slecht voor je keerringen.  Loctite moet je gewoon losdraaien, niet los stoken.

w.rusman

Helder!

van het weekend ga ik het maar eens proberen met een sleutelmaatje.
Ik zal wat foto's maken voor een eventuele how-to als dat handig is

V70geRwin

Voor het gemak en warmte zou ik ff een brug regelen, geen hobbyhal in de beurt oid?

w.rusman

Mijn maatje heeft een garage bij zijn huis met straalkachel op diesel, en als dat te klein is gaan we naar de werkplaats van mijn pa (zelfs met vloerverwarming :eusa_shifty:

Er zit hier in Lwd wel een doe-het-zelf garage, maar of ik daar echt lekker sta te sleutelen weet ik niet.
Hij zit op een plek tussen de louche autohandelaren op het industrieterrein en er zijn al schietpartijen en zo geweest  :eusa_eh:

V70geRwin

Citaat van: w.rusman op 22-11-2013 13:29:51
Mijn maatje heeft een garage bij zijn huis met straalkachel op diesel, en als dat te klein is gaan we naar de werkplaats van mijn pa (zelfs met vloerverwarming :eusa_shifty:

Er zit hier in Lwd wel een doe-het-zelf garage, maar of ik daar echt lekker sta te sleutelen weet ik niet.
Hij zit op een plek tussen de louche autohandelaren op het industrieterrein en er zijn al schietpartijen en zo geweest  :eusa_eh:

KLinkt al een stuk beter, succes!

(schieten ze nu ook al in leeuwarden, moet niet gekker worden)

w.rusman

inmiddels is aan een kant het geheel vervangen en aan de andere kant half...
Net toen we alles er onder weg hadden en het nieuwe spul wilden monteren kwamen we er achter dat een onderdeel doos verkeerd gelabeld was en dat er dus een verkeerd type stuurstang verstuurd was  >:(

Dus het geheel weer gemonteerd met een oude stuurstang. Na het monteren weer de speling gecontroleerd en bleek deze nog steeds aanwezig! ::)

Toen nog maar eens heel goed gekeken, en het bleek uit de onderste draagarm te komen..
Die dus ook maar vervangen  :-[

V70geRwin

Citaat van: w.rusman op 25-11-2013 19:51:30
inmiddels is aan een kant het geheel vervangen en aan de andere kant half...
Net toen we alles er onder weg hadden en het nieuwe spul wilden monteren kwamen we er achter dat een onderdeel doos verkeerd gelabeld was en dat er dus een verkeerd type stuurstang verstuurd was  >:(

Dus het geheel weer gemonteerd met een oude stuurstang. Na het monteren weer de speling gecontroleerd en bleek deze nog steeds aanwezig! ::)

Toen nog maar eens heel goed gekeken, en het bleek uit de onderste draagarm te komen..
Die dus ook maar vervangen  :-[

Is wel de hele spoorhandel weer vers en kun je er weer even tegen!

w.rusman

dat is dan het voordeel ja..
zijn die onderste lagers van de draagarmen (niet de chassiszijde maar de zijde van de fusee) ook los te vervangen of moet meteen de hele draagarm vervangen worden?

V70geRwin

Citaat van: w.rusman op 25-11-2013 20:46:16
dat is dan het voordeel ja..
zijn die onderste lagers van de draagarmen (niet de chassiszijde maar de zijde van de fusee) ook los te vervangen of moet meteen de hele draagarm vervangen worden?

Een geheel (er van uitgaande dat je de V70 diesel hebt die onder je avatar hebt genoemd).

Daarna lekker uitlijnen en genieten van een strak sturende auto.

w.rusman

ik zag al op het form dat alleen de 850 t/m ergens alter 1 losse fusee kogels had..

Dan maar een gehele draagarm bestellen.
Zo te zien is de diesel (en blijkbaar tegelijk ook turbo en XC) versie met 4 bouten anders dan de "normale" versie met 2 bouten

Ik denk dat ik eerst eens informeer bij hunter of ze nog een hebben liggen.
Dan kan ik op een later (financieel beter) moment beide draagarmen vervangen voor nieuwe..