radiateur vervangen

Gestart door Pakkie, 01-12-2013 18:51:17

Vorige topic - Volgende topic

Pakkie

Aangezien mijn radiateur minimale lekkage-sporen vertoond sinds aanschaf (inmiddels 5.000 km geleden), leek het me nu wel eens tijd worden om hem te vervangen. Heb in het verleden bij andere auto's ook wel eens de radiateur vervangen dus weet dat het geen hogere wetenschap is :). Uiteraard vooraf op het forum wat gezocht en kom vooral posts tegen dat e.e.a. zo vast zit en dat het daardoor lastig is. Een echte "how to vervang een radiateur" heb ik nog niet gezien. Een paar weken geleden de boutjes dus maar eens in de kruipolie gezet. Om te voorkomen dat ik wat iets over het hoofd zie heb ik nog wat vraagjes:

- wat zou er zo vast moeten zitten? Voor zover ik de bevestigingspunten juist heb, ging alles vanmiddag eenvoudig los. Waarschijnlijk met dank aan de kruipolie van tijdje terug
- zit hij nog op meer plekken vast dan alleen op de steunen (zie uitstekende delen 1e foto) met twee M13-boutjes en de twee M8-boutjes bovenop (zie 2e foto)
- waar draaien die M8-boutjes bovenop trouwens in?
- zit hij nog op meer plekken vast aan de airco-condensor dan onderaan met twee boutjes?

Alvast dank voor de hulp. Ik zal er in ieder geval een "how-to-verslag" met foto's van maken.

olaf ovlov

hoi pakkie,
  er zitten nog wel meer boutjes dan welke jij aangeeft...... heb sinds een paar weken een nieuwe erin. schijn maar met een zaklamp langs de randen voor en achter de radiateur. de airco zit onder als boven vast met in totaal 4 bouten. probeer deze te kantelen als je de bouten van de dragers een klein beetje hebt los gedraaid! gooi radiateur maar in de zoeker dan kom je een heleboel tegen op het forum. de boutjes boven draaien in " klipjes" deze kunnen kapot gaan,  :eusa_doh:  ervaring, de boutjes van de steunen zitten vast met moeren die dacht ik vastgelast zitten dus oppassen met kracht!!!! kan je dus ook kapot draaien bij teveel kracht.  allerbelangrijkst is dat je de MIN KABEL van de accu   :o LOSMAAKT!!!!!!!! voordat je met de bedrading bezig gaat.

heel veel plezier en rustig aan
vr gr olaf

razorx

Pakkie

Had aardig wat hits gevonden met de zoekterm "radiateur" alhier, maar deze had ik nog niet dus :eusa_clap:
Hier kan ik zeker wat mee!