Draagarm linksvoor '95 850 t5 vervangen

Gestart door kaneelschep, 07-12-2013 13:23:34

Vorige topic - Volgende topic

kaneelschep

Hoi allen.

De linker fuseekogel heeft nogal wat speling en ik kwam er achter dat dan de hele draagarm vervangen moet worden.
Andere gehaald en ben het nu los aan het halen.
Heleboel over gelezen.
Ik sleutel veel en heb luchtgereedschap. Bij mijn corsaatje zou ik dit klusje bijvoorbeeld in 15 minuten af hebben.
Maar bij mijn Volvo gaat het in de praktijk helaas allemaal nooit zo makkelijk.

Het zat vanaf het begin weer nogal tegen.
De kop van de bout die door de fuseekogel gaat is heel slecht en draait dol zodra je er kracht op zet. De moeren zijn er wel af maar de bout zelf zit totaal muurvast.
Van de bouten die door de chassis kant gaan is er 1 simpel los gegaan maar de andere kant zit muurvast.
De moeren op die bouten zijn ook maat 18...
Nu heb ik een hoop doppensetten gezien.. Maar persoonlijk nog nooit 1 met maat 18 erin.
Best slecht gekozen door Volvo... Zeker gezien de boutkant 15 is...
Ik heb natuurlijk wel ring en steeksleutels in die maat maar daar kan ik niet zoveel kracht mee zetten.

Heeft iemand misschien een tip hoe die bout door de fusee los te halen is?
Zit ie misschien vast door spanning op de fusee van de veerpoot?
De veer is toch al op zn verst uit als het wiel eraf is? En als de fuseekogel uit de fusee is dan gaat dat toch nergens meer heen?
Of moet ik even veerspanners op de veer zetten zodat ie zeker weten nergens meer heen gaat?

Ook lees ik dat mensen het steeds maar over de as los halen hebben.
Maar waarom?
Het hangt toch allemaal prima aan de veerpoot?

Bedankt!

Douwe

Bij mijn V70 vorige week ook de draagarm vervangen, totale duur 20 minuten.
-Wiel los (5 bouten)
-Fussee los (1 Bout/moer), mocht de bout vast zitten in de fusee, dan met WD 40 inspuiten en met een flinke hamer de bout er uit meppen.
-Draagarmrubbers los (2 bouten/moeren) Laat de ringsleutel zichzelf  'vastlopen" tegen het chassis en met een ratel met dop de bout losdraaien.

Het verdient aanbeveling om de bouten door de draagarmrubbers niet direct vast te zetten maar eerst de auto weer op zijn wielen neer te zetten. Hierdoor komen de rubbers niet onder onnodige spanning te staan.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

kaneelschep

Hahaha :) Ja zo zag ik het ook in.  20 min en klaar... Maar ben al anderhalf uur aan het pielen met niks :P
En als het meteen al begint met een bout waar geen kop op zit en dopmaten die niet normaal zijn :P
Gelukkig geef ik niet snel op en hou wel van een uitdaging.
Ik heb er al de halve bus wd40 in zitten inc van die blijkbaar totaal zinloze shock spray.
Ook al op lopen rammen met een verleng stukje om wat ruimte te hebben voor een goeie slag. Maar die bout zit er echt vast in! :D Zit waarschijnlijk goed aan elkaar gesleten.

De chassis kant heb ik trouwens beide los nu. Met een lange arm kwam dat goed.
Ik zie nu ook wel in waarom je de as los zou willen halen.
Om die 2 bussen makkelijk uit de houders te krijgen moet eigenlijk de fusee iets naar buiten komen. Maar enkel als de draagarm nog aan de fusee zit.
Zoals bij mij....

Mocht ik die bout er nu echt niet uit krijgen, dan zal ik de fusee er maar bij de kogel af moeten flexen zodat ik bij dat spleetje in de fusee de bout door kan flexen.
Niet echt een elegante oplossing... Bah..

toppertje

weet natuurlijk niet welke doppenset jij gebruikt,
maar bij die van mij zit 18 er gewoon standaard bij.(gedore) :eusa_think:

kaneelschep

Hahaha Weer een typisch dagje aan de volvo sleutelen :P
Ik heb daarmee nog geen geluk gehad.. Alles zit muurvast aan deze auto! :D Tja.. Sommige autos hebben dat gewoon..

Ik heb de arm bij de fuseekogel doorgeflexed.
In de spleet van de fusee wilde ik niet flexen omdat het wel heel dicht bij de ashoes zit.
Er moet natuurlijk niet meer kapot gaan.
Na een tijdje boren heb ik nu ook de fuseepen uit de fusee.
En de moer kant van de bout.
Het gedeelte van de bout bij de kop zit, ondanks dat ik er al helemaal doorheen heb geboord, nog muurvast tot in de spleet van de fusee. Hahaha :D
Ik kan er nog steeds om lachen ;)
en ik geef niet op.
Heb de hele veerpoot uit voorzorg maar met een een spanband naar het chassis getrokken zodat er niks met de as kan gebeuren als ik stuur.
Ook de veer wat ingekort met 2 veerspanners zodat daar ook niks naar beneden duwt.

Nah.. Ik ben weer even opgewarmd.
Ik ga weer boren.  ;)

kaneelschep

Hmm het is wel erg donker.. Morgen weer een dag.

Douwe

Zwak hoor :eusa_snooty: 42 minuten na jouw mededeling  "Ik geef niet op" gooi je de handdoek in de ring. ;D

Dode dingen winnen niet, desnoods de hele veerpoot vervangen maar zeker nier opgeven :evil:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Vulk

toonbinneveld

Ik wil niet zeikerig overkomen, maar volgens mij heb je niet zoveel ervaring met klussen aan auto's als ik het zo lees. Even wat tips:

-Als het vast zit neem je een groter stuk gereedschap. Iets met hefboomwerking..
-Als iets er niet uit wil dan moet je het helpen met meer impuls. Lees: grotere hamer
-als gereedschap niet meer past dan slijp je het obstakel weg of je last er iets op wat wel werkt
-18 is ongeveer de meest gebruikte maat bij wielophangingen aan Duitse auto's. (Volvo is ook 70% duits wat betreft onderdelen) Ik heb bv. 4 soorten sleutel en 3 verschillende doppen 18)

Dus naast je doppensetje van de bouwmarkt even investeren in meer en beter gereedschap lijkt me aan te raden.

kaneelschep

@Toon. Je kan wel zeggen dat je niet zeikerig over wil komen.. Maar dat neemt niet weg dat je dat wel doet.
Volgende keer misschien even nadenken voor je zulke botte zinloze opmerkingen op een forum plaatst.
We zijn hier om elkaar te helpen niet om elkaar af te zeiken en te doen alsof je alles beter weet.
Je laat in die paar zinnen precies zien dat je en beter moet lezen en geen verstand van deze klus hebt op de manier hoe ik dit moet doen. Op straat. In de kou. Op een krikje en assteunen. Liggend op de grond.
Gewoon een grotere hamer nemen.. nou nou nou wat een licht.. daar is onder de fusee helemaal de hoek en de plek niet voor. Daarbij weet jij niet hoe groot mijn hamer is. Harder rammen is niet altijd de oplossing...
Een hefboom zegt ie.. die daar helemaal niks mee te maken heeft omdat de bout geen bruikbare kop meer had en sowieso niks te maken heeft met een bout die vast zit in een gat..
En slijpen terwijl ik al zei dat daarvoor geen plek is en ik niet de omliggende delen kapot wil maken. En ook weer onder de fusee en de auto is het lastig een goede hoek vinden om een slijptol zinnig te gebruiken..
En dan ook natuurlijk nog weten wat ik voor gereedschap heb en hoeveel ervaring ik met sleutelen heb.
Sneu..

@douwe. Prima hoor.

Nah goed. Ik wilde zoals altijd nog even vertellen hoe ik het uiteindelijk best vernuftig aan de auto los heb gekregen zonder extra dingen te slopen of los te moeten halen. Had nog wat fotos gemaakt enzo. Vind ik altijd wel handig voor de volgende die nog eens een zelfde probleem had.
Maar met deze negativiteit zou ik niet weten waarvoor.

benjy

Kaneelschep ik hoop voor je dat het toch nog wilt vlotten soms denk je dat doe ik wel even en dan zit alles vast of breekt het af waardoor zo'n simpel lijkende klus veel meer tijd kost dan je hoopte. Soms zit het mee soms zit het tegen maar dan is het straks nog fijner roffelen als het klaar is. Veel succes!

elianmars

Jack v

Las even een moer m12 op de boutkop draai je hem zo los.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

konniekip

The Demon

5 minutenklusje dus  ;D

Groet,
The Demon.