Xenon inschakelvertraging: Gelukt door lichtrelais aan te passen.

Gestart door razorx, 07-12-2013 15:11:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet


Oewaaa super mooie oplossing deze inschakelvertraging.
Elegantie zit in eenvoud !!

razorx

Dank je Piet. Dat is een groot compliment. Ik heb de zelfde overtuiging.
Morgen komen de onderdelen binnen. Die 4M7 weerstand knaagt nog wat aan me i.v.m. condens.

4M7 is een relatief hoge waarde. Gemiddeld condens vocht zal zo rond de 20M ohm of hoger zitten maar toch.
De serieweerstand gaat dus omlaag. De keramische condensator wat omhoog. Ik blijf me verbazen, dat waar je vroeger een elco nodig had er keramische vervangers zijn met een prachtig gedrag,

KIM


combinedforces

Heel mooi Yits! Ook al heb ik mezelf aangeleerd de verlichting pas na het starten in te schakelen, blijft het een doorn in mijn oog.

Complimenten!

razorx

Citaat van: KIM op 09-12-2013 22:49:42
Dat condensvocht moet je even uitleggen...  :eusa_think:
Onder de motorkap wordt het warm en weer koud. Dat geeft condens.
Puur water is geen geleider. Hoe gek het ook klinkt, dat is zelfs een isolator. Condens van omgevingsvocht is lang niet altijd "schoon". Daar kunnen mineralen in zitten. Dan heeft dat condensvocht ineens geen oneindige impedantie meer maar gedraagt zich als een zeer hoge weerstand. Geen drama. Maar ik moet er een factor 10 of wat onder zitten.

-edit- zodat die weerstand van 4M7 niet ineens 3M is door condensvocht dat op de printplaat ligt.

KIM

Ah, maar heeft de zekeringkast ook zo'n wisselende temperatuur?
Deze zit per slot van rekening achter het schutbord (firewall in het Engels).

jeroen74

Dat die 4M7 opeens 3M wordt is niet zo probleem, wel dat er een weerstand parallel aanhangt (het vocht) naar punten waar je het niet naar toe wil... en dan loop je kans dat het condensatortje niet vol genoeg loopt, het transistortje niet aangaat => geen licht; of andersom, dat het licht niet meer uit gaat omdat er een lekstroompje het condensatortje de hele tijd vol pompt :)

Enfin, 47K en 100u en het probleem is uit de wereld :)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: jeroen74 op 10-12-2013 11:10:16
Dat die 4M7 opeens 3M wordt is niet zo probleem, wel dat er een weerstand parallel aanhangt (het vocht) naar punten waar je het niet naar toe wil... en dan loop je kans dat het condensatortje niet vol genoeg loopt, het transistortje niet aangaat => geen licht; of andersom, dat het licht niet meer uit gaat omdat er een lekstroompje het condensatortje de hele tijd vol pompt :)

Enfin, 47K en 100u en het probleem is uit de wereld :)

Er kan toch zo'n doorzichtige beschermlaag overheen? Ik weet niet hoe dat heet, maar dat zal wel effectief zijn.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

jeroen74

Waarom zou je zo'n moeilijk oplossing kiezen als iets andere waarden kiezen veel makkelijker is :)

thuur

Citaat van: razorx op 08-12-2013 22:53:54
Het lichtrelais heeft geen weet van het wel of niet gestart zijn van de motor.
Ik kan de inschakelvertraging wel langer maken voor een diesel. Of dat voldoet bij -25 weet ik niet.

Je zou wat slims kunnen bedenken om detectie van een draaiende motor mogelijk te maken. Ik ga dit niet doen. Mijn doel was met minimale impact een inschakelvertraging te maken. Geen aanpassing in de bedrading was een prioriteit no. 1. Deels voor het inbouwgemak, maar ook voor de betrouwbaarheid. ;)

Buurman 103 weet of de motor draait..


Gr :D

triton

Even met m'n boerenl*llen elektronicaknobbel :
Is het niet mogelijk om voor de dieselende xenon lampen een FHM om te bouwen als vertrager?
Professioneel raddraaier

Ewout Schalkwijk

Citaat van: thuur op 10-12-2013 17:52:59
Citaat van: razorx op 08-12-2013 22:53:54
Het lichtrelais heeft geen weet van het wel of niet gestart zijn van de motor.
Ik kan de inschakelvertraging wel langer maken voor een diesel. Of dat voldoet bij -25 weet ik niet.

Je zou wat slims kunnen bedenken om detectie van een draaiende motor mogelijk te maken. Ik ga dit niet doen. Mijn doel was met minimale impact een inschakelvertraging te maken. Geen aanpassing in de bedrading was een prioriteit no. 1. Deels voor het inbouwgemak, maar ook voor de betrouwbaarheid. ;)

Buurman 103 weet of de motor draait..


Gr :D


Thuur? Alles goed?

;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

jeroen74

#57
Het probleem met relais 103 is dat ie al meteen bij het aanzetten van het contact en tijdens het starten van de motor een signaal geeft (brandstofpomp). Onbruikbaar signaal dus.

Boordspanning meten (1 a 2s > 13.0V) lijkt mij nog het makkelijkst omdat je geen extra draden hoeft te trekken, alleen is de modificatie van het relais significant groter.

ruspek

het is voor mij deels toveren met de iniminielektronica.

Erg mooi om te lezen dat er mensen zijn die dit kunnen verzinnen en nog kunnen maken ook!

Ik wou dat ik dat kon. Ik ben wel precies en vind het leuk om te prutsen maar dit gaat me boven de pet. (al begrijp ik deels wel wat jullie doen)

Als er voor de diesels ook iets is dan hou ik me ook aanbevolen!

keep on the good work!
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

thuur

Citaat van: jeroen74 op 10-12-2013 20:19:18
Het probleem met relais 103 is dat ie al meteen bij het aanzetten van het contact en tijdens het starten van de motor een signaal geeft (brandstofpomp). Onbruikbaar signaal dus.

Er is ook een inkomend signaaltje..


Gr :P