Code P0102

Gestart door spitsrijder, 09-12-2013 01:29:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spitsrijder

Geachte Forum leden,

Een V70 2.5 20V van 10/97, geeft bovenstaande foutcode, gerelateerd aan de LMM.
De motor loopt zeer slecht stationair tegen het afslaan aan, als de stekker (met tiewrap mod.) van de LMM afgenomen is loopt de motor netjes rond (noodloop?).
Lambda lampje brandt ook, was voorheen alleen in combo met code P0422 (achterste lambda sensor, nu geen code P0422 aanwezig.

Vervangen;

- Achterste lambda sensor
- Ontsteking compleet (Bougies, kabels, rotor, kap), op bobine na
- Vacuum slangetjes her en der

Kan ik zeker zijn dat de LMM overleden is, of kan de bekabeling ook nog een goede verdachte zijn?
Ook de vraag of er iemand in de buurt van Berkel en Rodenrijs een (werkende) LMM heeft liggen om te "trouble shooten"

Groet, Menno.

BBS

Als je de stekker van de LMM eraf haalt en de motor loopt dan wel netjes rond, kun je er nagenoeg zeker van zijn dat je de LMM kunt vervangen. ;)

Ik heb het ook gehad op de vakantie, alleen was de mijne in 1 klap overleden :-[
Volvoloos....

spitsrijder

Thnx, Nieuwe LMM komt eraan van de Maf-Shop aus Sjurmenie.

spitsrijder

Nieuwe LMM van Bosch erop en code gewist en alles oke, auto loopt weer mooi stationair en door het hele toerenbereik.
Helaas is foutcode P0422 nu wel weer terug/present (na een tiental kilometers).

Enige wat nu nog gewisseld zou kunnen worden is de kat zelf of de voorste lambda sensor(naar mijn idee). Iemand nog een voorste sensor liggen voor test doeleinden, als dit het is komt er uiteraard een nieuwe lambda sensor.

Groeten, Menno

henry classic v70

Laat 'ns een foto zien van die Pink V70 2.5 20V Menno ;D
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Volvoboy

Hmm, toch weer vreemd gaan doen na het resetten en het nieuwe slangetje :eusa_think: Balen...

Zit de nieuwe bumper er al op? :angel: ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

spitsrijder

Citaat van: henry classic v70 op 02-01-2014 16:10:06
Laat 'ns een foto zien van die Pink V70 2.5 20V Menno ;D
Hej Henry! Zal een keer fotos van het roze (sorry Koen ;-) apparaat van frau maken, moet ie eigenlijk even gepoetst en gewassen worden....

Citaat van: The Volvoboy op 02-01-2014 21:47:18
Hmm, toch weer vreemd gaan doen na het resetten en het nieuwe slangetje :eusa_think: Balen...

Zit de nieuwe bumper er al op? :angel: ;D
Jup, slangetjes her en der vervangen, maar het mocht niet baten, misschien toch de kat dicht gesmolten, alhoewel ie nu wel goed trekt door de toeren heen........ god weet ik 't nog. Zal niet rusten voor ik t gevonden heb. Bumper ligt mooi droog in de garage te wachten op beter weer..... Een V70 past niet er net niet compleet in.

KIM

Je probleem ligt in de omzetting die de kat maakt. De foutcode wordt gezet omdat de 2e sensor een signaal aan de ECU levert dat buiten de limiet zit. Dat kan veroorzaakt worden door:
- Een defecte kat (leeggebrand of onvoldoende edelmetaal op het katalysatorbed aanwezig)
- Een secundaire sensor die niet naar behoren werkt

Als de kat is doorgebrand, doe je er goed aan te controleren waardoor dit is ontstaan. In ieder geval is een te rijk mengsel in de kat aanwezig geweest die m heeft doen smelten. Los je dit niet op, dan zal de volgende kat ook spoedig het leven laten.

spitsrijder

Citaat van: KIM op 03-01-2014 17:23:50
Je probleem ligt in de omzetting die de kat maakt. De foutcode wordt gezet omdat de 2e sensor een signaal aan de ECU levert dat buiten de limiet zit. Dat kan veroorzaakt worden door:
- Een defecte kat (leeggebrand of onvoldoende edelmetaal op het katalysatorbed aanwezig)
- Een secundaire sensor die niet naar behoren werkt

Als de kat is doorgebrand, doe je er goed aan te controleren waardoor dit is ontstaan. In ieder geval is een te rijk mengsel in de kat aanwezig geweest die m heeft doen smelten. Los je dit niet op, dan zal de volgende kat ook spoedig het leven laten.

Yes sir I agree! maar de clou zit 'm dus in de code; P0422, oftewel een "catalyst low efficiency bank 1" dingetje....... hieruit maak ik op dat het benzine/lucht mengsel niet oke is, en vervolgens het lambda lampie laat branden. Er is al een hoop (duur) materiaal vervangen, en dat geeft heus niet(zie startpost, +LMM), maar....... nu wil ik graag het onderdeel vervangen welke de foutcode triggert. Wat is nu wijsheid, want met code P0422 kan je een hoop kanten uit, maar graag ga/wil ik de goede op ;D.
Doe ik er wijs aan eerst de voorste lambda sonde te vervangen, of eerst de kat, of welja waarom niet meteen allebei, of is er ergens toch misschien nog een sensor welke roet in het eten gooit. Kijk de auto is van m'n frau, en die zal het aan d'r billen corroderen(min of meer dan  ;D) of 't lambda lampie brandt of niet...... ikzelf wil geen roest aan m'n billen, hij moet uit.... en blijven!  >:(

KIM

Nee; P0402 zegt dat gemeten wordt dat de omzetting van uitlaatgassen onvoldoende gebeurt. De foutcode staat volledig los van de mengselregeling; in het geval van een foutief mengsel zou je P0102 krijgen: Fuel trim.
De voorste lambdasonde is ook niet je probleem. Ook deze sensor maakt deel uit van de regelkring die het mengsel bepaalt.
De 2e lambdasensor echter kan een probleem (meetfout) veroorzaken waardoor deze foutcode gezet wordt. Het is dus zaak om het signaal van deze sensor te meten om te bepalen of deze wellicht defect is. Ik acht het waarschijnlijker dat de kat kapot is. Wil je dus weten wat je moet vervangen, zul je moeten gaan meten.

Het lampje brandt dus omdat je uitlaatgassen niet in orde zijn. Wellicht hebben ze ook een voldoende slechte waarde om bij APK tot afkeur te leiden. Het is dus toch wel van belang dat je het lambdalampje uit gaat krijgen.
Als je de voorste sensor gaat vervangen, beloof ik je dat dit de storing niet zal gaan verhelpen.

spitsrijder

Citaat van: KIM op 03-01-2014 19:01:22
Nee; P0402 zegt dat gemeten wordt dat de omzetting van uitlaatgassen onvoldoende gebeurt. De foutcode staat volledig los van de mengselregeling; in het geval van een foutief mengsel zou je P0102 krijgen: Fuel trim.
De voorste lambdasonde is ook niet je probleem. Ook deze sensor maakt deel uit van de regelkring die het mengsel bepaalt.
De 2e lambdasensor echter kan een probleem (meetfout) veroorzaken waardoor deze foutcode gezet wordt. Het is dus zaak om het signaal van deze sensor te meten om te bepalen of deze wellicht defect is. Ik acht het waarschijnlijker dat de kat kapot is. Wil je dus weten wat je moet vervangen, zul je moeten gaan meten.

Het lampje brandt dus omdat je uitlaatgassen niet in orde zijn. Wellicht hebben ze ook een voldoende slechte waarde om bij APK tot afkeur te leiden. Het is dus toch wel van belang dat je het lambdalampje uit gaat krijgen.
Als je de voorste sensor gaat vervangen, beloof ik je dat dit de storing niet zal gaan verhelpen.

Aha, ik begrijp. Ik ging ervan uit dat de omzetting van uitlaat gassen niet goed uitgevoerd kon worden door de cat omdat het benzine/luchtmengsel te rijk, ofwel te arm zou zijn, en daardoor de achterste lambda een emissie fout gaat geven. De achterste lambda sensor is al vervangen door een nieuwe orginele bosch, ik hoop dat ik mag aannemen (mother of all f*ck ups....) dat deze correct werkt. Hoofdverdachte is nu dus de catalysator.... maar even op het forum nazien hoe de lambda sensor door te meten en eventueel uit te sluiten. Veel dank voor uitleg KIM!

KIM

Kijk even in het blog van Bouke. Ik heb bij hem metingen gedaan aan een systeem met dezelfde symptomen. Misschien heb je er iets aan.

spitsrijder

Yeah.... thanx, moest wel even 37 paginas doorspitten om bij de meting aan te komen(leuke blog hoor Bouke). De apparatuur om de sonde door te meten op de manier zoals in Boukes blog heb ik helaas niet. Wat ik wel heb is een TIG lasapparaat, dus ik denk dat een vervangings of 200cpi kat geinstalleerd gaat worden. Er is in het verleden al wat rotte eieren lucht uit de uitlaat gekomen (voor de LMM wissel), dus het zou heel goed kunnen dat ie al (bijna) overleden is. Overigens is lambda lampje heel lang (2200km) uit geweest tijdens vakantie in Frankrijk. Is dit mogelijk geweest door het tanken van Ron98?

Dank wederom Kornelis voor deze nuttige info!

KIM

Nee RON 98 zou de ontbranding alleen maar verbeteren.
Je hebt te maken gehad met een ontstekingsprobleem of een te rijk mengsel. Een te rijk mengsel wordt door het systeem geregistreerd als fuel trim, ontstekingsprobleem worden echter niet gedetecteerd. Ik denk dus dat je het daarin moet zoeken.