Olielekkage in motorruimte

Gestart door belgiantsm, 13-12-2013 12:00:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

belgiantsm

Hallo,
Ik heb een probleem met mijn S70 er ligt namelijk olie op de bodemplaat, hitteschilt
(Foto's zie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=60625 a.u.b.)
in Oktober heeft de Volvogarage de pompriem moeten vervangen, omdat die was afgedraaid (losgekomen), en toen was er volgens hen nog geen lekkage te zien, en moet het erna gebeurd zijn.  De auto is echter dringend toe aan groot onderhoud, welke gepland staat op 27december, dan gaan ze de distributieriem + toohbeltkit... vervangen, krukaskeerring voorraan...
Er wordt me geadviseerd om het oliepeil in de gaten te houden, maar ik wil echter proberen zien, vanwaar het vandaan komt, maar mijn kennis is helaas beperkt en zou niet goed weten waar ik moet beginnen zoeken.  Ik vraag het dus liever aan professionals, of aan Volvorijders, die het zelfde hebben meegemaakt.  ik heb in het verleden es een V70 van 1999 op de kop getikt, een echte miskoop, want die oliepomp lekte.  Ik hoop niet dat dit met mijn S70 zo is.  Ik heb tot op heden ook nog geen foutmeldingen of rode lampjes gekregen...
Alvast bedankt, mvg, Stijn

Jean-Paul

Is je multiriem ook nat?
Op de foto's lijkt het te lekken bij je oliefilter, die als een goed aangedraait?

Ik heb een soort gelijk probleem gehad, en daar was het de krukaskeering... hierbij was mijn multiriem ook zeiknat.

RonnieDuck

Krukaskeering of pakking van oliepomp kan goed.

opsporen?

motorplaat weghalen en kijken, desnoods met draaiende motor.

VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Ewout Schalkwijk

#3
Of je filter lekt, of je filterhuis. Als het oliefilter eraf is zie je een grote moer. check of daar speling op zit. Het handigst is om het te doen tijdens de oliewissel omdat je filter er dan toch afmoet. In het ergste geval is het de pakking in het 'huis' van het filter (dat zilveren vierkante gedeelte).

Ewøut

P.S. Er zitten hier nog wat dieselrijdende Belgen op het forum. Geen idee of die dichter bij je in de buurt wonen dan ik. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Hoi,
Ik zit al ruime tijd over mijn onderhoud, binnen 2 weken zou de garage de distributieriem + olie, krukaskeerring voorraan + oliefilter moeten vervangen.  Ik ga morgen als het licht is, eens proberen of ik meer kan zien. 

Ewout Schalkwijk

Citaat van: belgiantsm op 13-12-2013 23:55:30
Hoi,
Ik zit al ruime tijd over mijn onderhoud, binnen 2 weken zou de garage de distributieriem + olie, krukaskeerring voorraan + oliefilter moeten vervangen.  Ik ga morgen als het licht is, eens proberen of ik meer kan zien. 

Da's ook bijna de enige manier om deze blokken stuk te krijgen. Distributie wordt 120.000km opgegeven maar tussen de 80.000km en 90.000km is echt het veiligst. Het kan wel, maar de meeste blokken overlijden door te lang wachten met dit soort cruciaal onderhoud.

Hoe meer foto's hoe meer we kunnen zien. :angel:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Dat het dringend is, heb ik aan mijn Volvogarage al proberen duidlijk maken, blijkbaar zijn winterbanden vervangen dringender dan een echte Volvo van 15 jaar zn onderhoud te geven... Toen mijn pompriem was afgelopen, had ik al gevraagd om de distributieriem en onderhoud ineens mee te doen, maar het ging niet wegens drukke planning...
Ik heb daarjuist tijdens het vervangen van de koplampen, paar foto's bijgemaakt in het daglicht, hopelijk is hier meer op te zien, maar het komt precies vanuit de oliefilter, of uit dat metalen ding waar de oliefilter opzit.  ik vindt het echter wel raar, dat de olie dan ook in de ruimte ligt onder de riemen (ac compressor...) ofwel is dat van het rijden (remmen, vertrekken...)

belgiantsm

De auto is binnen in de garage voor onderhoud, en voor lekkageoorzaak...

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Na telefonisch contact met de Volvogarage, hebben ze blijkbaar iets gedaan aan de bouten van de oliepomp, en iets dat achter de distributieriem zit (keerring, pakking ofzoiets), hebben ze ook vervangen, maar omdat er veel olie was, wisten ze precies niet zeker of het die dingen waren.  Maar ik ga er van uit dat ze mijn auto niet teruggeven voor het opgelost is... Mijn auto is nog paar uur werk aan, omdat ze injectoren opnieuw moeten afstellen, omdat de riemen... eraf geweest zijn. 

Ewout Schalkwijk

Inspuitpomp riem is vervangen. Dan moet de boel helemaal op tijd worden gezet. Gewoon standaard werk, darna nog dynamisch timen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

belgiantsm

Bij het ophalen van de S70 vanmorgen, zou het olielek te wijten zijn aan de krukaskeering, die stondt meegeprogrammeerd om te vervangen, bij het groot onderhoud.  De olie is vervangen, de oliefilter, distrubutieriemen ook, alsook de injectoren zijn opnieuw afgesteld.