zelf vervangen D-riem

Gestart door Arjanestate, 19-12-2013 22:36:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjanestate

De distributieriem van een Tdi vervangen (krukaszijde), is dat te doen voor een handige klusser? Evt speciaal gereedschap, wat zijn de kosten daarvan?

854 T-5 ROOD 1994

Sbv

Citaat van: Arjanestate op 19-12-2013 22:36:57
De distributieriem van een Tdi vervangen (krukaszijde), is dat te doen voor een handige klusser? Evt speciaal gereedschap, wat zijn de kosten daarvan?


pompriem hoeft niet ? meestal neem je die gelijk mee.

Je dienst statisch en dynamisch alles af te stellen.

Persoonlijk, afspraak bij Pul maken en het daar laten doen, is je afstelling ook gelijk goed

Arjanestate

Hmm, verloopt het pomp gedeelte als je de krukaszijde gedaan hebt? Ik lees er bar weinig over op internet over doe-het-zelvers die de d-riem van een 5cil. VAG diesel vervangen hebben..

Zal uiteindelijk wel PUL worden maar ik ben toch benieuwd
854 T-5 ROOD 1994

Jans Duiven

Citaat van: Arjanestate op 19-12-2013 22:50:10
Hmm, verloopt het pomp gedeelte als je de krukaszijde gedaan hebt? Ik lees er bar weinig over op internet over doe-het-zelvers die de d-riem van een 5cil. VAG diesel vervangen hebben..

Zal uiteindelijk wel PUL worden maar ik ben toch benieuwd

Vraag dennis850estate maar even. Hij heeft ruime ervaring inmiddels

NinaPaul

http://gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html

Het is allemaal te doen, maar meestal is een "beun" er langer mee bezig en zo net zo duur of soms duurder dan een specialist.
(En nee de meeste volvo dealers (of vw, audi) zijn geen specialisten hierin ;))
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Arjanestate

Ik vind ook nergens DIY's. Ik ga maandag Pul bellen.
854 T-5 ROOD 1994

Robby72

#6
Binnenkort staat dit werkje ook in het verschiet.
Na enig speurwerk en een filmpje te hebben gevonden op youtube over de VW LT 4 zijn een aantal zaken mij wel niet echt duidelijk.
Waarom dient het nokkenastandwiel "losgetikt" te worden? Als de keerring nog goed is, is dit nergens voor nodig, niet?
Speciaal gereedschap wat ik tot nu toe gevonden heb:
- blokkeerlat om de nokkenas te kunnen blokkeren na het verwijderen van het  nokkenastandwiel, pompriem kant. (gebruikt bij vw)
- blokkeer kammetje om de krukas te blokkeren vie de starterkrans. Opening is voorzien waar de bak aan het motorblok is geschroefd en daar dan je ook het merkteken vinden voor controle van het BDP krukas.

Volgens mij is het het vervangen van de d-riem dus "redelijk te doen" omdat je dus eigenljk alles eventueel goed kan blokkeren. Bij vw blokkeren ze blijkbaar de krukas niet maar enkel de nokkenas (kan verkeerd zijn natuurlijk  :))

Ewout Schalkwijk

Beetje late reactie, maar goed. Ik denk zelf dat de meeste moeite gaat zitten in het vastzetten van de trillingsdemper. Die moet op 160Nm en daarna nog 160 graden hoekverstelling. Buis van een meter of drie is een goed uitgangspunt.

Tevens is de instelling en afstelling van de pomp iets waar je het juiste gereedschap voor moet hebben (klok), dynamische afstelling via de computer als kers op de taart.

Die blokkeringstools zijn natuurlijk erg prettig.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Arjanestate

Ik begin er niet meer aan, ik heb inmiddels een S70 op LPG en de TDi staat te koop, riem is over 15000 aan de beurt ;)
854 T-5 ROOD 1994