licht fluctuerende cruise control...

Gestart door Wouter1973, 20-12-2013 21:10:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter1973

Ik ben erg gehecht aan mijn cruise control. De laatste tijd bemerk ik dat er een lichte fluctuatie optreedt. Waar het systeem voorheen tamelijk constant een gelijke snelheid aanhield, is dat nu niet altijd het geval. Je ziet het (bijvoorbeeld bij 120 km/u) aan de turbodrukmeter, die dan iets oploop en vervolgens weer terugvalt. Dit herhaalt zich dan eigenlijk voortdurend. Als je er op let voel je het ook. Belangrijkste nadeel is dat het ook te merken is in mijn brandstofverbruik.
Het euvel doet zich niet elke keer voor, maar wel regelmatig. Vacuumlekje in het systeem? Waar te zoeken? ???

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Wouter1973 op 20-12-2013 21:10:22
Vacuumlekje in het systeem? Waar te zoeken? ???

Bij de vacuüm slangen die her en der lopen? :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

GroKo

Een versleten gaskabel misschien? Als je gas erg zwaar gaat kan dit ook een oorzaak zijn.

grijzev70tdi

Merk het bij de T-5 hier ook. Morgen het vacuüm systeem eens bekijken. vacuüm slangen van de motor zijn vervangen door siliconen, maar van de cc niet volgens mij
Grolsch, het klinkt al lekkerder

nieuwe_arjan

Loopt je gaskabel nog heel soepel?

Verklaring: auto rijd iets te langzaam->door het rubber-balgje met een rukje iets te veel gas->Auto rijd te snel->met een rukje weer te weinig gas-> enz

Gaskabel 'vullen' met WD40 en de gasklep-scharnieren smeren was bij mij de oplossing :)

Wouter1973

Citaat van: nieuwe_arjan op 20-12-2013 21:41:41
Loopt je gaskabel nog heel soepel?

Verklaring: auto rijd iets te langzaam->door het rubber-balgje met een rukje iets te veel gas->Auto rijd te snel->met een rukje weer te weinig gas-> enz

Gaskabel 'vullen' met WD40 en de gasklep-scharnieren smeren was bij mij de oplossing :)
Lijkt me het proberen waard. Hoe 'vul' je de gaskabel? Bij de gasrol losnemen en daar WD40 in de kabel spuiten?

Wouter1973

Nu jullie het zeggen, de gaskabel gaat op zich niet zwaar. Met uitzondering van het laatste stukje tussen gas diep in en gas op de plank, daar merk ik dat ik even door een kleine weerstand heen moet duwen.

razorx

Daarnaast, ik denk niet dat dat hier het geval is, te veel speling tussen het gaspedaal en het CC heveltje een fluctuerende snelheid veroorzaken.
Daar zit een stelschroefje. Volvo schrijft hier een speling voor die te hoog is. Je moet het schroefje zo stellen dat je nog net speling voelt. Dit zal 0,1 á 0,2 mm zijn.

GroKo

Citaat van: Wouter1973 op 21-12-2013 09:57:56
Nu jullie het zeggen, de gaskabel gaat op zich niet zwaar. Met uitzondering van het laatste stukje tussen gas diep in en gas op de plank, daar merk ik dat ik even door een kleine weerstand heen moet duwen.
Dat is normaal. Wat je voelt is je kickdownschakelaar van de automaat

Wouter1973

Inmiddels wat topics gevonden die me voldoende houvast geven voor wat betreft het smeren van de gaskabel. Ik denk dat dit 'm weleens zou kunnen zijn. Soms loopt ie net iets te hard stationair (1000 tpm), en na een kleine tik op het gaspedaal zakt het dan weer keurig naar de ca 850 tpm terug. Ik ga er mee aan de slag, bedankt voor de reacties! :)