De 422R gaat hier verder...

Gestart door CorB, 24-12-2013 22:01:57

Vorige topic - Volgende topic

CorB

Zo, het is weer even geleden dat ik hier wat heb gemeld. Zo tussen de bedrijven door ben ik toch aardig bezig geweest een aantal dingen aan de R te doen.

Vanaf het moment dat ik de auto heb is de stationairloop slecht geweest.
Symptomen waren dat de motor niet mooi rond liep, trillingen in het interieur, de correctie door de stationairregelaar verliep traag. Als bijvoorbeeld de airco inschakelde leek het soms wel alsof de motor er op uitviel en kwam na enige bedenktijd weer rond de 900 toeren uit.
Soms duikelde uit het niets in 1 keer het toerental naar beneden en de motor bleef maar net aan de loop.

Stap 1 was foutcodes uitlezen. De OBD stekker was zoek en lag onderin de middenconsole. Na deze gevonden te hebben was er één draad van onderbroken en deze heb ik weer met elkaar verbonden. Na uitlezen met vol-fcr kwamen er eigenlijk geen bruikbare foutcodes naar voren.

Ik ben daarom maar begonnen met het schoonmaken van de stationairregelaar, dit leek aanvankelijk effect te hebben maar net als bij de vele dingen die ik erna gedaan heb lijkt het eerst alsof het allemaal beter is en de volgende dag loopt de auto weer net zo slecht :)
Erna de volgende dingen nog aangepakt:

- Nieuwe bobine
- Nieuwe bougies en afgesteld op 0,6
- Missende vacuumslang op gasklephuis aangesloten
- Een aantal vacuumslangen waar de slangeklem niet van vast zat
- Een aantal vacuumslangen waar geen slangenklem omheen zat

Tijdens een bezoek aan Schutten om aanpassingen te doen aan de mapping, kwam naar voren dat de ECU sowieso moeite had de boel te regelen, de lambdawaardes kwamen soms buiten het regelbereik en dit zou volgens Schutten er ook toe kunnen leiden dat er kortstondige uitval van de motor is. Het probleem zat hem dus niet alleen in het stationair lopen. Tijdens het bezoek vond Schutten een gat in de intercoolerslang en ik hoopte dat eindelijk de oorzaak gevonden was.

In heb zowel de intercoolerslang als de verloopslang op de turbo vervangen, omdat deze ook niet helemaal fris meer was

Na het eruit halen en terugplaatsen van de ECU, zodat deze alles opnieuw in kon leren, had de motor nu flink meer trekkracht, maar de stationairproblemen waren niet opgelost en nu begon het lambdalampje zich er ook mee te bemoeien door af en toe op te lichten.

Ik heb toen maar eens verzameld wat er allemaal aan elektronische componenten is wat zich bemoeit met de motorregeling en hoe ik deze op de juiste werking kan testen.
- Krukassensor doorgemeten op aantal ohms met een multimeter via een Youtube filmpje
- Gasklepsensor doorgemeten op voltage en het verloop hiervan via een Youtube filmpje
- Van de nokkenassensor de stekker gecontroleerd (kon zo snel geen testmethode vinden)
- Kabels van de krukassensor en nokkenassensor wat verlegd om storing via 'instraling'te voorkomen.
- EVAP systeem van gasklephuis afgehaald en slang op gasklephuis afgedopt.

Toen viel mijn oog op twee sensoren die los op het plaatwerk voor de ECU bak lagen. Ik kon deze in eerste instantie niet plaatsen voor de 850, maar aangezien er een M4.4 ECU in zit, bleek het een MAP sensor en temperatuursensor te zijn. Na even blazen in de MAP sensor tijdens het lopen van de motor bleek het een functionele sensor te zijn, want de motor viel bijna uit.
Mijn idee was dat deze dingen niet los horen te liggen en het waarschijnlijk ook niet de juiste plek was om een betrouwbare buitentemperatuur te meten.
Ook bleek de stekkeraansluiting van de temperatuursensor groen geoxideerd te zijn.
Ik heb de MAP sensor via een eigen gemaakt beugeltje in de motorruimte geplaatst en hetzelfde voor de temperatuursensor, maar dan bij de bumper achter het luchtrooster bij de mistlamp.
De hoop was weer aanwezig dat dit misschien de oorzaak zou zijn, maar helaas de auto ging niet beter lopen.

Aan de andere kant in de motorruimte lag achter het luchtfilterhuis een LPG onderbreekrelais en een TCV los te bungelen. Ook hier maar eens wat beugeltjes e.d. gemaakt om de boel ergens aan vast te monteren. Wordt het spul niet beter van als het los ligt denk ik.

Helaas na alle pogingen, geen oplossing voor de motorloop.
Tsja.... LMM, Bougiekabels, lambdasensor, nokkenassensor, injectoren, gaspomp??
Toen ben ik terwijl de motor liep maar eens aan alle kabels en slangetjes gaan trekken. Kabels bij injectoren, bij grijze relais op radiateur, bij bobine, etc.. etc..
Aan het begin van deze zoektocht heb ik eens gedacht aan een defect LPI omschakelrelais, maar ik begreep uit verschillende antwoorden dat dit deze symptomen niet kon verklaren. Toch ben ik met het handvat van een schroevendraaier op het relais gaan tikken en bij elke tik viel de motor bijna uit.

Getest...., hij lijkt defect. :)

Ik heb vanochtend bij Henk Boertien een nieuw relais gehaald. Ik moet het afkloppen, maar tot dusverre is het helemaal top. De stationairloop is snaarstrak en het inschakelen van de airco voel ik nu nauwelijks meer, dus het lijkt erop dat de stationairegelaar het met meer gemak kan regelen.
Ik kijk het nog even aan, maar ik hoop echt dat dit de oorzaak is.

Ik ben ook nog met het interieur bezig geweest. De bestuurdersstoel is nu helemaal geplamuurd en geverfd. Passagierstoel moet nog.

Op de Hertenkamp meeting trof ik Bouke en hij verzekerde mij een All Purpose Cleaner van Poorboys te hebben die echt goed schoonmaakte. Veel kunststof interieurdelen kreeg ik gewoon niet schoon en ook om de stoelen e.d. te verven is het belangrijk deze goed schoon te hebben. Nou deze Poorboys werkt niet bepaald 'armoedig'! Super spul.
Het werkte zo aanstekelijk dat ik de achterbank ook eens echt goed ging schoonmaken.
Hier zag ik nog een verassing waarvan ik zeker weet dat Volvo het zo niet bedoeld heeft :)

Deze heb ik eerst maar weer op de bout vast gemaakt.

Verder verloor ik op een gegeven moment 1 liter olie op de 1000 km. Oorzaak was een lekkage bij de olieretourbuis van de turbo. Gerben Brouwer heeft hier naar gekeken en ook na het plaatsen van een nieuwe o-ring aan de blokzijde bleef hij lekken. Ik kreeg de opmerking dat het buisje een eigenaardige vorm had en ben op zoek gegaan wat voor type buisje hier op hoort, temeer omdat de turbo niet de originele is.
Na hulp vanuit het forum heb ik maar gewoon het originele buisje besteld en tijdens het uitwisselen bleek dat de vorm van het buisje wat erop zat behoorlijk afweek van het origineel.
Het nieuwe buisje past er prima op en de lekkage is voorbij!

De volgende zaken staan nog in de planning:

- Mapping opnieuw doen
- Beurtje incl. automaatbakolie
- Olielekkage bij radiateur
- temperatuursensoren onder voorbumper netjes monteren
- Remklauwen voor vervangen
- ABS Controller vervangen of solderen
- Storing over SRS lampje eruit krijgen
- Defecte parkeersensoren vervangen
- Elektrische bekabeling controleren en fatsoeneren.
- 1 led van 3e remlicht hapert soms

- Passagierstoel plamuren en verven
- Donkergrijze vloerbedekking
- Nog een beige '850' mat voor de bestuurderskant vinden
- Bovenste houtdeel dashboard met zwart folie beplakken
- Kunststof afdekkapjes over bouten van stoelen
- Kunststof klemmen plaatsen waar achterbankzitting in klikt.

- Originele koplampen erin (misschien nog nieuwe glazen)
- Originele spiegelkappen
- Voorbumper spuiten
- Rooster midden in de voorbumper plaatsen
- Ander bovendek op voorbumper
- Mistlamp rechts is vochtig
- Spatlappen voor (ja ze komen terug, maar wel in kleur gespoten)
- Daklijst vastplakken
- Andere eindstukken op uitlaat (90 mm)
- Achter nog iets lager
- 1 van de Titans richten en spuiten
- Volans erbij
- Bluetooth carkit
- Andere luidsprekers in de voordeuren

Cor

de Boeing

:eusa_clap: :eusa_clap:

Knap dat je het zo grondig aanpakt, en het zou mooi zijn als het stationairloop probleem nu weg blijft (want ik herken wel een aantal symptomen)

En die stoel lijkt wel nieuw!!  :eusa_drool:

blastaway

ik ga ook voor je duimen. Je zou toch zeggen dat je zo'n beetje alles hebt getest!
Volvo v90 2018
Volvo s80 2005
Volvo 940 2.3i met 65.000km

maartendeb

Poe die gordel, het zou je maar gebeuren he...

)()()sT

Nou, hij was dus echt 110% in orde bij aankoop.  :eusa_think:

:D

kulk

Welke debiel heeft die gordel zo 'vast' gemaakt joh  :evil:  :eusa_wall:

Hans Duiven

Ai ai ai

:o

P.S.: Cor, de vier portieren staan voor je klaar  ;)

Wout309t

Jongejongejonge, deze was toch van die meneer die alles zo goed weet?
2011 V70 2.0T R-Design MT

twotone

Tja, voor sommige mensen betekent veiligheid blijkbaar niet veel.. Moet er niet aan denken zeg  :eusa_wall:

Verder ziet 't interieur er echt pico bello uit!  :eusa_clap:
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

NinaPaul

Kan het niet een "oplossing" zijn van nog een eigenaar eerder?

Gelijk veroordelen zonder voldoende informatie lijkt mij niet netjes. Misschien kan de vorige eigenaar reageren?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

CorB

Ik heb er inmiddels al weer 18.000 km mee gereden, in de tussentijd gebeurt er ook van alles met een auto. Ik ben wel wat dingetjes tegen gekomen, maar dat zijn overwegend kleine zaken.
Ik laat hier gewoon zien waar ik tegenaanloop en hoe ik tot een oplossing gekomen ben. Vooral zo'n LPG onderbreekrelais kan voor anderen een eye opener zijn om dezelfde problemen op te kunnen lossen.
Het is niet mijn intentie om een beeld op te roepen van de vorige eigenaren. Die gordel was voor mij erg schrikken, zeker omdat mijn dochtertje van 2 al een half jaar in deze gordel zit met haar kinderstoeltje. Maar ik heb geen enkele aanleiding om te denken dat het weloverwogen de bedoeling was om dit zo te monteren. Er zal wel een verklaring voor zijn, maar dat maakt mij niks uit. Ik ben heel blij dat ik het nu ontdekt heb.
Ik ga lekker verder om hier een 850 R van te maken die optisch en technisch 200% in orde is :)

Cor

elianmars

Ik kan me niet voorstellen dat dit een oplossing van Marco is.....

henry classic v70

Citaat van: elianmars op 30-06-2014 16:15:17
Ik kan me niet voorstellen dat dit een oplossing van Marco is.....

...inderdaad, ik ook niet
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rogerV701998

Citaat van: )()()sT op 30-06-2014 13:40:42
Nou, hij was dus echt 110% in orde bij aankoop.  :eusa_think:

:D

Inderdaad. :eusa_eh:

855T5+

Man, wat ziet die bestuurderstoel er prachtig uit!!! Echt super gedaan.
Volvo: Mutatis Mutandis