De 422R gaat hier verder...

Gestart door CorB, 24-12-2013 22:01:57

Vorige topic - Volgende topic

maruska

Cor, check even het nummer wat aan de binnenzijde van de kap staat.. volgens mij zijn de kappen gewoon uitwisselbaar.
VWB die zekeringen en losse stekkers : die grijze met blauw/rood markering is er 1 die in al onze auto's zit. Voor wat ik er van heb kunnen terugherleiden, is dat een speciale aansluiting voor de US market, afgezekerd op een 25A zekering. soort van accesoire stekker denk ik dan maar. Ook nog nooit bij iemand in gebruik gezien.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

CorB

Mark,

Dank voor je reactie.

Het nummer is 9415476, via wat googelen kwam ik o.a. hier terecht: http://www.ebay.co.uk/itm/Volvo-850-S70-V70-Mirror-Cover-LH-RHD-Turquoise-Paint-Code-422-/280553154486

Het is niet gezegd dat deze advertentie klopt, maar er wordt wel melding gemaakt van RHD...

Ok, die stekker is dan duidelijk.

Cor

maruska

Cor,

als ik even zoek, dan komt het onderdeel aan beide kanten voor. Ik denk dus niet dat er een speciale RHD is. Onderdeel is dus spiegelbaar. (wat ook klopt met het feit dat ik echt niet heb opgelet na het spuiten van mijn CY kappen welke li or re zat)

Kan het zijn dat het frame waar ze opkomen niet van een 850'er is ?
T-5R

CorB

Citaat van: maruska op 16-07-2014 23:40:45
Cor,

als ik even zoek, dan komt het onderdeel aan beide kanten voor. Ik denk dus niet dat er een speciale RHD is. Onderdeel is dus spiegelbaar. (wat ook klopt met het feit dat ik echt niet heb opgelet na het spuiten van mijn CY kappen welke li or re zat)

Kan het zijn dat het frame waar ze opkomen niet van een 850'er is ?

Of ik moet je niet goed begrijpen Mark :) Maar het omwisselen van een linker en rechter spiegelkap lijkt mij toch een ingewikkelde ingreep worden.
Misschien is het frame anders, ik zal daar ook eens nummers op zoeken.

Cor

maruska

Cor, wat ik bedoel is dat links en rechts identieke kappen zijn. Frame zit de richting aanwijzer in ? Of zit die in de kap ?
T-5R

CorB

Citaat van: maruska op 17-07-2014 00:17:55
Cor, wat ik bedoel is dat links en rechts identieke kappen zijn. Frame zit de richting aanwijzer in ? Of zit die in de kap ?

In de categorie beter laat dan nooit: Ik snap nu wat je bedoelt met links en rechts identieke kappen. Ze zijn uiteraard niet uitwisselbaar, maar zodanig identiek dat ze gespiegeld zijn.
De richtingaanwijzer zit overigens in de kap, niet in het frame.
Ik heb hier verder niet meer naar gekeken, ik zal er nog eens rustig voor gaan zitten om te kijken of en waar de verschillen zitten.
Dank voor je meedenken.

Cor

Hans Duiven

Cor,

De spiegels kwamen van de deuren af die jij nu thuis hebt staan.

Ik zou eerder vraagtekens stellen bij de spiegels die jij op de 854 hebt.

Hans

CorB

Saaie dingen moeten ook gebeuren, maar saai maakt het niet minder noodzakelijk.

De stationairloop is nog steeds bij vlagen belabberd. Nu komt daar ook met enige regelmaat een brandend lambdalampje bij, ook soms bij rijden op toeren. Ik heb al e.e.a. gedaan en ook gevonden wat defect of niet optimaal was, maar de echte oplossing is nog niet bereikt.
Daarom (en mede ook vanwege het mappen door Schutten) eerst maar eens zeker weten dat de basis in orde is, ofwel stage 0.

Bij de respectabele kilometerstand van 390.000 km heb ik daarom:
- Bougies vernieuwd en op 0,6 mm
- Bougiekabels vernieuwd (prijs viel tegen)
- Verdelerkap en rotor vernieuwd
- Relais vervangen die (voor zover ik weet) de LPG pomp aanstuurt. Deze was groen geoxideert. Toen ik hem uitwisselde met een ander relais in de zekeringkast ging de ECC temperatuurregeling behoorlijk van het padje af, dus relais was niet fris meer.
- LPG omschakelrelais vervangen
- Brandstoffilter
- Interieurfilter
- Nieuwe olie en oliefilter

In het oliefilter vond ik nog een ongewenste indringer van een gummi-achtige substantie. Hij zat daar lekker klem en kon zo te zien weinig uitrichten, maar ik ben toch heel blij dat het filter nu gewisseld is.

Interieurfilter was er ook aan toe

Tijdens het wisselen van het interieurfilter vond ik een tweetal dikke UTP kabels onder de parafaan en heb deze maar weggehaald.
Deze kabels gingen richting ECU bak en in deze bak leefde nog een kudde kabels waarvan ik de functie niet helemaal wist.

Na een beetje onderzoeken zaten ze allemaal aan bepaalde ecu kabels vastgesoldeerd, maar aan het uiteinde zal bij de meeste niks meer en sommige blote kabeleinden vond ik net niet helemaal fijn om zo te laten. Dus weg ermee.

Bijna alle kabels heb ik kort onder de ECU voeten afgeknipt en met een krimpkous geisoleerd. De enige die ik niet aandurfde om weg te halen was dit relais die qua aansluitingen nog helemaal in functie leek te zijn. Ik heb de stekkers nog wat beter geïsoleerd en deze weer terug gedaan aan de ECU bak. Ik ga nog wel eens kijken of deze wel of niet een functie heeft.

Ook vond ik nog wat kabels die onder de ECU voeten doorgeknipt waren en dus niet meer doorverbonden. Dit is ook nog eens een klusje voor een druilerige zondagmiddag om uit te zoeken wat er normaal op deze kleuren kabels zit. Voorlopig werkt alles voor zover ik weet.

De remmen waar ook al een tijdje verdacht wegens trillen. Nieuwe schijven losten het probleem direct op, maar het kwam snel terug. Te snel diagnose gesteld en niet naar een oorzaak gezocht. De linkerklauw had een gescheurde stofhoes en zat inmiddels flink vast.
Daarom maar twee nieuwe (of gereviseerde) klauwen erop. Voor € 110,00 per stuk weer een heel stuk gemoedsrust terug. Nu nog even de linkerschijf af laten draaien en dan remt alles weer strak en trillingsvrij hoop ik.
Verder het gehele remsysteem m.b.v. een easybleed nog doorgespoeld en ontlucht met nieuwe DOT 5.1

De bovenste olieleiding op de radiateur lekte steeds meer olie. Hiervoor een nieuwe o-ring, keerring c.q. afstandshouder en nieuw borgklemmetje besteld. Voordien kon de leiding axiaal heen en weer bewogen worden, maar nu zit alles er strak in en zo'n nieuw klemmetje zet de boel lekker 'snappy' vast. Lekkage lijkt over te zijn.

Ja, dan nog even terug naar de stationairloop en lambalampjes op willekeurige momenten bij willekeurige toerentallen. Tijdens het mappen bij Schutten meldde Sebastiaan mij dat de AFR regeling netjes functioneerde. Dit gaf mij (misschien onterecht) het gevoel dat een kapotte lambdasensor in elk geval niet de oorzaak kon zijn.
De stationairregelaar is in principe hoofdverdachte no 1, maar omdat er ook het lambalampje en soms stotteren bij hogere toerentallen was, dacht ik dat de stationairregelaar dit niet kon veroorzaken en ik gokte toch op één defect die beide verschillende symptomen veroorzaakte.
Toch heb ik de stationairregelaar eens een hele nacht in de remmenreiniger gehad en na montage waren de symptomen nu niet soms , maar continu terug en in een veel ernstiger mate. Wat ik gedaan heb, heeft dus zeker effect gehad, maar verslechtering gebracht.
Conclusie voorlopig is dus een andere stationairregelaar erop en misschien veroorzaakt de huidige toch ook het lambalampje bij hogere toerentallen.

En als laatste in de categorie 'minor details', was ik uitgekeken op de roestige knobbel van de forse trekhaak. Zo'n zwart plastic dopje was ook niet echt mijn ding, maar na enige noeste arbeid wellicht toch een leuk compromis.

Cor

de Boeing

Citaat van: CorB op 27-07-2014 23:44:23

Bijna alle kabels heb ik kort onder de ECU voeten afgeknipt en met een krimpkous geisoleerd. De enige die ik niet aandurfde om weg te halen was dit relais die qua aansluitingen nog helemaal in functie leek te zijn. Ik heb de stekkers nog wat beter geïsoleerd en deze weer terug gedaan aan de ECU bak. Ik ga nog wel eens kijken of deze wel of niet een functie heeft.

Ook vond ik nog wat kabels die onder de ECU voeten doorgeknipt waren en dus niet meer doorverbonden. Dit is ook nog eens een klusje voor een druilerige zondagmiddag om uit te zoeken wat er normaal op deze kleuren kabels zit. Voorlopig werkt alles voor zover ik weet.

Cor dit blauwe relais is voor de aansturing van je airco, normaal zit deze bij een 850 achter/onder het handschoenenkastje, maar ik geloof dat DCCCL deze 850 ook naar motronic M4.4 heeft omgebouwd (standaard is M4.3 op 850R). Er zijn een aantal kleine aanpassingen nodig, en één daarvan is dus dit airco relais...

KIM

Daar dienen wellicht ook de doorgeknipte draden voor.
Let goed op wat je doet want als je de boel als een originele M4.3 aansluit kan dit het einde van je compressor gaan betekenen; deze zal dan continu worden aangestuurd.

Er bestaat een Engelse m4.4 wikia die de handelingen voor de aanpassing beschrijft. Ergens in het blog van Razorx of Piet is het wellicht ook terug te vinden.

CorB

Het is inderdaad een conversie naar 4.4. Dat het relais voor de airco is zou heel goed kunnen inderdaad, hierbij leek het erop dat alles wat aangesloten was een functie had. De rest van de kabels die ik weggehaald heb waren nergens op aangesloten, dus dat leek me vrij risicoloos om deze weg te halen.
Het is me (al toen ik de auto net had) wel opgevallen dat de aircopomp altijd ingeschakeld wordt als het airco knopje op het ECC paneel ingeschakeld staat. Ook al vriest het buiten de pomp wordt geactiveerd, maar schakelt ook vrij snel weer uit en weer aan etc.. In die situatie staat ook de ruitontwaseming niet aan en ik vraag me wel af waarom de pomp mee gaat doen, ook al is er geen vraag naar koude lucht.

Cor

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

CorB

Citaat van: Hans Duiven op 27-07-2014 23:25:43
Cor,

De spiegels kwamen van de deuren af die jij nu thuis hebt staan.

Ik zou eerder vraagtekens stellen bij de spiegels die jij op de 854 hebt.

Hans

Op de spiegels zitten nu die aftermarket kappen met ingebouwde richtingaanwijzers en deze passen er perfect op. Dan zouden deze spiegelkappen ook van een ander type als de 850 moeten zijn.
Komen die deuren die jij had niet oorspronkelijk uit een engelse 850? Ik meen me uit het blog van Marco te herinneren dat hij een engelse donor in de kleur 422 had.
Anyway, ik puzzel nog wel even en er komt wel naar boven of- en wat het eventuele verschil is.

Cor

maartendeb

(wellicht voor de volgende keer) Mister-auto heeft ze voor € 43.78 excl verzenden, maar vast elders ook betaalbaar. De Bougicords, inclusief Volvo logo:
http://www.mister-auto.nl/fl/bougiekabels/bougicord-6468_g685_a2116468.html

CorB

Citaat van: maartendeb op 28-07-2014 16:18:14

(wellicht voor de volgende keer) Mister-auto heeft ze voor € 43.78 excl verzenden, maar vast elders ook betaalbaar. De Bougicords, inclusief Volvo logo:
http://www.mister-auto.nl/fl/bougiekabels/bougicord-6468_g685_a2116468.html

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1442271/850/ontsteking/07_bougiecord_6468_20v_2.jpg

Hmm, met mister auto heb ik wat minder positieve ervaringen, maar ik heb nu € 150,00 voor een set kabels betaald. Dat maakt nogal een verschil!

Cor