wat mag het verbruik zijn van een tdi?

Gestart door ruspek, 25-12-2013 09:04:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruspek

Zoals de titel het al aangeeft: wat mag het gemiddelde verbruik zijn van een 2.5 tdi mj99?

Met caravan erachter in de zomer reed ik 1:12, zonder caravan een 1: 16.
Zonder caravan altijd pas na 1000km tanken.

Afgelopen weken haal ik de 800km maar net :(
Aangezien het niet erg koud is vroeg ik me af wat het zou kunnen zijn.

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Sbv

timing brandstof pomp aan het verlopen ? rookt de auto ook meer ?
filters schoon ?

triton

Het verbruik zou gewoon 1op 14 à 15 moeten zijn
Professioneel raddraaier

ruspek

Auto rookt ook meer, klopt.
Filters zijn een 15K geleden vervangen.
Heb laatst luchtfilter nog schhon geblazen, geen noemenswaardige vervuiling.
Ik zal een dezer dagen water aftappen.

Pomptiming?...???.
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

triton

Sbv bedoelt dat je timing misschien moet worden gesteld. Hoelang zit de distributie er al op?
Eventueel pomp op tijd zetten van de brandstof pomp bij een goede specialist is rond de 100 à 150 euro.
Nieuwe distributie met alle onderdelen is ongeveer 600 euro bij Jaap Pul in Urk.
Terlouw Mijnsherenland kan ook.
Professioneel raddraaier

Sbv

Citaat van: ruspek op 25-12-2013 09:58:13
Auto rookt ook meer, klopt.
Filters zijn een 15K geleden vervangen.
Heb laatst luchtfilter nog schhon geblazen, geen noemenswaardige vervuiling.
Ik zal een dezer dagen water aftappen.

Pomptiming?...???.
Afstelling van de brandstof pomp, daar maakt aftappen van water niet uit. Als de pomp niet goed afgesteld is, dan zal je meer gaan roken en verbruik zal ook gaan stijgen
Filters 15k geleden, dan mag je ze haast weer gaan vervangen gezien de 15k interval

devonius

1 op 14/15/16 is wat ik haal met m'n TDI.
Mits er veel snelweg km's mee gemaakt worden.

Heb wel een tijdje korte stadsritjes gemaakt en toen kwam ik ook niet verder dan 800 km op een tank. Dus als je veel korte stukjes gereden hebt lijkt het me niet schrikbarend weinig, maar dat kan ik niet opmaken uit je post.

hathü

Hier ook 1 op 15.  Met een vervuild luchtfilter wil ie ook wel iets meer gaan roken.

StefanCJ


Ewout Schalkwijk

Hier 1 op 16,5 (MT) bij Noorse snelheden. Altijd zo tussen de 150 en 200km per dag.
9 jan. heb ik een afspraak staan voor dynamisch afstellen. Da's dan ruim 40.000km na distributiewissel. Iets te lang, maar motor loopt goed en rookt niet. Gewoon preventief onderhoud.
Brandstof filter gaat 45.000km mee, maar in de praktijk is veel langer geen enkel probleem. Vorige filter had er bij mij probleemloos 85.000km ingezeten.

Eerst pomptimen voor aan andere zaken te denken, tenzij de distributie ook al snel moet. Dan lekker samen doen.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RRRRR_Ramon

#10
Mijn V70 2.5D Aut4 '99 MSA 15.8 deed 1 op 13,5 in de zomer en 's winters 1 op 12,2.

Niet alleen de pomptiming is van invloed op het verbruik. De hele distri was 2 graden verlopen na 110K is geconstateerd door Pul Urk toen de distri vervangen is. Bij de afstelling van de pomptiming wordt uitgegaan van de nokkenas, waar het pomptandwiel aan de andere kant van de nokkenas zit. Staat de distri niet goed op tijd dan komt de pomptiming ook niet (meer) helemaal 100%.

Na vervangen van de distri en de pompkant bij Pul ging het verbruik (feb 2013 bij temperaturen dicht bij 0) naar bijna 1 op 14. Dat had ie nog nooit eerder gedaan.

Dus geen gelul, op naar Pul! ;)

[edit:]

Ook banden hebben een grote invloed op het verbruik. Ik heb eens Kumho Ecsta zomerbanden eronder gehad, nog nooit zo'n hoog verbruik gehad! De Michelin Alpins reden zuiniger dan de Kumho's  :eusa_think:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

ruspek

Distributie staat op de rol om in de meivakantie te doen.
Heeft er dan een kleine 120k op gezeten (en 5 jaar)
Dan krijgt ie ook gelijk de pomptiming etc erbij.
Pomptiming is een 50K geleden gedaan bij Brouwer, Rogat.

In voorjaarsvakantie maar even een beurtje doen met nieuwe filters (olie en lucht)

Zal dus voor in de meivakanbtie een afspraak plannen.

Weet iemand hoe lang ze bij Pul bezig zijn om distri etc. Te vervangen?

Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Sbv

Ik zou er zelf niet tot die tijd mee rond rijden. Zelfde voor olie en lucht filter. Geen idee wat je per maand rijdt, maar je zal niet de eerste zijn waar een pompriem net iets eerder als de interval kapot gaat

triton

Citaat van: ruspek op 25-12-2013 14:56:34
Distributie staat op de rol om in de meivakantie te doen.
Heeft er dan een kleine 120k op gezeten (en 5 jaar)
Dan krijgt ie ook gelijk de pomptiming etc erbij.
Pomptiming is een 50K geleden gedaan bij Brouwer, Rogat.

In voorjaarsvakantie maar even een beurtje doen met nieuwe filters (olie en lucht)

Zal dus voor in de meivakanbtie een afspraak plannen.

Weet iemand hoe lang ze bij Pul bezig zijn om distri etc. Te vervangen?



Meen gelezen te hebben alhier  dat hij er een uurtje of 2 over doet.
Professioneel raddraaier

Ewout Schalkwijk

Citaat van: ruspek op 25-12-2013 14:56:34
Distributie staat op de rol om in de meivakantie te doen.
Heeft er dan een kleine 120k op gezeten (en 5 jaar)
Dan krijgt ie ook gelijk de pomptiming etc erbij.
Pomptiming is een 50K geleden gedaan bij Brouwer, Rogat.

In voorjaarsvakantie maar even een beurtje doen met nieuwe filters (olie en lucht)

Zal dus voor in de meivakanbtie een afspraak plannen.

Weet iemand hoe lang ze bij Pul bezig zijn om distri etc. Te vervangen?



Klinkt of je op de uiterste grenzen zit met je onderhoud. Eigen keus, niet de mijne.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein