centreerringen bij originele velgen?

Gestart door ruspek, 26-12-2013 08:49:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruspek

Hoi allemaal,

Ik heb al een hele tijd last van trillingen in de auto vanaf een 130km/u
Auto is meerdere malen uitgelijnd nadat er twee draagarmen zijn vervangen en de schokdempers.
Banden zijn meerdere malen gebalanceerd.
Trillingen doen het bij zomer en winterbanden.

Monteur gaf aan dat er speling op de homokineet zit, dit zou onbalans in de as veroorzaken -> remedie nieuwe as.
Andere monteur kon juist geen speling ontdekken :eusa_wall:

Nu lees ik ergens op het forum dat er bij trex velgen centreerringen moeten worden gebruikt.
Moeten deze ook bij ander  type velgen worden gebruikt?
Ik heb wel originele Volvo LM velgen, 15 inch. Heb zelf het idee dat (in ieder geval 1 velg) de boutgaten iets ovaal zijn geworden. Volgens monteur bij profile maakte dat niet uit voor het trillen ??? ???
Deze bewuste velg zit nu op een achterwiel en dat scheelt wel iets.

Als ik de LM velgen met zomerbanden erop doe passen de velgen in mijn ogen wel ruim, de winterbanden op staal passen veel strakker. Zit ook op de velg / naafgat een deukje zodat de velg strak om de naaf zit.

Natuurlijk maak ik alles goed schoon en roestvrij als ik de velgen wissel.
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

gero

Bij volvo velgen heb je geen centreerringen nodig

Ik heb zelf borbet velgen deze zijn gemonteerd met aluminium centreerringen

zeker op hoge snelheden is dit altijd beter dan plastic centreer ringen.

gr.

-D©©©L-

Citaat van: ruspek op 26-12-2013 08:49:39
Hoi allemaal,

Ik heb al een hele tijd last van trillingen in de auto vanaf een 130km/u
Auto is meerdere malen uitgelijnd nadat er twee draagarmen zijn vervangen en de schokdempers.
Banden zijn meerdere malen gebalanceerd.
Trillingen doen het bij zomer en winterbanden.

Monteur gaf aan dat er speling op de homokineet zit, dit zou onbalans in de as veroorzaken -> remedie nieuwe as.
Andere monteur kon juist geen speling ontdekken :eusa_wall:

Nu lees ik ergens op het forum dat er bij trex velgen centreerringen moeten worden gebruikt.
Moeten deze ook bij ander  type velgen worden gebruikt?
Ik heb wel originele Volvo LM velgen, 15 inch. Heb zelf het idee dat (in ieder geval 1 velg) de boutgaten iets ovaal zijn geworden. Volgens monteur bij profile maakte dat niet uit voor het trillen ??? ???
Deze bewuste velg zit nu op een achterwiel en dat scheelt wel iets.

Als ik de LM velgen met zomerbanden erop doe passen de velgen in mijn ogen wel ruim, de winterbanden op staal passen veel strakker. Zit ook op de velg / naafgat een deukje zodat de velg strak om de naaf zit.

Natuurlijk maak ik alles goed schoon en roestvrij als ik de velgen wissel.

Is de betreffende velg wel 100% rond ? De band ook ?
Eventueel laten testen met een wat geavanceerdere balanceermachine met een aandrukrol.

innocenti

Slag in de velgen kan ook nog.
Hoogteslag in de banden?

Centreerringen heb je alleen nodig als het naafgat in de velg groter is dan de naaf van de auto. Naafgat  van de velgen voor een Volvo 850 en X70 is 65,1 mm.

ruspek

Balanceerapp met aandrukrol wilde ze bij p4ofile juist nirt gebruiken, zou teveel problemen hebben / niet nauwkeurig????
Naafgat zal ik eens opmeten, velgen hangen toch aan de muur.
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Marc O.

Citaat van: ruspek op 26-12-2013 10:17:48
Balanceerapp met aandrukrol wilde ze bij p4ofile juist nirt gebruiken, zou teveel problemen hebben / niet nauwkeurig????

Bij mij was dat juist de enige manier om een hoogteslag te detecteren die op een normale balanceermachine niet aan het licht kwam.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Citaat van: ruspek op 26-12-2013 10:17:48
Balanceerapp met aandrukrol wilde ze bij p4ofile juist nirt gebruiken, zou teveel problemen hebben / niet nauwkeurig????
Naafgat zal ik eens opmeten, velgen hangen toch aan de muur.

Onzin. Die aandrukrol is een extra bewerking na het balanceren. Waarschijnlijk snappen ze niet hoe het apparaat werkt en/of hoe ze vervolgens het gemeten probleem moeten oplossen.

N I E L S

Naar mijn weten is deze aandrukrol alleen voor te meten welke kant een band optrekt zodat je ze kan monteren zodat dat opheft en idd een andere bewerking dan balanceren

-D©©©L-

Meest geziene machine is een Hunter 9700.

Hier een leuk filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=3KvRft422G4

Marc O.

Citaat van: N I E L S op 26-12-2013 11:46:22
Naar mijn weten is deze aandrukrol alleen voor te meten welke kant een band optrekt zodat je ze kan monteren zodat dat opheft en idd een andere bewerking dan balanceren

Zucht...

Citaat van: Marc O. op 26-12-2013 10:25:35
Citaat van: ruspek op 26-12-2013 10:17:48
Balanceerapp met aandrukrol wilde ze bij p4ofile juist nirt gebruiken, zou teveel problemen hebben / niet nauwkeurig????

Bij mij was dat juist de enige manier om een hoogteslag te detecteren die op een normale balanceermachine niet aan het licht kwam.
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

Citaat van: Marc O. op 26-12-2013 12:08:03
Citaat van: N I E L S op 26-12-2013 11:46:22
Naar mijn weten is deze aandrukrol alleen voor te meten welke kant een band optrekt zodat je ze kan monteren zodat dat opheft en idd een andere bewerking dan balanceren

Zucht...

Citaat van: Marc O. op 26-12-2013 10:25:35
Citaat van: ruspek op 26-12-2013 10:17:48
Balanceerapp met aandrukrol wilde ze bij p4ofile juist nirt gebruiken, zou teveel problemen hebben / niet nauwkeurig????

Bij mij was dat juist de enige manier om een hoogteslag te detecteren die op een normale balanceermachine niet aan het licht kwam.

Zucht....

Citaat van: -D©©©L- op 26-12-2013 09:16:26

Is de betreffende velg wel 100% rond ? De band ook ?
Eventueel laten testen met een wat geavanceerdere balanceermachine met een aandrukrol.


;) ;D

KIM

De aandrukrol stelt de machine in staat om de variatie in indrukking van de band te meten. Een dergelijk verschil in elasticiteit is niet te meten met een balanceermachine. De trillingen die ontstaan door variatie in elasticiteit voelen als onbalans en kunnen grotendeels opgelost worden door middel van balanceergewichten.

Voor het meten van hoogteslag is deze rol niet noodzakelijk; alleen een handig hulpmiddel.

ruspek

Ik zal dus nogmaals een bandenboer opzoeken waar ze deze machine wel gewoon in willen zetten.

Hoe waarschijnlijk is het dat hrt van een as afkomt?
Merkte vandaag toch ook edn trilling / schudden bij de winterbanden.
Groet Ruben
__________________________________________________________

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

prefect

Als je exact hetzelfde fenomeen zowel bij zomer- als winterbanden hebt, zijn het zéér waarschijnlijk dus níet je banden..