2.5 20v (lpg) loopt niet stationair op BENZINE

Gestart door Paco, 20-01-2003 16:44:36

Vorige topic - Volgende topic

rogier

Viel de motor uit op de snelweg? Da's levensgevaarlijk...

Paco

Kom net van de dealer terug.

Ze hebben de volgende foutcodes uitgelezen;

113  -  214  -  314

113 was de lambdasonde?
Alles is gereset, nu dus kijken wat ie gaat doen.
Wat nu gebleken is, het lampje in het dashboard van de lambdasonde functioneert niet.

nieuwe lambdasonde exl. inbouw kost 300 euro.

Jan_D.

Nog een mogelijkheid: te weinig op benzine gereden laatste tijd.
Sloeg de motor op de snelweg af bij het opschakelen?

Zoja, dan wijst dat samen met slecht stationnair lopen ook wel op dichtgeslibde injectoren van het benzinesysteem.

Oplossing: blikje injector-reiniger van Holts of Wynn's halen en een volle tank benzine leegrijden. Hard rijden, flink toeren maken mag!

Als dat geen leuke test is!

Succes!

JD

Paco

Zo nu en dan wel op benzine gereden...

Was niet tijdens opschakelen... en ik reed op lpg.

Kan het natuurlijk altijd proberen! Dank voor je tip.

Paco

Ja dat klopt ja.

Vorige week hebben ze dat ook gedaan. Kwam eerst met een verhaal opzetten dat de electronica van de ontsteking en nog wat electronica niet goed was en dat gefixed had.
Enige wat ie dus gedaan had (bleek vanmiddag) was codes uitlezen en resetten... kosten 86 euro. Verder niks gedaan. Probleem was dus ook na een half uurtje weer terug.

Vanmiddag weer hetzelfde gedaan. Nu dacht hij dat waarschijnlijk de lambdasonde kapot was (code 113). Gereset en ik kon weer gaan.

Ik word er niet wijzer van. Het was ook nog een chef-werkplaats...  :-/

De tips van het forum wordt helemaal niet naar geluisterd. Hij lacht me nog net niet uit.

Paco

Citeerhij denkt dat de lambdasonde kapot is?, waarom geen profesionele diagnose?, hoe kan hij dat zeggen door enkel de storingscode uit te lezen en zonder controle?.

Ik had geen afspraak, zodoende geen echte diagnose.

skok

Hoi paco,

Ik heb nog even wat voor je opgezocht het is wel in het engels maar misschien kun je er wat mee?

113= short term fuel mixture too weak,

214= ignition rpm sensor intermittently absent,

314= camshaft position sensor missing or defective.

Zeker nog niet naar de lucht regelaar gekeken? 113 kan daar volgens mij wel mee te maken hebben, als deze klep vast zit en de klep staat helemaal open krijgt hij te veel lucht dus een arm mengsel! Je kunt natuurlijk alijd even een blik werpen.

Kijk anders ook eens op http//au.geocities.com/ozbrick850/computercodes.html#motronic

Daar vandaan heb ik een hele lijst met fout codes.

Succes maar weer, Seine.  8) 8)

Dreamer2

Citeer314= camshaft position sensor missing or defective.

erhm... dat betekent dat er een sensor detecteert of de nokkenas synchroon loopt ofzo? En als die niet werkt? Wat dan? Klinkt ernstig.

Heb verder hier niks mee te maken, maar ben gewoon benieuwd.
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

johan850glt170ps

CiteerHoi Paco,

Deze lucht regelaar zit inderdaad rechts aan de voorkant van het motorblok en dus weer links van het luchtfilterhuis.

Nog even over het verhaal luchtfilterslang: bedoel je daarmee de slang die van het luchtfilter naar het uitlaatspruitstuk loopt?(voorverwarming) in het filterhuis zit een thermostaat de de inlaatlucht rond de 23 graden probeerd te houden, en in de motor vinden "ze" het vast niet echt prettig als daar ijskoude winterlucht naar binnen gaat, dus ik zou de slang er weer lekker tussen zetten en wachten op hogere buitentemperaturen.

P.s ook dit kan een storing voor het brandstof inspuitsysteem betekenen.
Ik heb dit zelf ook geprobeerd, dat met die luchtslang(meer vermogen door koelere lucht!) en ook problemen gehad met het niet echt meer lekker lopen + stationair een ramp.

Ik wilde graag even reageren op de slang van de uitlaat naar het luchtfilter, bij een koude start zou deze slang voor een warmere lucht moeten zorgen? maar hoe kan dat nou als de motor koud is? En in nederland zijn in de winter de temperaturen niet dusdanig laag dat dit nut heeft.

Mijn slang is dus niet aanwezig en mijn termostaatje heb ik uit het luchtfilterhuis gehaald en de klep altijd op zomerstand staan, mijn 850 start altijd, loopt alleen op lpg stationair niet mooi maar dat verbaasd mij niet.
Wel heb ik tot twee keer toe gehad dat na een nacht vriezen de motor op lpg wel start en stationair gewoon loopt maar op het moment dat ik wegrij de motor amper aan blijft +/- 300 toeren en ik dus maar op benzine overga.

Mellow_yellow

Het uitlaatspruitstuk is na een halve minuut al zo warm dat jij je hand er niet meer op kunt houden. En ijskoude lucht kan helemaal geen kwaad voor de motor. Ik heb zelf zo 2 jaar zonder problemen met mijn vorige 850 gereden, het verschil was duidelijk merkbaar! De LMS zal bespeuren dat de lucht kouder is en dus meer zuurstof bevat, dan wordt er automatisch meer benzine ingespoten; resultaat: meer power. Door het verwijderen van die geribbelde slang zal de lucht echt niet steenkoud zijn en ik zie dus ook niet waarom dit voor problemen zou zorgen. Wat is trouwens die 170ps in jouw forumnaam? Ben je een Duitser?  ;)

Paco

Goedenavond mijne Heren;

Ben me kapot geschrokken!!!
Ik ben op zoek gegaan naar de gasklep en heb dat ding gevonden.

(is toch dat ding wat bij je gaskabel zit? aluminiumkleurig ding, rond, ene kant twee rubberen slangen en aan de andere kant een stekker)

Zoals Seine heeft beschreven schoon gemaakt.

apparaat weer op zijn plek gezet, motor gestart;

Toen bleef het knopje op het dashboard waarmee je van benzine of gas kan switchen steeds omslaan... Hij bleef wel groen (dus GAS) maar ging als het ware heel snel aan en uit...

Toen hield ik hem een tijdje ingedrukt en werd toen rood (DUS BENZINE) hij liep wel... maar nog steeds zoals die al deed, dus happerend stationair, zo'n 300/400 toeren.

Ik gaf ietsje gas, zo'n 2000 toeren en hield hem hier even op (3 tot 5 sec.)

Toen het volgende;

Een ontzettende hard ontploffing!!! Een grote lichtflits zag ik onder de motorkap door vanuit de auto; gelukkig stond er niemand voor; wat bleek; is me de hele accu ontploft! overal accuzuur en stukken accu...

Hoe is zoiets mogelijk en wat is er fout gegaan???

ik zet over een paar minuutjes de foto's hierneer van hoe het er nu bijstaat onder het kappie.

Reitse

*slik* Kijk je wel uit, accuzuur schijnt niet zo gezond te zijn...

Paco

Dit is de Luchtregelaar toch? of de gasklepregelaar, wat de naam ook zijn mag...

En dan is dit de ontplofte accu!!!

RARARARARARAR HOE KAN DIT NOU GEKOMEN ZIJN???

p.s. verhaal hoe het gebeurde staat 2 antwoorden hierboven

Mellow_yellow

Die klep is de stationaire regelklep, en zoals de naam al doet vermoeden regelt die alleen het stationaire toerental. Hij "bypassed" de gasklep als die dicht staat. Ai, accuzuur op de lak... Toch wel meteen de waterslang eropgezet? Je had hoogstwaasrchijnlijk al sluiting in de accu, daardoor sprong de schakelaar er steeds uit. Door hem vast te houden zijn de platen van de accu erg heet geworden en zijn de gassen van het zuur tot ontploffing gekomen....  ai ai.  :o

Dreamer2

Ik wens je heel veel sterkte!!

Kan dit (laatste) verhaal ook in de vraagbaak? Is wel een wijze les voor ons allen.
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....