Ervaring met Volvo

Gestart door Boeijke, 03-12-2004 12:11:37

Vorige topic - Volgende topic

Boeijke

Hierbij wil ik mijn hartje even luchten over een vervelende ervaring met mijn 2e Volvo. Dit is een FH12. Een vrachtauto dus.

Afgelopen maandagnacht, van 29 op 30 nov, rijd ik als achterste (2e) auto in een "convoy exceptionel" richting een camping in Egmond aan Zee. Als lading een flinke "Frans Bauer" woning. Een chalet dus. Met de afmetingen van 3,85 hoog, 11,70 lang en 4,50 meter breedt. De totale afmetingen worden nog wat meer, je moet er per slot van rekening die vrachtwagen ook nog bijtellen.

Na vanag de ring van Alkmaar de Hoeverweg richting Egmond in gedraaid te zijn komen we de eerste tegenligger tegen. De transportbegeleider (die dus een 100 a 200 meter voor ons rijd) sommeert de tegenligger aan de kant omdat wij daar dus de gehele breedt van de weg nodig hebben. Deze tegenligger parkeerd zijn auto netjes in de berm, wij passeren met het hele zaakje en gaan verder.

Na ongeveer een kilometertje zien we de 2e tegenligger. De begeleider rijd weer een stukje vooruit, wij remmen vast en het hobbelt langzaam verder.
Plots roept de begeleider over de bak (27MC) "JONGENS, KIJK UIT!!!" De tegenligger raast als een idioot voorbij de begeleidings auto en raakt hem daarbij nog minimaal. Mijn collega voor me en ik staan dus op dat moment al zo goed als stil. Mijn collega geeft nog een ruk aan het stuur en vooorkomt zo een frontale botsing. Maar door die actie krijg ik dus vol zicht op wat er gebeurd. Ik zie dus de tegenligger met volle vaart. (later geschat op 120-140 KM/U) zichzelf in de punt van het chalet boren, langs het ding afgaan. Dan schiet hij tussen ons door en beland rechts van mij in de sloot.

Ik ben daarna dus direct uit de auto gesprongen met zaklamp en telefoon. Met tegelijkertijd 112 te bellen en een blik in de luxe auto te werpen zag ik al dat het goed fout was. Ik heb ook meteen mijn collega terug gestuurd zodat hij er niks van gezien heeft.

De hulpdiensten waren zeer snel ter plaatsen maar alleen omdat de politie slechts voorzien was van 1 lullig zaklampje en het ambulance-personeel zijn handen vol had heb ik daar dus nog zeker een kwartier die mensen bij staan lichten. Maar zoals mijn eerste vermoeden al was werd toen helemaal duidelijk. De man was dood. De punt van het chalet is voorzien van een ijzeren H-balk als dragend chassis en die is in de punt van het dak van de auto geboord en dat zat vervolgens in die man zijn hoofd.

Ik kan nog steeds moeilijk begrijpen hoe het mogelijk is dat hij ons niet gezien heeft met al die zwaailampen e.d. Ze vermoeden alcohol maar dit kan niet bewezen worden omdat de politie geen bloedproef mag doen bij een overleden iemand zonder toestemming van de familie. En die hebben daarvoor geen toestemming gegeven.

Ben wel ontzettend blij dat er aan onze kant geen gewonden oid gevallen zijn. Mijn collega herrinert zich bijna niks omdat ik die meteen weggestuurd heb. Tja, en ik slaap een beetje beroerd sinds toen. Maar het gaat langzaam aan beter. Zeker dankzij de enorme steun van collega's en mijn baas. Slachtofferhulp heeft zich ook van hun best kant laten zien door totaal GEEN contact op te nemen terwijl daar dus meerdere malen om gevraagd is.

Hierbij nog fotootje van het chalet

Hierbij ook het stukje uit de regionale krant. Het is ook op SBS geweest dinsdagavond bij Hart van Nederland.

Dode bij ongeluk met uitzonderlijk transport stacaravans

egmond aan den hoef-Bij een ongeluk met een uitzonderlijk transport van diepladers met stacaravans is afgelopen nacht een 60-jarige automobilist uit Alkmaar gedood op de Hoeverweg tussen Egmond en Alkmaar.

De man reed tegen twee uur met zijn auto over de Hoeverweg komende uit de richting van Egmond aan den Hoef. Uit tegenovergestelde richting naderde een transport bestaande uit twee opleggers die elk een stacaravan van 4 meter breed vervoerden.

Het bijzonder vervoer werd begeleid door twee transportbegeleidingswagens. Ondanks dat de voorste begeleider van het transport de bestuurder uit Alkmaar attendeerde op het naderende transport bleef deze met dezelfde snelheid doorrijden en botste vervolgens tegen de zijkant van de stacaravan op de eerste trailer, aldus de politie.

De auto raakte van de weg en kwam in de naast de weg gelegen sloot tot stilstand. De bestuurder van de auto raakte zo zwaar gewond dat hij ter plaatse overleed.

De Hoeverweg is een aantal uren afgesloten geweest voor het verkeer.

dinsdag 30 november 2004, 11:00

Groetjes,

Boeijke (Willem)

Boeijke

Wil bij deze iedereen die bedanken voor de geweldige reacties. Gaat ondertussen wel weer een stukje beter en ga morgen ook weer gewoon werken.

Willem