olie verversen na stalling?

Gestart door Volvo S70, 04-01-2014 19:48:20

Vorige topic - Volgende topic

Volvo S70

na hoeveel tijd is het beter om de olie te vervangen? stel hij staat al 3 of 6 maanden stil? en om te voorkomen dat de olie verslechterd, om de hoeveel tijd is het dan aangeraden om de motor te staren(is dit uberhaupt voldoende en wel nodig?   of kan hij gewoon een jaartje stilstaan en de olie blijft gewoon goed?     :eusa_think:

-D©©©L-

Ik zou na een jaar stilstand gewoon de olie verversen, dat zijn de kosten niet.

grijzev70tdi

Stilstand = achteruitgang voor de auto > verversen dus.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

StefanCJ

Zou ik ook doen. Niet voor niets is de vervangingstermijn van olie bij veel auto's XXX aantal km of de periode van één jaar.

Ewout Schalkwijk

Zijn er ook nog preventieve maatregelen die je moet nemen voordat je een auto een jaar gaat stallen? :eusa_think:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Volvo S70

en als de olie net voor stalling is vervangen, kan je dan na 6maanden stalling gewoon rijden of is de olie dan verslechterd?

en af en toe starten, is dit voldoende om de olie goed te houden? :eusa_think:

volvobug

Citaat van: Volvo S70 op 10-01-2014 23:01:38
en als de olie net voor stalling is vervangen, kan je dan na 6maanden stalling gewoon rijden of is de olie dan verslechterd?

en af en toe starten, is dit voldoende om de olie goed te houden? :eusa_think:
Niet af en toe starten, dan warmt hij niet door en door op om het vocht uit de olie te laten verdampen, en je blaast er juist extra condens in met een koude motor waarbij de speling nog het grootst is.
Niet tussendoor starten, dan zou ik er na zes maanden gewoon mee gaan rijden. Of wel starten maar dan ook flink stuk rijden.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

-D©©©L-

De meeste inruilers staan langer....

Volvo S70

en als je hem niet start, zal de olie na 6 maanden of 1 jaar verslechteren?

rifwachter

Citaat van: Lunadust op 12-01-2014 21:22:11
Wel of niet ermee rijden, elk jaar de olie verversen.

Dus als ik mijn auto 4 jaar stil zou hebben staan zonder te starten/verplaatsen, dan zou je 4 keer alleen de olie hebben ververst?

Lees is dat echt?
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

BBS

Dus een flacon olie die langer dan een jaar in de schappen staat moet ook maar vervangen worden voor een verse fles?

Volgens mij niet een klein beetje flauwe kul dit...
Volvoloos....

pwberg

Citaat van: BBS op 12-01-2014 22:15:33
Dus een flacon olie die langer dan een jaar in de schappen staat moet ook maar vervangen worden voor een verse fles?

Volgens mij niet een klein beetje flauwe kul dit...

Ahum, in de industrie is een max shelf-life van 12-24 maanden (afhankelijk van soort; hydraulisch, transmissie, elektrisch) normaal. Dit ivm het degraderen van de olie (hangt wel af van de manier van opslag).

Pas nog een kleine 2 kuub olie (marktwaarde 15K euro  :o ) af laten voeren  ;D ;D

Maar jaarlijks verversen terwijl hij op stal staat lijkt me onzin, gewoon bij ingebruikname verversen en gaan. Eventueel 1000 km later nog een keer.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

devonius

Aansluitend op het onderwerp: in een jaar tijd is er bij mijn v70 tdi minstens een 5 ltr olie flacon doorheen gegaan. Is het dan zinvol om alsnog de olie jaarlijks of na een bepaald km interval te verversen? Kan me voorstellen dat je dat dan alleen voor de filter doet. Of niet?

elianmars

Antwoord op de meeste vragen: KLIK