Trillen vanaf 110 km/u door afwijkende wielbout?

Gestart door kulk, 11-01-2014 16:00:32

Vorige topic - Volgende topic

kulk

Goedemiddag,

Vandaag m'n Columba's gemonteerd, dat is allemaal goed gegaan.

Echter heb ik een trilling in de auto vanaf 110 km/u, zowel met de nieuwe velgen als met de vorige.

Nu viel het mij op dat er in de velgs rechtsvoor een afwijkende wielbout zit, zou dit de oorzaak van trillen zijn?

The Demon

innocenti

Wat versta je onder afwijkende wielbouten? Je hebt wielbouten met korte en langen zeskant. Dat zou niet uit mogen maken.

Probeer een foto te maken van beide wielbouten en deze te plaatsen. Nu is een antwoord geven erg lastig.

RRRRR_Ramon

Even die afwijkende bout eruit draaien en omwisselen met achter.

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

kulk

Bedankt voor de reacties!

Het zal ook wel verklaren waarom ik precies dezelfde klachten heb met 2 verschillende sets velgen en banden.

Foto nog voor de duidelijkheid, je kan goed zien dat een bout heel anders is dan de rest

Volvo850Luxury

Zolang die goed klemt zou het niet uit moeten maken lijkt me.
Maar toch even vervangen voor de zekerheid kan geen kwaad.

Weet je wel zeker dat de banden goed gebalanceerd zijn en de auto goed is uitgelijnd?

kulk

Citaat van: Volvo850Luxury op 11-01-2014 18:17:42
Zolang die goed klemt zou het niet uit moeten maken lijkt me.
Maar toch even vervangen voor de zekerheid kan geen kwaad.

Weet je wel zeker dat de banden goed gebalanceerd zijn en de auto goed is uitgelijnd?

Ik denk dat het wel uit kan maken omdat een bout volgens lichter is ook.

Banden zijn goed gebalanceerd en met uitlijnen krijg je andere klachten volgens mij.

elmarconi

Citaat van: kulk op 11-01-2014 17:59:46
Bedankt voor de reacties!
Het zal ook wel verklaren waarom ik precies dezelfde klachten heb met 2 verschillende sets velgen en banden.
Foto nog voor de duidelijkheid, je kan goed zien dat een bout heel anders is dan de rest
https://lh6.googleusercontent.com/-QqaYf0IL5fI/UtF4BXjv2uI/AAAAAAAAAJI/oIkedyFFFjs/s640/P1020115.JPG

arjen850 heeft nog een emmer vol:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,67932.0.html:

--
Autogas Inside . . .

kulk

Ja dank je, had ik gezien inderdaad.
Bij Estateservices hebben ze ze ook en dat is vlakbij dus haal daar wel een setje dan hoeft Arjen
de zolder niet op met z'n rug  ;)

innocenti

Als ik je verhaal zo lees zou ik de banden op een hoogteslag controleren als balanceren niet helpt. Ik kan er met mijn gezond verstand niet bij dat het verschil uit maakt met een andere bout erin. Dan zouden mensen met slotbouten ook verschil moeten merken want waarschijnlijk heeft een slotbout ook een nader gewicht dan een gewone wielbout.

Of je hebt een slag in je velg.
Andere oorzaak kan speling zijn in de ophanging.

kulk

Citaat van: innocenti op 11-01-2014 20:02:21
Als ik je verhaal zo lees zou ik de banden op een hoogteslag controleren als balanceren niet helpt. Ik kan er met mijn gezond verstand niet bij dat het verschil uit maakt met een andere bout erin. Dan zouden mensen met slotbouten ook verschil moeten merken want waarschijnlijk heeft een slotbout ook een nader gewicht dan een gewone wielbout.

Speling in de ophanging zou nog kunnen inderdaad, de andere punten die je noemt zou wel heel toevallig zijn aangezien ik met
2 verschillende sets velgen + banden exact dezelfde klachten heb.

innocenti

Citaat van: kulk op 11-01-2014 20:10:12
Citaat van: innocenti op 11-01-2014 20:02:21

Speling in de ophanging zou nog kunnen inderdaad, de andere punten die je noemt zou wel heel toevallig zijn aangezien ik met
2 verschillende sets velgen + banden exact dezelfde klachten heb.
Eens. Maar uit ervaring niet onmogelijk. Ik heb in één set een hoogteslag gehad en in een andere set wielen een slag in de velgen met vergelijkbare symptomen. Dus niet onmogelijk. Probeer daarom hardop mee te denken in mogelijke oorzaken.

kulk

Bedankt voor het meedenken

Daar heb je zeker gelijk in!

Ik ga het gewoon stap voor stap uitzoeken nu en begin wel bij die bout, die moet er sowieso vervangen
want het is ook geen porem zo.

Als er dan nog steeds een trilling is dan laat ik ze weer balanceren, uitlijnen heeft er niks mee te maken denk ik?

kulk

Citaat van: The Demon op 11-01-2014 16:01:37
Ja!

Groet,
The Demon.

Dat is zeer overtuigend! Zelf weleens zoiets aan de hand gehad toevallig?

henry classic v70

Zou ook nog aan stuurstang of draagarm kunnen liggen..?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4