Mooie kleppendeksel

Gestart door b0nkolok, 04-12-2004 22:19:38

Vorige topic - Volgende topic

BartT5R

Heb hier geen Vadis, dus kan het niet nakijken.
Maar heb jij niet zo'n sleutelsetje (in zwart tasje) bij je Volvo gekregen? Daarin zit er 1 die perfect past, gewoon de maat aflezen en dat in bitvorm opzoeken.
Ik dacht dat er maar een 3 tal torxmaten werden gebruikt in de 850.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

ed

Ludo,

Vaak lukt het om er een grote waterpomp tang op te zetten. JE kunt daar zo enorm veel moment mee geven dat de bout vaak los komt. Voorwaarde is wel dat je er bij kunt, en de linker bout van het thermostaathuis zit erg weggestopt. Kijk uit met de hamer daar! Het thermostaathuis is niet al te dik.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

M a r c

Citaat van: Ludo op 17-12-2004 17:01:01
Citaat van: BartT5R op 17-12-2004 13:47:34

Wat Marc bedoeld is een met een hamer een tik geven op de bout, zodoende dat er eventjes een beweging komt in de schroef, das vaak al genoeg om hem los te krijgen.

nou, dan mag Marc of jij bij de volgende meeting m'n boutje even lostikken.

Is goed, dan neem ik mijn lostikker wel mee. Moet de motor wél koud zijn.

Het is torx 30 overigens.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

will

Van m'n pa geleerd:Inweken met COLA (merk maakt niet uit ;D)

BartT5R

Citaat van: Ludo op 17-12-2004 23:31:03
@ed, het probleem is net dat je er niet bij kan.
@Marc, torx is dolgedraaid, lostikken is al geprobeerd op de zijkant middels door inkeping gemaakt op de buitenkant van de kop.
boutje geeft geen krimp.  :-\

cola?, hmm het proberen wel waard.  :D

Tja,
als de torx al is zotgedraaid, en de cola zou niet helpen dan zul je hem moeten uitboren met een linkse boor vrees ik :-\
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

855-Champagne

Tja,
als de torx al is zotgedraaid, en de cola zou niet helpen dan zul je hem moeten uitboren met een linkse boor vrees ik :-\
Citeer

Neem een rechtse boor en een linkse tap

Johann

Citaat van: will op 17-12-2004 19:18:23
Van m'n pa geleerd:Inweken met COLA (merk maakt niet uit ;D)
Je zegt 't, inweken..
Moet je het hele blok in een bak met Colo leggen dan?  ;D

Misschien dat WD40 of een kruipolie iets kan betekenen. Een paar keer die prut er op spuiten en dan na een dag ofzo even proberen maar Ludo had al aangegeven dat de zaak dol is.
Volgens mij kun je dan alleen nog maar de boor pakken. Vaak als je de kop er af boort dan zit de draad wel los. Een linkse boor is een optie anders een gewone boor met hard drukken de andere kant op laten lopen. Mag misschien niet maar soms werkt 't wel.
Heb je al met een dikke beitel een poging gedaan Ludo?  :o ;)

konniekip

Citaat van: BartT5R op 17-12-2004 13:47:34
Citaat van: konniekip op 17-12-2004 13:16:38
de schroefdraad laten schrikken?

[size=8]BOE!!  ;D[/size]

Wat Marc bedoeld is een met een hamer een tik geven op de bout, zodoende dat er eventjes een beweging komt in de schroef, das vaak al genoeg om hem los te krijgen.
Is zo een beetje als een luchtslagratel die de garagist gebruikt om jouw veel te vast zittende wielbouten los te krijgen.
Die slagratel wringt niet in één stuk maar geeft korte slagjes aan de bout, dit om er beweging in te krijgen. ;)
:D

Mijn wielbouten zijn met een momentsleutel vastgezet, dus ik denk niet dat die VEEL te vast zaten ;)

ed

Ludo,

Volgens mij kun je het thermostaathuis demonteren zonder eerst het thermostaat te verwijderen. Dan komt het thermostaat mee. Je hebt dan wel ruimte om een grote waterpomptang op de boutkop te zetten, en dan komt hij zeker los.
Wel moet dan je inlaatspruitstuk een stukje los. Dus als het echt niet meer gaat is dat wellicht een oplossing.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

KIM

Heb van het weekend ook thermostaathuis losgehad. De boutjes zitten idd erg vast, maar ik denk dat wanneer je direct begint met een goede torx bit dat je m los moet kunnen krijgen. Is ie eenmaal beschadigd dan wordt het een probleem.
Ludo; zeskante bouten zullen het probleem echt niet minder maken.

M a r c

Citaat van: Ludo op 21-12-2004 12:20:22
met een zeskant boutje heb je veel minder problemen om los te krijgen.
de ratel erop met eventueel een verlengstuk om kracht te zetten.
een torx daarentegen is zó dol gedraaid.

Hmm, ben ik niet met je eens Ludo. Een torx boutje in combinatie met het gebruik van de goede bit biedt veel meer grip. Vaak pakken de mensen nét een maatje te klein en dan draai je een torx inderdaad dol, maar als je een zeskant met een verkeerde maat dop probeert los te draaien dan draai je die ook dol. Ik zat zelfs laatst ook te klooien met 2 torx-boutjes, een T25 pastte perfect.... dacht ik. Maar het bleek toch een T27 te zijn en die zit weer niet in de standaard setjes. Eenmaal met de juiste bit was ie zo los.

info@europeantuning.nl

JCviggen

on-topic, ik heb vandaag deze stickertjes aangekregen :)

thanks Peter :)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

M a r c

Citaat van: Ludo op 23-12-2004 00:12:26
tja, ik zeg ook niet dat iedereen het met me eens moet zijn.  ;)
ik heb betere ervaringen met zeskant boutjes dan met torx, de kleintjes gaat nog maar groter dan 30 vind ik kl*te.
die zitten meestal té vast.
en ik hád voor deze de juiste maat.  

OK  ;)

info@europeantuning.nl

Rudi

Citaat van: JCviggen op 23-12-2004 12:45:56
on-topic, ik heb vandaag deze stickertjes aangekregen :)

thanks Peter :)

Ikke ook 8) Senks peter,echt vet cool gaaf :D ;)
Dr.Go-Fast...

Powerpete

graag gedaan jongens.... vergeten jullie niet alles goed te ontvetten ????............Peet.......... 8)

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)