Plotseling sterk verhoogd brandstofverbruik

Gestart door Ewout Schalkwijk, 17-01-2014 09:44:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Al maanden ligt het gemiddeld verbruik op de BC tussen 5.9 en 6.0 liter per 100km. Gisteren begon ineens dat verbruik snel op te lopen naar 7.1 l/100km. Motor loopt prima, sloeg vanochtend bij -3 wel een keer af wat ook vreemd was. Toen ik een heuvel afreed en ontkoppelde bleef het actuele verbruik rond de 4,4l hangen terwijl die dan normaal helemaal terug loopt tot 0,0.

Alle cijfers bovengenoemd zijn BC getallen en hoeven niet noodzakelijk precies overeen te stemmen met de werkelijkheid. Wel vreemd dat die getallen ineens sterk veranderen.

Het sneeuwt op het moment veel maar het is niet echt koud. Zo'n 3-5 graden onder nul. Dat zou niet van invloed mogen zijn. Vorige week donderdag is de pomp dynamisch getimed en de dagen daarna heb ik het verbruik strak in de gaten gehouden. Dit is in de eerste 7 dagen niet gestegen/veranderd.

Gisteren ineens wel. Welke 'triggers' zijn nodig om de BC te laten opmerken dat het verbruik ineens oploopt? Ik bedoel: als ik een lek in de brandstofleiding zou hebben, dan zou de BC dat niet opmerken. Daarbij zou de motor dan zeer waarschijnlijk k*t gaan lopen.

Zou het mogelijk zijn dat de BC zichzelf na een bepaald aantal km hercalibreerd als je de resetknop bijna nooit gebruikt? Laatste nulstelling was in november omdat de accu afgekoppeld is geweest. Sindsdien zo'n 10.000km gereden.

Als iemand tips heeft dan lees ik het graag. Old Faithful staat nu geparkeerd voor kantoor en blijft daar tot zondagavond staan. Ik ga lekker naar Lillehammer en een weekendje in de sneeuw spelen met 1800 collega's.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Wouter1973

#1
Voor zover ik weet reset de boardcomputer zich na 10.000 km. Het gemiddeld verbruik wordt dan plots gebaseerd op de meest recente kilometers. Als dat net een rit betreft waarop je veel heuvel op heb gereden of in de stad hebt gereden, ziet dat er wat anders uit dan het gemiddelde verbruik over 9000 km. Dat zou een hoop kunnen verklaren. Anders wordt het, als het daadwerkelijke brandstofverbruik (het aantal gereden kilometers gedeeld door het liters dat je feitelijk tankt) sterk verandert, maar ik vermoed dat dat niet het geval is.

Ewout Schalkwijk

Als dat zo is zou dat mooi zijn. Ik heb dat nog niet eerder gelezen, maar heel vreemd komt het me ook niet over.
Ik zal het in de gaten houden.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Wouter1973

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 17-01-2014 10:39:13
Als dat zo is zou dat mooi zijn. Ik heb dat nog niet eerder gelezen, maar heel vreemd komt het me ook niet over.
Ik zal het in de gaten houden.

Ewøut
Het is weleens eerder aan bod gekomen, ik spreek uit ervaring  ;)

Arjanestate

#4
Maar het resetten na 10K heeft toch niks met het actuele verbruik te maken? Die zou gewoon ten alle tijde 0 moeten zijn bij bergaf en gas los.

Edit: met ontkoppelde motor bergaf gaat het verbruik niet naar nul omdat er brandstof nodig is omdat de motor stationair draait.
854 T-5 ROOD 1994

Ewout Schalkwijk

Jullie hadden gelijk. Het verbruik stabiliseert zich weer. Was dus niet meer dan ee natte scheet in m'n hoofd. Wel vreemd dat het me door al die jaren en vijf Volvo's nooit eerder was opgevallen. Zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat ik in Nederland ook heel veel snelheidsboete's had en nooit zo zuinig reed als nu de laatste jaren.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein