Moeten de (hand-) remschoenen strak of losjes in de schuifclips?

Gestart door CharlieFox, 20-01-2014 15:22:48

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Tja, het is weer APK tijd. De APK meneer viel over mijn ABS-lampje en de slepende achterwielen. Na demonteren van de trommels bleek dat te worden veroorzaakt door 2 losse voeringen. Nieuwe remschoenen erop gezet en de boel gesteld cf de verschillende beschrijvingen op dit forum. Dus eerst stellen in de trommels (tandwieltje) en naderhand de kabel mbv de hefboom. Een detail wat ik hier niet heb kunnen vinden, zie tekening:

Op de plek van de rode pijltjes zitten hardstalen veer clips. Per remschoen één. De remschoenen kun je er zo inschuiven. Links zat er vrij veel speling, je kon de beide remschoenen na montage als geheel nog een stukje naar beide kanten draaien, klokrichting en weer terug. Rechts zaten de remschoenen er echter veel strakker in en was het geheel nauwelijks meer te bewegen. Ik weet niet goed hoe ik het zonder duidelijke foto moet omschrijven, maar het gaat om van die metalen (hulp-) schuifclips die de remschoenen op de plek houden.

Wat is nu goed? Moeten die remschoenen er strak in schuiven of moeten de clips juist wat losser gezet worden (openbuigen) om zodoende wat meer speling te krijgen? Of onbelangrijk? Ik hoor nu een vrij groffe "klonk" bij handrem zachtjes aantrekken tijdens het langzaam rijden. Verder sleept er nog wat. Niet veel, maar wel hoorbaar. En de werking is ook niet je van het, moet de hefboom vrij strak zetten voordat ie werkt. En vooruit is beter dan achteruit.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

prefect

Over die speling moet je je geen zorgen maken.
Die "klonk" is normaal. Bij het licht aantrekken komen de schoenen tegen de trommel, die draait ze even mee totdat de schoenen met een flinke "klonk" tegen hun eindstop aan komen.
Als je toch hard moet trekken om e.e.a. een beetje te laten werken zijn voor mij de handremkabels verdacht..
Kijk of die wel goed gangbaar zijn. Als dat niet zo is, gaan ook de schoenen niet goed terug waardoor e.e.a. aan blijft lopen.

CharlieFox

Dank voor de reactie. Het is niet dat ik me zorgen maakte om de speling an sich, maar meer het verschil tussen de beide wielen. Ik weet dus niet wat nou goed is.

Moet het juist strak en nauwelijks verschuifbaar (rechts) of heel losjes (links) zodat de remschoenen eruit vallen tijdens monteren en je ze tijdelijk moet zekeren met een tirap omdat je anders onderwijl met tangetje prutsend de trekveren er niet op krijgt?

Maar goed, de auto rijdt en remt prima, maar handremwerking ben ik nog niet tevreden over. Tip van de kabel ga ik zeker checken. En misschien zet ik er wel nieuwe schijven (is ook trommels) op. In combinatie met de al nieuwe remschoenen wellicht probleem verholpen.

P.s. ABS lampje ben ik al mee op weg via pb met Thuur ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Sorry, terwijl ik afsluit en de reactie van Prefect lees, verschijnt opeens het licht over die "klonk". Kan dus best zijn dat die remschoenen juist strak in de veerclips moeten? Immers, dan is bij de eerste keer (hand-) remmen tijdens rijden een klonk hoorbaar, maar blijven ze daarna stevig zitten tegen de eindstop?

prefect

Citaat van: CharlieFox op 21-01-2014 09:25:46
Sorry, terwijl ik afsluit en de reactie van Prefect lees, verschijnt opeens het licht over die "klonk". Kan dus best zijn dat die remschoenen juist strak in de veerclips moeten? Immers, dan is bij de eerste keer (hand-) remmen tijdens rijden een klonk hoorbaar, maar blijven ze daarna stevig zitten tegen de eindstop?
Nee, het 'klonken' blijft gewoon.

snix

Remschoenen moeten in de clips blijven hangen. Op de plek waar de schoentjes de clips raken een beetje kopervet. Klonk blijft idd gewoon. Soms rem je vooruit en soms achteruit. Wat er dan gebeurd kun je wel raden.

pwassink

Citaat van: snix op 23-01-2014 19:51:47
Remschoenen moeten in de clips blijven hangen. Op de plek waar de schoentjes de clips raken een beetje kopervet. Klonk blijft idd gewoon. Soms rem je vooruit en soms achteruit. Wat er dan gebeurd kun je wel raden.

Alle Glijvlakken even licht opschuren, snufje keramische pasta erop en weer monteren,
Vooral niet teveel, zeker geen vet en zo vetvrij mogelijk monteren, Ook niet schoonblazen!
Ook al zit er geen asbest meer in tegenwoordig, fris is het zeker niet en je hele werkplaats ligt eronder (dus je longen ook)

Kloenk blijft altijd, ze "zetten"  zich op t moment dat er weer frictie geleverd moet worden,
staan ze in de ruststand dan bewegen ze een beetje heen en weer en blijven in die veren hangen.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

kulk

Ik heb hier nog een setje nieuwe handremschoenen over, misschien werkt het beter als je nieuwe monteert.

PB maar bij interesse  ;)

ErikvG

Ik heb ook de remschoenen vervangen. Aanvankelijk voor imitatie maar die kreeg ik niet goed. Ten einde raad originele gekocht en erin gezet... in 1 keer goed! Rem vast is vast en los is ook echt los. Afstellen was zo gepiept

Die imitaties bleven aanlopen of remden niet goed. Het aanlopen zorgde dat de remtrommel/schijf bloedheet werd.

Ik heb de verschillende schoenen eens naast elkaar gelegd en in de trommel gepast.... geen verschil aan te ontdekken en toch gaan ze er niet goed in.

De klemmetjes moeten zo strak zijn dat de schoenen goed op hun plek blijven zitten

Nog wat: werken aan je (hand)remmen is een karweitje voor op de brug! Als je de auto opkrikt werkt je p-stand of eerste versnelling niet meer als rem zodra één van je voorwielen loskomt van de grond!
Blokken en assteunen kan wel maar krik hem niet op als de handrem niet goed werkt!