automaat schokt!

Gestart door rvweel, 21-01-2014 19:23:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rvweel

Nee geen idee welke olie ! , ik laat em volgende week of over volgende week ff flushen!
'97 v70 2.5 T aut. 359000 en counting

NinaPaul

Sorry, maar een probleem met de motorloop of een probleem met de bak moet een "specialist" toch wel uit elkaar kunnen houden.
En zeker niet alle (mechanische) storingen zullen foutcodes geven.

Mijn advies? Echte diagnose laten stellen door een echte specialist! En dat kost geld en tijd, maar "even" je automaat spoelen is ook snel 65 euro en dan weet je niet eens of het werkt...

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rvweel

welke specialist raad jullie aan dan ? , ik had het idee dat "toncar" wel een specialist was! in ieder geval beter als een seat garage waar die nu is geweest( mijn overbuurman werkt daar als verkoper).
'97 v70 2.5 T aut. 359000 en counting

-D©©©L-

Nou, iemand die deze uitspraak doet:

Citaat van: rvweel op 23-01-2014 09:18:26......
ben aansluitend toch maar even langs " Toncar " geweest, die heeft em gelijk aan de computer gehangen,en er waren geen storingen, maar de monteur vertelde mij,naar aanleiding van mijn klachten gaf hij aan dat het een schakelaar kan zijn die em in zn vrij zet als ik op de rem sta,zou kunnen zijn, maar omdat het alleen gebeurt als hij warm is,dacht hij miss eerder aan het overspringen van een vonk van de boegie ( miss een slechte boegie of een misser in de verdeler kap......

Beschouw ik al heel snel niet meer als specialist of terzake kundig.
Het "vrij"zetten van de bak als de auto op de rem staat is pas geintroduceerd in de S80 met 5 traps automaat.
Aan de andere kant, als deze persoon net zulke karige informatie heeft als wij hier hebben, dan snap ik de blik in de glazen bol.
Tot slot krijg ik het idee dat TS veel aannames doet over o.a. de staat van onderhoud, simpelweg de bougies en verdelerkap/rotor/bobine eens bekijken en/of een foto ervan plaatsen lijkt me echt niet teveel gevraagd.

Weinig zinvolle info ==>> weinig zinvolle oplossingen

V70geRwin

Heb je nu al even zelf de olie gepeild?

rvweel

Ja ik heb zelf olie gepeild, die is idd oke. , ik kan op dit moment even geen foto's plaatsen.( zit op de zaak) maar voor zover ik het dan in kan schatten, en mijn collega ( ex voorzitter volvo 700 club) ( wie ik wel kan beschouwen als ervaringsdeskundige) geeft wel aan dat staat van onderhoud zeer goed is te noemen.

Ik ben zelf geen natuurlijk geen kenner, en het is mijn eerste volvo!
'97 v70 2.5 T aut. 359000 en counting

rvweel

Maar wat is een lock up dan ? Ofzit deze er niet op ?
'97 v70 2.5 T aut. 359000 en counting

risky147

Lockup zorg er voor dat bij een constante snelheid  de automaat niet meer slipt
Je voelt hem ook in schakelen vanaf 60 km per uur en je toerenteller zakt ook zo`n 200 tpm
Een soort 5e versnelling
Dit zorgt voor een lager benzine gebruik en dat de olie wat koeler blijft

Vraagje: als je in zijn drive zet reageert hij dan gelijk ? en idem met zijn achteruit.

Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

NinaPaul

Citaat van: risky147 op 25-01-2014 21:24:03
Lockup zorg er voor dat bij een constante snelheid  de automaat niet meer slipt
Je voelt hem ook in schakelen vanaf 60 km per uur en je toerenteller zakt ook zo`n 200 tpm
Een soort 5e versnelling
Dit zorgt voor een lager benzine gebruik en dat de olie wat koeler blijft

Vraagje: als je in zijn drive zet reageert hij dan gelijk ? en idem met zijn achteruit.



De lock-up functie is afhankelijk van het type bak (turbo, non turbo).

Het is absoluut GEEN versnelling/verzet.

Wat doet het? Hij overbrugt de koppel omvormer zodat er geen slip is. (Net zoals een gewone koppeling).

De lock-up zit in de bak (kleppenblok) naast de andere solenoids (magneet kleppen).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

risky147

Een soort verbetering clubje nina ?

Heb al heel veel van die bakken gereviseerd dus weet waar ik over praat ::)
Misschien kan de topic houder reageren op het inschakelen
mvg
Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

NinaPaul

CiteerEen soort verbetering clubje nina ?

Jazeker, jouw informatie is foutief.

En zeggen dat je er al veel hebt gereviseerd is leuk, maar jouw informatie blijft foutief.

Mvg
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

risky147


De "Lock-up"

Een Lock-up is een blokkeer (sper) verbinding om de (geringe) slip van de koppelomvormer te elimineren. Een Lock-up is een mechanische schakelmof, welke boven een bepaald toerental de motor "vast" aan de automaat koppelt. Een koppelomvormer houdt namelijk altijd een lichte slip. Dit veroorzaakt niet alleen warmte, maar ook een hoger brandstof verbruik. Als de motor onder de toeren zakt ontkoppelt de Lock-up weer. De koppelomvormer zal dus weer in slip komen. Rijdt heerlijk soepel, maar levert ook veel warmte in de automaat op.




Wat was er verkeerd ? omdat ik het een soort versnelling noemde om het voor de gewone rijder
Wat makkelijker uit te leggen ?


ontopic.
Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

rvweel

Goedenavond , zoals risky het uitlegde zo legde de monteur het bij toncar ook uit! hij reageert naar mijn idee normaal , ik zet hem in D of R  en fractie later reageer hij. Lijkt mij normaal , tenzij  iemand daar anders over denkt ?
Mvg

R vw
'97 v70 2.5 T aut. 359000 en counting

risky147

voel jij in zijn drive met de rem erop schokken of met zachtjes laten rijden ?
Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

rvweel

Maar hij doet het ook alleen als tie miss heel warm is?   Extra olie koeler of een grotere zou dat mogelijk zijn ?

Of zou flushen ook wat op kunnen lossen als alle olie weer vers  is en dan beter koelt ?  Ik  heb vroeger alleen aan scheepsmotoren " geknutseld"  en dat is toch andere koek !
'97 v70 2.5 T aut. 359000 en counting