geen bass meer

Gestart door fozzy164, 07-12-2004 03:24:53

Vorige topic - Volgende topic

fozzy164

Hallo ik heb de vorige week een volvo 850 gle gekocht met een originele radio met wisselaar achterin,maar er komt geen bass uit!,nieuwe luidsprekers gemonteerd maar die kraken een beetje als ik de bass open zet!! wat zou hier de reden van kunnen zijn? heeft iemand dit ook al mee gemaakt?is dit voor niet al te veel geld te repareren?  volgens mij is dat de zogenoemde bigfront.

Groeten Ron

Peth©oni

je kan nog kijken of de speakers goed vast zitten (kunnen bv resoneren) maar ben bang dat de speakers opgeblazen zijn..... (check ff de sloperijen)

thuur

Citaat van: fozzy164 op 07-12-2004 03:24:53
Hallo ik heb de vorige week een volvo 850 gle gekocht met een originele radio met wisselaar achterin,maar er komt geen bass uit!,nieuwe luidsprekers gemonteerd maar die kraken een beetje als ik de bass open zet!! wat zou hier de reden van kunnen zijn? heeft iemand dit ook al mee gemaakt?is dit voor niet al te veel geld te repareren?  volgens mij is dat de zogenoemde bigfront.

Groeten Ron

Zoals Pethconi zegt:
Eerst de speakers controleren. Zitten ze goed vast? zijn de stekkers deugdelijk aangesloten?

Weet je zeker dat de speakers nog goed zijn (andere radio proberen)?

Vervolgens kun je kijken wanneer het optreedt. Bas harder zetten (+20 tot 30%, niet meer, harder gaat sowieso vervormen) en volume laag. Schroef het volume langzaam omhoog en luister goed. Is het kraken ook bij lage volumes aanwezig en wordt het steeds harder? Of beginnen de speakers te kraken vanaf een bepaalde geluidssterkte? Indien het laatste: speakers zijn zo goed als zeker kapot.

Overigens zijn 'hulpmiddelen' als bas, treble en andere equalizer knopjes slechts bedoeld om het geluid een klein beetje te verbeteren. Je kunt deze nooit voluit zetten, dat gaat altijd vervormen!

Ook is aan te raden je volume nooit helemaal open te gooien. Meestal trekt je versterker dat niet en dat heeft dan weer tot gevolg dat je speakers opgeblazen worden. Je kunt beter 100 Watt in een speaker van 50 Watt proberen te pompen, dan andersom! (Overigens is een autoradio maar doorgaans 36 Watt, 12 Volt -> 4 Ohm speakers -> I = 3 Ampere -> 3x12=36 Watt)

Gr 8)

ed

Die 36 watt is wel een piekvermogen. Als zo'n ding 5 watt onvervormd levert mag je je handen dichtknijpen. Dan praat ik nog niet eens over de speakers.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 07-12-2004 09:29:25
Die 36 watt is wel een piekvermogen. Als zo'n ding 5 watt onvervormd levert mag je je handen dichtknijpen. Dan praat ik nog niet eens over de speakers.

;D

(Ik wilde de mens nog wat hoop geven ;) )

Gr 8)

2.0keijzer

Ik denk dat je eindtrappen het hebben begeven, mede omdat je na verwisseling van de speakers geen verbetering waarnam en het geluid vervormd klinkt.

ed

Meestal doet hij het dan helemaal niet meer, of staat er gelijkspanning op de uitgang.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Kan ook nog zijn dat niet-originele speakers net iets te groot zijn (incl. uitslag) waardoor de conussen tegen de speakerkapjes aankomen. In dat geval testen zonder speakerkapjes.

Gr 8)

BartT5R

heb je trouwens een estate?
Het probleem is dat er goed materiaal in een slechte opstelling is geplaatst bij de Volvo, de bigfront is Alpine, dus echt wel goed.
Alleen zijn de speakers slecht geplaatst, in de voordeur een 13cm'tje en in de achterdeur 15cm, is niet eens een standaardmaat, verder enkel tweeters.
Dus is het onmogelijk om echt bass te krijgen.

Gewoon een subje in de koffer, da's een mooie aanvulling op het geheel, en hoeft absoluut niet veel te kosten.
Als je geen echte audiofiel bent geraak je voor een 100 a 150 euro gesteld.

Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

gltroffel

Is de polariteit wel goed? Oftewel: Zijn de plus en de min niet per ongeluk omgedraaid?

Want dan heb je nl. bijna geen lagetonen meer.

Succes! Tom de GLT-roffelaar.
Rij met een Zweedse schone !!!

daytonawim

ik dank dat GLT het juiste antwoord geeft op de vraag, zeker met auto bedrading de meest voorkomende fout :-(

Nu kan je dat wel testen, even de balance knop naar een kant draaien, en de fader naar voor of alleen achter, hoor je dan wel bassen, effe alle aansluitingen checken :-)
Ook kan je ( voorzichtig) aan de conussen voelen of bij een bas toon de connus naar buiten komt, als ie naar binnen gaat is het foute boel :-(

Hoe kant dit nu optreden, de ene  speaker geeft een positieve bass toon, en een andere een negatieve bass toon  gevolg beide heffen elkaar op.

thuur

Citaat van: daytonawim op 07-12-2004 19:25:29
Ook kan je ( voorzichtig) aan de conussen voelen of bij een bas toon de connus naar buiten komt, als ie naar binnen gaat is het foute boel :-(

Da's niet helemaal waar. Een luidspreker werkt op wisselspanning (+ en - die elkaar heel snel afwisselen), dus een luidspreker gaat net zo hard naar buiten als naar binnen. ;)

Als je het spul uitzet kun je (voorzichtig!) de conus net zover naar binnen drukken als dat je hem naar buiten kunt drukken (vanaf de achterkant).

Gr 8)

HaRdCoRe-WeZ

+ en - wel goed aangesloten. Klinkt heel lullig, maar hierdoor krijg je ook een rare bassweergave. Enneuh, HU is meestal 17w RMS hooguit.