ABS Motormanagement snelheidsmeter storing

Gestart door Pookje, 27-01-2014 19:33:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pookje

Goedendag allen,

Ik heb van de zomer een andere Volvo gekocht, na 1 x 740 en 2 x 850 leek me de V70 wel een leuke.
Sinds ik hem heb doet de snelheidsmeter af en toe gek.
Ik start de auto zet hem in de D (automaat) en trek op maar de snelheidsmeter doet niet echt mee, gaat tot ongeveer 20 km/h terwijl ik dan ongeveer zestig rijd. Meestal na een meter of vijftig, nadat ik even stop pakt de snelheidsmeter weer en is er niets meer aan de hand.
Omdat de auto komende week naar de keuring mag was ik toch benieuwd wat het kon zijn.
Op het forum staat fantastisch veel informatie maar ik kan niet echt duidelijk krijgen wat er zou kunnen zijn.

Volvo V70 2.5 TDI automaat uit sept. 1999
Indicaties: Motormanagement lampje, ABS lampje, soms Tracks lampje.

Doordat de ABS-controller geen invoer schijnt te krijgen omtrent de snelheid weigert hij over te schakelen en zit ik dus hoog in de toeren te blazen in de wijk.

Als eerste mocht ik alle lampjes vervangen omdat een van de vorige eigenaren de hierboven gemelde lampjes eenvoudigweg had verwijderd.
Daarna begonnen aan de puzzel.
In eerste instantie overduidelijk een overleden ABS-Controller (Bosch), Gedemonteerd en na een beetje voorzichtig breekwerk opengemaakt maar tot mijn verbazing een hele mooie schone printplaat waar alle connectoren er perfect uitzagen en ook goed contact maakten (doorgemeten), Alles weer dicht gekit, teruggeplaatst en volgende optie,
Contactslot,
foto zoeken op het forum en alles gemakkelijk te demonteren, schoon mooi en alle contacten werkten prima.

Nu ben ik door de opties heen,
Mogelijkheden die ik nog kan bedenken:
Snelheidssensor (waar zou die zitten?)
Enige los geraakte draad onder het dashboard (maar dan welke?)
Kan dit de keuzehandel zijn?
shiftlock override lijkt me niet uit te maken.

Elk idee is welkom want ik heb nog twee dagen die ik besteden kan aan sleutelen voordat hij naar de keuring mag.



thuur

Bosch? Er hoort een ATE controller in hoor..


Gr ???

Pookje

Ik heb begrepen van een bevriende Volvorijder dat het een Bosch is.
In ieder geval de uitvoering van het zwarte plastic doosje.

Groet Robert

Midicijnman

Uitlezen? Wellicht dat je dan ziet wat er fout gaat.

-D©©©L-

Citaat van: Pookje op 27-01-2014 19:33:20
Goedendag allen,

Ik heb van de zomer een andere Volvo gekocht, na 1 x 740 en 2 x 850 leek me de V70 wel een leuke.
Sinds ik hem heb doet de snelheidsmeter af en toe gek.
Ik start de auto zet hem in de D (automaat) en trek op maar de snelheidsmeter doet niet echt mee, gaat tot ongeveer 20 km/h terwijl ik dan ongeveer zestig rijd. Meestal na een meter of vijftig, nadat ik even stop pakt de snelheidsmeter weer en is er niets meer aan de hand.
Omdat de auto komende week naar de keuring mag was ik toch benieuwd wat het kon zijn.
Op het forum staat fantastisch veel informatie maar ik kan niet echt duidelijk krijgen wat er zou kunnen zijn.

Volvo V70 2.5 TDI automaat uit sept. 1999
Indicaties: Motormanagement lampje, ABS lampje, soms Tracks lampje.

Doordat de ABS-controller geen invoer schijnt te krijgen omtrent de snelheid weigert hij over te schakelen en zit ik dus hoog in de toeren te blazen in de wijk.

Als eerste mocht ik alle lampjes vervangen omdat een van de vorige eigenaren de hierboven gemelde lampjes eenvoudigweg had verwijderd.
Daarna begonnen aan de puzzel.
In eerste instantie overduidelijk een overleden ABS-Controller (Bosch), Gedemonteerd en na een beetje voorzichtig breekwerk opengemaakt maar tot mijn verbazing een hele mooie schone printplaat waar alle connectoren er perfect uitzagen en ook goed contact maakten (doorgemeten), Alles weer dicht gekit, teruggeplaatst en volgende optie,
Contactslot,
foto zoeken op het forum en alles gemakkelijk te demonteren, schoon mooi en alle contacten werkten prima.

Nu ben ik door de opties heen,
Mogelijkheden die ik nog kan bedenken:
Snelheidssensor (waar zou die zitten?)
Enige los geraakte draad onder het dashboard (maar dan welke?)
Kan dit de keuzehandel zijn?
shiftlock override lijkt me niet uit te maken.

Elk idee is welkom want ik heb nog twee dagen die ik besteden kan aan sleutelen voordat hij naar de keuring mag.




Als je alle siliconen van de print verwijderdt hebt, is het even doorsolderen(opnieuw solderen) van alle connector solderingen ook het werk niet meer.
Hoe heb je eigenlijk "gemeten" dat er geen microscheurtjes in de lassen zitten ?

Pookje

Ik heb maandag alsnog de controller eruit gehaald en heb hem alsnog gesoldeerd in de hoop dat ik dan toch een scheurtje over het hoofd gezien had. Helaas bleek dat niet de boosdoener te zijn. De lampjes branden nog steeds. Ik heb ondertussen wel even gereden tot ongeveer 60 km/h in de hoop dat de controller zou resetten maar dat gebeurde niet. (na aanleiding van een bericht waarin aangegeven was dat de controller zou resetten bij 40 km/h)
Donderdag ga ik naar de plaatselijke dealer om hem uit te lezen (25,--) en te resetten en dan hoop ik de oorzaak te kunnen vinden.
Het probleem dat ik heb is misschien niet echt groot of lastig, het probleem is alleen dat ik niet veel tijd meer heb want hij moet voor dinsdag gekeurd zijn. vandaar dat ik alle mogelijkheden probeer uit te sluiten.
Ik moet trouwens zeggen dat als je de topics leest je eerst wel denkt waar begin ik aan maar het verwijderen van de controller is echt binnen tien minuten gedaan, viel me erg mee.

Groet, Robert.

pwberg

Als het puur om tijdnood en de keuring gaat zou je desbetreffende lampjes er tijdelijk uit kunnen halen (en hopen dat het de keurmeester niet opvalt dat ze niet gaan branden bij het aanzetten van het contact......  :eusa_whistle:)

Dan is de tijdsdruk er in ieder geval vanaf en kun je rustig verder fröbelen.......
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Pookje

Zo, dat was weer eens wat anders, bij - 6 aan de auto knutselen.
Donderdag bij de sloop langs gegaan, een sensor en een controler meegenomen en toen snel naar huis, even de koopavond gedraaid in de winkel en toen om tien uur in de avond de controler omwisselen.
Na een proefritje bleek dat deze controler iig beter is dan die ik eerst erin had zitten. De snelheidsmeter deed direct mee en gaf direct een euforisch gevoel (tjakka) maar helaas abs lampje bleef branden.
Vanochtend de controler vervangen, proefrit en YES, lampje uit. Had ik dus blijkbaar pech met mijn controler en de sensor.
Probleem nu opgelost en ik kan hem wegbrengen voor de keuring.
Wat ik echter nog niet helemaal begrijp is hoe de snelheidsmeting werkt, gaat dit via 1 van de spoelen die aan de controler zitten of komt dat signaal direct op de printplaat binnen? Als hij via de spoelen gaat begrijp ik de storing wel, dan is die bewuste spoel waarschijnlijk kapot. Als het direct op de printplaat binnenkomt verbaas ik me er over dat alleen deze functie kapot zou zijn.
Al met al weer een stukje Volvotechniek geleerd.

Allen bedankt voor de hulp.