Even voorstellen : V70 T5 (LPG G3) Automaat uit 1997 428.000 km

Gestart door deoverstapper, 03-02-2014 10:26:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

deoverstapper

Sinds september 2013 de overstap naar Volvo genomen.

Zocht een "normale" V70 maar liep tegen een T5 met lpg(G3) aan.

Eerst even wat over de auto...
Gekocht met 412.000.
Airco, automaat, originele audio incl cd-wisselaar, stoelverwarming voor+achter, cruisecontrol, alarm etc : alles werkt nog en ziet er van binnen en buiten nog zeer prima uit.
20V, 2.3 motor

Ook nog 4 winter velgen erbij gekocht met 2 goede winterbanden.

Echter nauwelijks historie bekend :
-ruilmotor door Volvo ("zwart plaatje") bij 231.000km
-LPG (G3) Prins ingebouwd bij 331.000km
-Kleine afleverbeurt

Vlak voor de vakantie een nieuwe turbo en 5 liter ATF olie vervangen (in Varsseveld); erg duur geintje want revisie turbo was niet voorhanden. Wel top dat ze de auto om 2 uur 's nachts kwamen brengen (we wilden met vakantie!)...

Daarna echter ivm de nieuwe turbo nog langs LPG specialist (Eck en Wiel; supergasten!) om af te stellen waar bleek dat de bogies, kabels, rotor, verdelerkap etc vervangen moesten worden en meteen maar een nieuw lpg-filtertje.

Met dichtgeknepen billen tot Maastricht gereden en vanaf toen lekker ontspannen door Frankrijk gereden.

Geen lekkages, nauwelijks/geen olieverbruik, geen schokken met automaat.

====Update 1 november 2013

-Distributieriem, multiriem, waterpomp zijn inmiddels vervangen. Was wel nodig want dit bleek -na eindelijk contact te hebben gehad met de vorige eigenaar- zo'n 160.000 km geleden te zijn gedaan... Geluk gehad.
-Turbo Valve vervangen.
-Handrem strak getrokken
-Fuseekogels waren helemaal op en dat was de reden van het swabberen en aan de binnenzijde afslijten van de banden. Aangezien bij de T5 alles aan elkaar zit zijn er 2 draagarmen vervangen. Bizar dat de auto apk is goedgekeurd...
-Verder 4 zomerbanden en 2 winterbanden gekocht. Was wel nodig want door het afslijten van de banden aan de binnenkant was overal het draad al te zien. Vinger kon ik zelfs voor een stuk in de band stoppen. Klapband was elk moment mogelijk geweest. Moet er niet aan denken dat dit gebeurt zou zijn met een volle auto op de peage in Frankrijk met 140km/uur... Weer geluk gehad.
-Schokbrekers (originele nivomats) zijn nog goed; na draagarmen super wegligging.
-Inmiddels staat de teller al bijna op 422.000
-LPG is fijn tanken; verbruik neemt wel wat toe door de frequentie van kortere stukjes, filerijden en als het kan lekker doorrijden. Zit nu rond de 1:8 qua verbruik. Sinds aanschaf circa 40 liter benzine gebruikt (ivm starten). Half litertje olie sinds aanschaf.

Erg tevreden!

==== Update 9 december 2013 :
Na contact met vorige eigenaar blijkt het volgende door hem (v.a. 303.000 km de eigenaar) vervangen te zijn bij ca 352.000 km: remschijven rondom, aandrijfas, ventilatormotor, AC-compressor, AC gevuld en bij 381.000 de brandstofpomp en een gereviseerd stuurhuis.
Verder geen nieuws; rijdt geweldig.

==== Update 3 februari 2014
Inmiddels 428.000 op de teller.
-Bodemplaat was er afgewaaid na een drempel"tje" te hebben geraakt, dus een nieuwe er onder.
-Koelvloeistof en olie ververst.
-Gasveren achterklep vervangen.
-Lampjes voor en achter.

Net 550 km heen en terug naar Sauerland gereden met gemiddeld (gas)verbruik van 1:7,5. Niet slecht :)
Lange stukken met 210 km/uur gereden in sportstand (3700 rpm). Stabiel, geen enkele trilling maar boven de 210 durfde ik toch niet aan want ben niet gewend zo hard te rijden. Bij 160 km/uur nog even een kickdown te geven is wel toch wel een lekker gevoel. Wat een vermogen!

Mister E.

Mooi verhaal. Op naar de 5 ton! Gaat vast lukken. Ben benieuwd naar de plaatjes.

mehn

Ben je een beetje voorzichtig met planken op LPG? 9 van de 10 verdamperinstallaties kunnen niet voldoende LPG leveren bij onze turbo auto's. De motor gaat dan arm lopen met het gevolg dat je zuigers vastlopen.

Ik zou adviseren voor de zekerheid een AFR meting te (laten) doen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

deoverstapper

Dank mehn voor je advies!

Heb ff gegoogled maar waar weet jij waar ik het beste zo'n AFR meting laten doen? Specialist (tuning?), volvo dealer of heb je een ander idee?

Ik woon overigens in de regio Amersfoort.

Midicijnman

Welkom hier
En eh... Foto's? Die doen het hier altijd goed!

scania164

Gewoon gassen. ...prins vsi kan makkelijk tot 400 pk trekken.


Mvg chris


)()()sT

Citaat van: scania164 op 05-02-2014 06:35:01
Gewoon gassen. ...prins vsi kan makkelijk tot 400 pk trekken.


Mvg chris

Nou, als het de goeie installatie is wel, meten is weten en ik zou lekker de boel laten checken. Of betaal jij de schade als zijn blok in de soep draait?

;D

Welkom overigens! Was er al gevraagd om foto's?  8)