boordcomputer en koplampwissers

Gestart door jantdi, 23-02-2003 22:23:40

Vorige topic - Volgende topic

jantdi

Hallo,

Ik ben recent van een 940 overgestapt naar een 850 TDI Estate uit 1996. Geweldige auto! Veel opties al aanwezig, maar toch nog wat wensen. Zo wil ik graag een boordcomputer inbouwen. Weet alleen niet of ik speciaal een dieselexemplaar moet hebben of dat het niet uitmaakt. Tweede vraagje is of het goed te doen is om koplampwissers in te bouwen. Derde vraag, en dat mag hier eigenlijk niet, wie heeft die spullen misschien liggen. Bekende adressen hebben niets. ???

denkweb

Rima in Druten heeft vast en zeker de benodigde handel voor je, het inbouwen van een boordcomputer is volgens mij al een aardige uitdaging. Wat betreft de koplampwissers zou je eens moeten kijken of de stekkers al aanwezig zijn en de zekeringen op hun plek zitten, anders kun je daar ook nog wel eens druk mee zijn. De wisserbladen moeten iedere servicebeurt (15.000km) vervangen worden volgens de servicerichtlijnen van volvo, ik had zo op mn vorige volvo wel maar ik heb ze alleen gemist in de sneeuw, toen heb ik tot twee keer toe moeten stoppen om nog wat licht tevoorschijn te toveren, verder mis ik ze niet echt.

Edwin

Hallo Jan,

de koplampwissers weet ik niet, maar een boordcomputer inbouwen duurt, als je het dashboard voor de eerste loshaalt, iets van 1 - 1,5 uur. Daarna doe je het in 0,5 uur.
Ikzelf heb zelf al eens een buitentempmeter ingebouwd èn een boordcomputer. Als je een VDO dashboard hebt is het slechts een kwestie van aansluiten en klaar is kees.
Als je een computer wilt inbouwen heb je uiteraard een computer nodig, dashboardschakelaar en kabel tussen deze twee. (en als je nog geen buitentempmeter had ook een buitentempsensor achter de bumper midden-vooronder).
Beschrijvingen over hoe je het dashboard openmaakt staan bij de FAQ's en op www.volvospeed.com Succes ermee.

Ohja, tip van Flip: als je het dashboard eraf hebt vervang dan ook alle controlelampje èn de dashboardlampen. Vooral van die laatste gaat er geheid één kapot.

gr. Edwin.  8)
ps. of de computer ook bij diesel werkt weet ik dus niet!

denkweb

Zoals gezegd, de diesel blijft een audi blok ;-)

Ser

Jan,

Ik heb een TDI ui 1996 en heb enige tijd geleden een boordcomputer ingebouwd. Het was geen speciale diesel versie, zover ik weet. Inbouwen is zo gebeurd. Dashboard losschroeven; voorzichtig "meterkast" eruit tillen (2 klemmetjes loshalen)  en oude klokje verwijderen. Boordcomputertje erin, kabelboompje insteken en alles weer terugplaatsen. Eventueel ook temperatuursensortje aansluiten bij voorbumper; linksvoor (kabeltjes liggen er al). Alles werkt. Het enige probleem is dat de kilometerteller niet overeenkomt met de ouderwetse teller die er al in zat. De nieuwe teller in de boordcomputer geeft 10% te weinig kilometers aan (oorzaak ????). Het verbruik blijkt wel goed te kloppen met wat ik zelf berekend heb. De boordcomputer geeft in ieder geval een goed beeld van het al of niet zuinig gebruik van het gaspedaal. Ben zelf rustige rijder en rij gemiddeld 1 op 14.8.

Succes, Ser  

denkweb

CiteerJan,

Ik heb een TDI ui 1996 en heb enige tijd geleden een boordcomputer ingebouwd. Het was geen speciale diesel versie, zover ik weet. Inbouwen is zo gebeurd. Dashboard losschroeven; voorzichtig "meterkast" eruit tillen (2 klemmetjes loshalen)  en oude klokje verwijderen. Boordcomputertje erin, kabelboompje insteken en alles weer terugplaatsen. Eventueel ook temperatuursensortje aansluiten bij voorbumper; linksvoor (kabeltjes liggen er al). Alles werkt. Het enige probleem is dat de kilometerteller niet overeenkomt met de ouderwetse teller die er al in zat. De nieuwe teller in de boordcomputer geeft 10% te weinig kilometers aan (oorzaak ????). Het verbruik blijkt wel goed te kloppen met wat ik zelf berekend heb. De boordcomputer geeft in ieder geval een goed beeld van het al of niet zuinig gebruik van het gaspedaal. Ben zelf rustige rijder en rij gemiddeld 1 op 14.8.

Succes, Ser  

Heb je soms grotere wielen als 15" onder je auto gemonteerd zitten? Dit verklaart wellicht de afwijking.

Ser

Nee, er zitten standaard wielen/banden onder. Bovendien geeft de ouderwetse dagteller de gereden kilometers wél juist aan. Blijkbaar krijgt de boordcomputer zijn informatie over de gereden afstand op een andere manier dan het tellertje (??).

Ser