rammelende voortrein

Gestart door Pakkie, 04-02-2014 08:03:19

Vorige topic - Volgende topic

Pakkie

Na een probleemloze 2.000 km vorige week voor een retourtje Val Thorens en daarvoor ook al 10.000 probleemloze km, begon mijn V70 2.5 vanochtend in één keer kuren te vertonen. Bij gas los begon hij linksvoor enorm te rammelen. "Wiellager, aandrijfas?" waren mijn gedachten. Zodra ik gas gaf was het weg, maar na verloop van de rit (km of 30 verder) bleef hij het ook doen met het gas erop. Het is ook niet een beetje klapperen, maar het is zeer goed hoorbaar en overstemt inmiddels de radio.

IK heb getracht twee filmpjes te maken: Filmpje 1 en filmpje 2. Het is wellicht wat slecht hoorbaar maar op de achtergrond hoor je een soort mitrailleur-geluid. En nee, ik word niet aangevallen door een tank of zo :).

Ik heb in het verleden bij mijn circuit-auto's ook wel eens een kapot wiellager en een tokkelende aandrijfas meegemaakt, maar de mate waarin dit nu in één keer op komt (in 50 km van compleet stil tot hevig rammelend) is nieuw voor mij. Hoe dan ook haal ik hem vanaf mijn werk op met mijn auto-ambulance want de mate waarin het erger werd in de afgelopen 40 km geeft mij niet het gevoel dat ik even lekker 50 km naar huis kan rijden.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

UserID6342

Dat is zo absoluut niet te zeggen !  Veels te veel omgevings geluid en is zo niet duidelijk te bepalen maar mijn eerste gedachte is losgelopen aandrijfas.

Bouke

Het klinkt idd of het rond draait. Wiellager of idd een as of iets deregelijks.

kulk

Het is in ieder geval een goeie actie dat je niet meer mee gaat rijden.

Wiellager kom je volgens mij zo achter, even aan je wiel trekken dan voel je de speling wel.

snix

Citaat van: kulk op 04-02-2014 09:56:16
Wiellager kom je volgens mij zo achter, even aan je wiel trekken dan voel je de speling wel.

Ook aan de voorzijde van onze auto's?? Die speling is niet makkelijk te voelen.

Wiellager is bij mij de laatst verdachte. Aandrijfas kan het zijn. Verder heb ik wel eens een soortgelijk geluid gehoord toen iemand was vergeten de wielbouten na te trekken en losgelopen waren.

Pakkie

Dank voor de reacties tot op heden  :eusa_clap: Sorry voor de achtergrondgeluiden, maar beter kreeg ik het niet.

Op mijn werk in de parkeergarage al even gevoeld: losse wielbouten zijn het zeker niet en wiellager lijkt me ook sterk aangezien ik ook wel weet hoe dat klinkt. Mijn ervaring daarmee is dat een wiellager een zoemend geluid geeft wat na vele kilometers steeds erger wordt. Dit probleem is zeer accuut opgetreden en dus lijkt het wiellager niet het probleem.

@Dirk: losgelopen aandrijfas zou zeer goed kunnen en dat zie ik nu al eerste verdachte. Hoe moet ik me dit voorstellen bij een V70? Waar zou hij los moeten lopen en hoe dit op te lossen? Zit hij op de één of andere manier geborgd of iets dergelijks? Bij een 205-je heb ik de aandrijfassen wel eens vervangen dus daar weet ik wel hoe e.e.a. in elkaar zit, maar bij een V70 is me dat onbekend.

UserID6342

Wielbouten kun je natuurlijk zo voelen, en als jij een as hebt met een boutje kan die losgelopen zijn.  De assen met moeren lopen normaliter niet zo snel los.  Even het wiel eraf halen dus, dan zie je het zo, of je een as hebt met bout cq moer..

Wout309t

Het kan ook je diff nog zijn.... Niet de eerste verdachte maar ik zou hem zeker niet uitsluiten!
2011 V70 2.0T R-Design MT

Pakkie

Wielbouten gevoeld en die zijn het niet. Diff zou het inderdaad ook nog kunnen zijn, maar gezien de "klonk-geluiden" bij het indraaien van de parkeergarage op mijn werk schat ik in dat het euvel wel eens een losgelopen aandrijfas kan zijn.

Vanavond met de V70N van pa en mijn ambu mijn V70 ophalen (tikkie overbeladen, maar moet kunnen) en dan maar eens kijken wat het euvel is. Indien het moer/boutje is is het dan een kwestie van aadraaien of nieuwe moer/boutje bestellen en gas erop of zou er meer schade kunnen zijn?

Pakkie

Na veel gevraag hoort er natuurlijk ook een antwoord te komen. V70N van pa gepakt, mijn auto-ambulance erachter geknoopt en mijn V70 opgehaald om hem naar mijn loods te vervoeren.

De volgende dag link voorwiel eraf gehaald om te zoeken naar het euvel. Vriend van me die in de autowereld zit was er ook bij anders dacht ik echt dat ik kippig geworden was. Zoeken, voelen, goed kijken, nog eens voelen, maar denk je dat we een loszittend onderdeel of onderdeel met speling konden vinden  ??? Het is echt niet de eerste keer dat ik aan auto's sleutel (bv motorblok in mijn 205 vervangen van een 8v naar een 16v), dus ik vond het wel een vreemd constatering.

Helaas (of gelukkig :)) geen speling gevonden dus wiel aan andere zijde maar gedemonteerd en ook daar was niks te voelen. Inmiddels heb ik weer 300 km gereden met de auto en de rammel is weg. Ik heb dus een sterk vermoeden dat het toch één of meerdere losgetrilde wielbouten zijn geweest. Op zich ook wel apart aangezien de wielen 8.000 km geleden voor het laatst los zijn geweest en ik ze altijd secuur natrek met de momentsleutel. Zoals ik hierboven schreef ben ik onderweg ook wel een keer gestopt en heb met mijn hand aan de wielbouten gevoeld, maar daar was geen beweging in te krijgen. Waarschijnlijk stonden ze op dat moment onder spanning waardoor ik ze met de hand niet kon verdraaien.

Eenmaal in de stalling heb ik direct de elektronische slagmoersleutel op de wielbouten gezet dus ook niet gevoeld dat één of meerdere wielbouten los heeft gezeten.

Eind goed al goed en dit was in ieder geval een erg goedkope reparatie :)
Beetje dom is het allemaal wel  :-[