"check engine" light en codes P0236/0237

Gestart door Arnie82, 13-02-2014 17:45:56

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

In mijn blog al beschreven maar wellicht goed dit even in het technische deel van het forum neer te zetten ook.

Sinds een paar weken geeft de V een check engine lampje en is hij een klein beetje vermogen kwijt. Vanwege verbouwperikelen pas vandaag de auto laten checken door senior. (de huismonteur)

De auto uitgelezen en dit gaf de twee codes "P0236" & "P0237"
Slangen zijn gecontroleerd en goed bevonden... Nergens een scheur of poreus deel te ontdekken...

Nu schijnt het dat er twee "boost" sensoren zijn... De sensor aan de onderzijde (ik omschrijf het even want ik was er niet bij helaas) hing los toen senior de slang loshaalde.

Sensor weer vastgezet en schoongemaakt maar de foutcodes komen er meteen weer in. Als de andere sensor verwijdert wordt komt er meteen een extra foutcode bij waaruit je af kan leiden dat deze goed zal zijn.

De sensor aan de onderzijde draagt de Volvo code: 9445831

MAP sensor is ook nog even onderzocht maar ook hier kon senior niks aan ontdekken.
Pluspunt van de dag... De as van de turbo was nog volledig spelingvrij :eusa_dance:

Kortom... We zoeken even verder. (wellicht toch de onderste sensor vervangen) Motor loopt overigens prima op zowel benzine als LPG en hikt niet. (mist alleen wat vermogen en klimt wat minder vlot in de toeren)

Mochten er hier nog mensen een goede tip hebben dan hou ik me aanbevolen. (al denk ik dat we eerst de sensor eens vervangen moeten)
Via Google komen deze foutcodes wel eens naar boven en deze wijzen ook allemaal richting een foute sensor.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Ludo

De foute sensor bij deze code is de TCV, de turboregelklep.
Heb je de mogelijkheid om die met iemand even te wisselen?.