airco bevriest.

Gestart door paliasco, 13-02-2014 20:16:59

Vorige topic - Volgende topic

paliasco

Na enige tijd (5-10min) komt er steeds minder lucht uit de ventilatieroosters en begint de fan steeds meer herrie te maken.
de airco leidingen onder de motorkap zijn dan helemaal aangevroren, ondanks dat ik de airco op het dashboard uitzet (ecc)

ik vermoed dat de verdamper dichtvriest, en als ik vanaf het begin de temp op heet zet en naar de voetenruimte laat blazen is er na 15 minuten nog steeds wel stroming vanuit de roosters, dus dat helpt wel een beetje.

blijkbaar blijft de compressor dus continu draaien, ook als de airco uitgezet is.

wat kan hier aan de hand zijn?

w.rusman

is de magneetkoppeling op de aircopomp niet defect ?
zodra je de motor uit zet zou deze in ieder geval "open" moeten springen, zo niet dan is deze op de een of andere manier geblokkeerd.
Als ie dan wel uit slaat is er wat anders aan de hand.

Is toevallig geprobeerd de luchtspleet kleiner te maken door ringetjes te verwijderen, en is hier teveel weggehaald waardoor de koppeling continue aanloopt ?

Taranis

Ik heb ditzelfde bij een S60 gehad en daar was het de druksensor. Wellicht waard om eens te bekijken.

paliasco

die luchtspleet is eerder te groot dan te klein. mijn dikste voelermaatje is 1mm die past er nog net tussen.
zodra ik de motor start springt hij dicht, ondanks dat de airco uit staat.
als ik de motor uitzet blijft hij dicht zitten, en na ca 1 minuut springt hij ineens weer open.

paliasco

ik neem aan dat de magneetkoppeling elektrisch bediend wordt en er dus ergens een stekker zit die ik los kan halen, waarna hij niet meer geactiveerd wordt.
nou zit die compressor niet echt op een lekker bereikbare plaats, kan iemand mij vertellen waar een bereikbare stekker zit die ik los kan trekken zodat de airco niet meer aan schakelt?
dan kan ik voorlopig weer rijden met ventilatie en zonder dat de boel overbelast raakt.

BBS

Of je trekt de zekering uit je zekeringen box onder de motorkap ;)
Volvoloos....

marc-850

Zekering er uit halen?

paliasco

Citaat van: BBS op 15-02-2014 11:57:10
Of je trekt de zekering uit je zekeringen box onder de motorkap ;)

dat ik daar niet op gekomen ben.
zekering 5 eruit en probleem opgelost. (struisvogel methode.)
binnenkort maar langs een airco boer.