powerbox

Gestart door Peter, 11-12-2004 19:21:55

Vorige topic - Volgende topic

Peter

Ik heb inmiddels ruim 6000 km gereden met de tuningbox. Er is op dit forum vaak veel negatiefs over dit aparaat vermeld, maar ik moet zeggen dat  het een fantastisch aparaat is. Daarom laat ik toch maar weer eens wat horen.  
Opvallend is ook dat het brandstofverbruik volgens de boordcomputer over de gehele periode ruim 7 % is gedaald (van 7,4 naar 6,9) en ik zeker niet rustiger ben gaan rijden. De vorige eigenaar (van dit aparaat) had me dat ook al verteld, dat het brandstofverbruik met 0,5 zou zakken. Dit blijkt exact te kloppen.

Wat wel grappig maar ook frusterend is, is dat als ik 130 á 140 rijdt (cruisecontrol) de computer een verbruik van ca. 5,5 á 6.0 aangeeft en als ik 110 /120 km rijd ik de computer meestal ca. 7,0 á 7,4 aangeeft. Als ik me aan de max. snelheid houd, rij ik dus ruim 20 % duurder!

Als ik eens wat meer tijd heb, zal ik eens kijken of de tuningbox ook rond de 120 km per uur zuiniger kan worden ingesteld. Ik neem aan dat de TDI zelf verder (zonder prestatieverlies) niet zuiniger kan worden afgesteld.

Worden er met de 'echte' chips ook zulke besparingen gerealiseerd?

:)

Rudi

Die van mij gelukkig niet :-*
Dr.Go-Fast...

denkweb

Citaat van: Peter op 11-12-2004 19:21:55
Wat wel grappig maar ook frusterend is, is dat als ik 130 á 140 rijdt (cruisecontrol) de computer een verbruik van ca. 5,5 á 6.0 aangeeft en als ik 110 /120 km rijd ik de computer meestal ca. 7,0 á 7,4 aangeeft. Als ik me aan de max. snelheid houd, rij ik dus ruim 20 % duurder!

De oorzaak is eigenlijk heel simpel: je turbo gaat meespelen bij een bepaald toerental. dit verschil kan heel goed tussen de 120 en 130 zich voordoen, levert toch iets meer brandstofverbruik op. Blijf echter bij mijn statement over de powerboxen, maar ik heb dan ook nooit gezegd dat ze niet iets aan vermogen kunnen opleveren. Laat eens weten met welk merk/type powerbox je rondrijdt??

Peter

Het type power box dat ik heb is een 'tuningbox' . Als je op google dit intikt dan kom je direct op de goede site terecht voor meer info. Dit is nieuw zeker niet de goedkoopste (ca. 600 euro), maar 2e hands ligt dat anders  :).  

Ik merk het verschil echt enorm, en vind het opvallend lagere brandstof gebruik een leuke bijkomstigheid. Op basis van het brandstofverbruik heb ik hem in een jaar terugverdiend.

gr. Peter

PS: ben een weekje voor mijn werk weggeweest en kon daarom niet eerder reageren, maar heb de volvo en de powerbox weer lekker kunnen uitproberen.

denkweb

Voor de helft van het geld heb ik de rica chip laten inbouwen! Dure powerbox...