Gaskabel loopt stroef

Gestart door khana38, 18-02-2010 11:56:24

Vorige topic - Volgende topic

khana38

850 10v LPG 1994 360k.

Bij het bewegen van het gaspedaal voel ik dat de kabel stroef en droog door de kabelhoes beweegt. Laat ik het gaspedaal los, dan blijft het toerental te hoog (ca. 1500). Even snel op en neer met het gaspedaal, en het toerental zakt wat terug tot ca. 1100, dus nog steeds te hoog.

Aan de voorzijde/montage op de gasklepaandrijving ingespoten met WD40, maar dit dringt niet ver genoeg de kabelhoes binnen om de kabel volledig te smeren. Moet het dus vanaf de andere kant verhelpen, vanaf het gaspedaal, en indien nodig de kabel demonteren om de kabel vanaf die kant te smeren.

Kan iemand mij uit Vadis een afbeelding sturen hoe ik te werk moet gaan met misschien een paar handige tips? Gaskabel en hoes tonen geen slijtage.

Bij voorbaat dank,
Kees

thuur

Ik laat altijd een paar druppeltjes motorolie in de kabel lopen. Demonteren is simpel, als je het zwarte kapje losneemt zie je de gasrol. Deze zt weer aan een beugetje wat met 3 boutjes op je spruitstuk zit. Draai de boutjes los en wip het verbindingsstangetje (kogelgewrichtje) los, aan eender welke zijde. Dan de beugel/gasrol omhoog houden en druppelen maar. Paar keer de binnenkabel bewegen, even wachten en herhalen. Spuit ook wat wit vet/vaseline/siliconen spray op het scharnier van het gaspedaal. LET OP!: Niet op het pedaal zelf knoeien!

Gr 8)

khana38

Bedankt Thuur. Ben blij dat ik niet de complete kabel hoef te demonteren. Scharnier had ik nog niet aan gedacht. In oudere Volvo's met motor in lijn zat dat anders.

gr.

Kees

Freakybaby

Citaat van: thuur op 18-02-2010 14:11:24
Demonteren is simpel, als je het zwarte kapje losneemt zie je de gasrol. Deze zt weer aan een beugetje wat met 3 boutjes op je spruitstuk zit. Draai de boutjes los en wip het verbindingsstangetje (kogelgewrichtje) los, aan eender welke zijde. Dan de beugel/gasrol omhoog houden en druppelen maar. Paar keer de binnenkabel bewegen, even wachten en herhalen.

Gr 8)

Waarom die hele rol loshalen? Als je 1 klemmetje loshaalt en de kabel even van de rol afkoppelt (goed kijken hoe ie zat) dan heb je de kabel los.

Zwarte kapje weg, klemmetje in het zwarte plastic omhoog eruit trekken, gaskabel los maken en richting de achterkant van de auto er uit trekken.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

thuur

Citaat van: Freakybaby op 19-02-2010 16:02:54
... en de kabel even van de rol afkoppelt (goed kijken hoe ie zat) ..

Zat ie nou bovenlangs of onderlangs? :eusa_think:

Gr ;)

Ludo

Citaat van: thuur op 19-02-2010 22:52:48

Gr ;)

Het past maar op 1 manier.  ;D

Freakybaby

Citaat van: thuur op 19-02-2010 22:52:48

Gr ;)

Ondertussen weet ik dat vrij goed ;)

Het helpt ook dat je wieltje maar 1 kant op kan draaien he..
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

)()()sT

.... en zit ie op de grote of de kleine rol?

dat verschilt ook per auto  :eusa_eh:

johan1989

Even topic omhoog trappen.

Ik begrijp dat gaskabel vervangen klein werkje is.
Mijnes blijft soms in hoger toeren hangen, geen vacuum lek, gaspedaal erg stroef, gaskabel ontspannen al paar keer gedaan, komt telkens terug.

Bij Nordicar en bij EstateService hebben ze geen gaskabel in hun assortiment.
Is orgineel de enige optie?

Sbv

origineel kosten ze niet echt veel. Voor automaat was ik rond de 40 euro kwijt. Handbak zal minder zijn

johan1989

Maar als immi 12 Euro is scheelt me dat 20 uur werken :)
(Stagiair)
Voor de kwaliteit hoeft het in deze geen orgineel te zijn volgens mij.
Vandaar de vraag waar ik immi kan halen.