Italiaanse 855 T5R, verkocht en gaat zijn rondjes maken in Friesland

Gestart door RoelNL, 23-02-2014 15:38:03

Vorige topic - Volgende topic

Wout309t

Wat een feit is is dat de blokken vaak al een heel leven vol met opdonders achter de rug hebben. Dan kan een tune en stevig gebruik hem het laatste zetje de vernieling in geven.
En laten we eerlijk zijn, een getuned blok krijgt het bij stevig gebruik zwaarder voor de kiezen dan een origineel blok.
Maar als jij een keurig onderhouden blok hebt en je laat die door iemand met verstand tunen en je rijdt daar vervolgens ook verstandig mee met af en toe een uitschieter als hij warm is, dan is er niks aan de hand.
De ongefundeerde bangmakerij (ik noem geen namen ;D ) in dit topic gaat nergens over.
2011 V70 2.0T R-Design MT

RoelNL

Over het algemeen ben ik een vrij rustige rijder en ik ga echt niet binnen kwartier en dat is toch meestal zo'n 15 a 20 km trappen met de auto.

Nogmaals ik weet niet hoe degene die hiervoor met de auto gereden heeft is omgegaan. Al kan ik daar nu denk ik wel een gedegen antwoord op geven gezien de staat van onderhoud zoals ik de auto toen kocht. Met andere woorden de auto heeft daarvoor best op zij sodemieter gehad.

Grote voordeel is dat alle pakkingen intern in het blok helemaal nieuw zijn en ook de oliepomp pakking, dat geeft me wel een goed gevoel mbt de oliedruk.

Zelf zou ik er redelijk van balen als het blok straks stuk loopt. Maar wat dat betreft ben ik realistisch genoeg want het is gewoon een oud blok met een hoge kmstand. Ik ga het hok gewoon oprijden omdat die er optisch gewoon goed uitziet en ik er teveel centen in heb zitten om de auto nu voor minder dan 3500 euro weg te doen. Dan snij ik mezelf gewoon met een een goede 4000 euro in vinger en dat wil ik ook niet doen.

Als ik nu zelf nog wat lol eraan kan gaan hebben met die auto dan ben ik allang blij. Hoe langer het blok het volhoud met een tune, hoe meer lol ik ervan heb.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

Toch heeft mijn auto voor ik hem kreeg met een tune gereden (+/- 50dkm) die niet echt fraai was, vooral heel lomp...
Daarna heb ik heb van 320dkm naar 430dkm gereden met een tune er in op een 16T die harder 100-200 deed dan op het filmpje van Dirk laaatst en dit alles op LPG en 1.1 bar ipv bijna 1.4bar. (Dat zei Bas toch veel druk bij late ontsteking?)
Ik had er toen ook nog een oliedruk meter in zitten, nergens problemen. Olie verbruik van 0.5L op 6000km maar dat kan zelfs nog de turbo zijn geweest. Ik heb zelf een compressie meter en ik had alle 5 de cinders tussen 11 en 11.5...
Mijn oude blok heeft zeker geen easy leven gehad met een eigenaar die olie peilen wel eens vergat en olie lekken voor lief nam en daarna een eigenaar (ik dus) die de max uit een 16T wilde. Raar toch dat het bij mij wel kon.
Bas zegt alleen wat wel meer mensen denken.
Ik ga geen namen noemen maar deze vinden alle lager schades (en andere schades) vreemd. Maar goed, het kan allemaal toeval zijn geweest en wij wachten het rustig af.
No offence Piet en Maarten meer alleen wat ik zie en constateer en vooral ook hoor.

Roel succes met je keuze.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

gero

Citaat van: RoelNL op 25-06-2016 08:31:58
Over het algemeen ben ik een vrij rustige rijder en ik ga echt niet binnen kwartier en dat is toch meestal zo'n 15 a 20 km trappen met de auto.

Je zegt het zelf , je bent een rustige rijder, waarom wil je de auto dan optunen naar meer vermogen,
Ik bedoel , je  koopt toch ook geen Yamaha R1 om te gaan toeren.

RoelNL

Ja dat klopt. Maar ik weet ook hoe mijn 2.3 automaat v70 rijdt en die rijd beduidend een stuk sneller dan mijn 850 ondanks het verschil in overbrenging van de automaat (lange halen) en de korte verzetten van de handbak 850.

Mijn inziens heeft het te maken met de ecu van de 850 omdat er origineel een lage druk turbo opzat en de ecu software heeft voor een lage druk turbo is. Nu zit er een hoge druk turbo op met lage druk software en merk je goed.

Vandaar dat ik hem wil chippen omdat de auto dan gewoon beter te berijden valt. Nu moet ik als ik echt sneller wil zijn de auto eigenlijk boven de 3300 rpm houden omdat dan de turbo er echt net aan pas inkomt. Daaronder zie je de drukmeter wel in het witte vak zitten maar gebeurt er eigenlijk niet zoveel.

Bij mijn v70 komt de turbo er ook vrij laat in maar daar merk je toch echt dat die bij de 2600 a 2700 rpm echt goed eraan begint te sleuren.

Vulk

Ik had vroeger een 2l T-5 met 13g. Ik had eerst een 3"DP gemonteerd en pas later liet ik hem chippen. (ET)
Zo gek veel sneller wordt de auto niet, maar hij wordt wel veel soepeler. De 3"DP had gevoelsmatig de grootste impact!

gero

voor die Volvo 850 had ik een Seat Cupra 2 , met een ongeblazen 2.0 motor , daar trok ik in z"n 2e versnelling naar de
100km/h.
Ik wil alleen zeggen bij dat blok moest je gewoon  toeren maken om het vermogen aan te spreken.

en zo is dat misschien ook bij die volvo van jou , gewoon lekker doorhalen in de toeren.

Piet

Citaat van: leons850 op 25-06-2016 09:49:08
Toch heeft mijn auto voor ik hem kreeg met een tune gereden (+/- 50dkm) die niet echt fraai was, vooral heel lomp...
Daarna heb ik heb van 320dkm naar 430dkm gereden met een tune er in op een 16T die harder 100-200 deed dan op het filmpje van Dirk laaatst en dit alles op LPG en 1.1 bar ipv bijna 1.4bar. (Dat zei Bas toch veel druk bij late ontsteking?)
Ik had er toen ook nog een oliedruk meter in zitten, nergens problemen. Olie verbruik van 0.5L op 6000km maar dat kan zelfs nog de turbo zijn geweest. Ik heb zelf een compressie meter en ik had alle 5 de cinders tussen 11 en 11.5...
Mijn oude blok heeft zeker geen easy leven gehad met een eigenaar die olie peilen wel eens vergat en olie lekken voor lief nam en daarna een eigenaar (ik dus) die de max uit een 16T wilde. Raar toch dat het bij mij wel kon.
Ik ga geen namen noemen maar deze vinden alle lager schades (en andere schades) vreemd. Maar goed, het kan allemaal toeval zijn geweest en wij wachten het rustig af.
No offence Piet en Maarten meer alleen wat ik zie en constateer en vooral ook hoor.

Roel succes met je keuze.

Sorry dat ik hier weer op reageer, maar ik kan toch moeilijk onze naam door het slijk laten trekken met aantijgingen die gewoon onwaar zijn.

Er is hier toch iets vreemds aan de hand....

Er wordt nu weer gesuggereerd dat er motorschades zijn voorgekomen na tunes bij ons (dat ik "ga geen namen noemen" laten we nu maar even voor wat het is) zonder ook maar een enkel voorbeeld te noemen.
Dat kan ook niet want er is gewoon geen door ons getunede auto met daarna schades van welke aard dan ook, wel of niet ten gevolgd van onze tune.
Behalve bij Dirk, waarbij de schade aantoonbaar een heel andere oorzaak dan de tune had.
Er wordt wel steeds geroepen van wat ik "constateer of hoor", maar voorbeelden worden niet genoemd. Nogmaals.... dat komt omdat die er botweg niet zijn.
No offfence zeg je... meerdere keren is getracht ons zwart te maken

Meer in het algemeen:
De constatering: Ik zie de laatste tijd een aantal lagerschades voorbij komen en dat waren allemaal bij getunede wagens dus .... dat komt dan door de tune....
Is een rare en uiterst onwetenschappelijke constatering.
Het verband is daarmee nog helemaal niet bewezen.
Ik zie net zo goed, ook recentelijk, lagerschades voorbij komen bij ongetunede wagens.
Zeker is dat ook een stevige (goede) tune kan bijdragen aan het overlijden van een lager, maar dan is er toch echt meer aan de hand geweest.
Zoals te lage oliedruk, veroudering (fatigue) van de schalen, schade in de schalen door verontreinig van de olie, trappen wanneer de olie nog niet warm is.
Een foute tune zal natuurlijk tot schade lijden, maar niet elke schade is tengevolge van een foute tune, veel vaker is het dan  terug te voeren op falende hardware.

RoelNL

Ja maar het echte in je stoel gedrukt worden gevoel heb ik met de 850 niet zoals ik het in mijn v70 heb.

Als ik beide auto naast elkaar zet weet ik 1 ding zeker en dat is dat de v70 dik wint en ook iedere keer.

Ik denk dat dat het verschil in vermogen tussen de 210pk (850)en 250pk (v70) zeker het verschil zit en zeker ook het koppel. Als de 850 hoog in de toeren houd is die nog steeds langzamer dan v70.

peteRRR

Citaat van: Piet op 25-06-2016 10:49:49
Zoals te lage oliedruk, veroudering () van de schalen, schade in de schalen door verontreinig van de olie, trappen wanneer de olie nog niet warm is.

Denk dat daar de meeste schade door gereden wordt,..en dan ook wanneer er bij de/een motor de toleranties te ver uit elkaar lopen en er met te dunne olie wordt gereden waardoor je door de filmlaag heen gaat.

Flushen/schoon houden die motoren en 10W er in houden.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

cornelis-b

Ik wilde eerst niet reageren maar doe het toch, getuned of niet getuned ga er vanuit dat de meeste van onze wagens de 250K al zijn gepasseerd en hun draai uren hebben en daardoor onzichtbare slijtage kunnen hebben. Ga je tunen met zo'n blok dan kan eventuele lichte slijtage sneller verergeren waardoor motorschade kan ontstaan. Of hij dan getuned is door meneer A, B, C of weet ik veel wie maakt geen drol uit, er komen door de tune grotere krachten vrij. Ook het suggereren dat de tune van meneer A niet goed zou zijn en die van meneer B wel is in mijn ogen poep praten. Geen enkel persoon die een tune doet wil de auto van een ander vernielen.

Welke tune / tuner je kiest is voor iedereen een vrije keuze maar stop eens met dat geneuzel dat de een beter is dan de ander.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Maarten-t5

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk. Wat denk je dat er met je blok was gebeurd als je oliedruk wel problemen had gegeven?
Of zorgt een slechte tune nu ook al voor versleten oliepompen en verstopte aanzuigleidingen?

Ik ga geen namen noemen maar deze vinden alle lager schades (en andere schades) vreemd.

Je zegt "en andere schades". Welke dan? Geef eens wat voorbeelden? Wat heb je dan allemaal gehoord?
Je maakt t jezelf wel makkelijk zo. Van ales roepen en insinueren, zonder iets te onderbouwen.

elianmars

Voor zover ik weet (heb gelezen) is het slecht voor je krukaslagers om de motor te veel te belasten bij lage toeren.
Kan een (te) hoge boost bij (te) lage toeren de lagers beschadigen?

Piet

Het gaat dan met name om de drijfstanglagers, de hoofdlagers hebben daar minder last van.
Uiteraard moet je het vermogen wel met enig beleid in laten komen en niet gelijk bij lage toeren ongelimiteerd er op los gaan.
Bedreigender voor de lagers is knock, die dus juist bij te hoge druk en bij te lage toeren makkelijk optreedt.
Tijdens knock wordt de drijfstang letterlijk tegen de krukastap gehamerd, daarmee kun je dus de oliefilm verbreken.
Hoe dan ook .... je moet het vermogen inderdaad met beleid laten inkomen en niet alleen voor de lagerschalen.

elianmars

Duidelijk. Ik ben weer wat wijzer geworden :)