stuurstang en/of spoorstang vervangen

Gestart door ruspek, 24-02-2014 21:03:05

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

Vandaag op de APK adviesreparatiepunt gekregen voor de stuurkogel.

Nu ben ik ff bezig geweest en gekeken en kom tot de ontdekking dat de stuurkogel wel ietsje speling heeft maar de speling tussen stuurstang en spoortstang is vele malen groter. Er zit echt een "knik" in als je eraan beweegt.

Ik heb geprobeerd om de grote stelmoer vast te draaien maar daar was geen beweging in te krijgen.

Lijkt me dus vernieuwen (spoorstang en stuurstang/kogel)
Is dit redelijk zelf te doen? (kan je er makkelijk bij?)
Op de stuurstang (kogel) staat TRW, is dan het hele huis TRW? (ivm maatvoering)

graag advies

Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Sbv

speling is vernieuwen.
Het is wel zelf te doen met normaal gereedschap, mits alles los wil.

Ik zou zelf gelijk beide vernieuwen aan beide kanten, dan ben je er voorlopig weer klaar mee en dan na afloop uit laten lijnen

ruspek

dat dacht ikzelf ook, niet l*len maar gelijk beide zijden aanpakken.
Hoe zitten de spoorstangen (binnenste stuurkogels) vast in het stuurhuis? Kan je daar makkelijk bij?
(heb er verder nog niet onder gekeken, al wel de bouten allemaal in de WD-40 gezet ;D)

Origineel Volvo spul of TRW / Febi?
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

UserID6342

Goede grote pijpentang / moordenaar, en bij de turbo's en sommige diesels heb je sleutel 34 nodig om de binnenste kogel los te maken, verder gewoon standaard gereedschap.

626Ronin

wat moet je met die moordenaar doen? de stuurstang tegenhouden? of kan het stuurhuis dat aan? of gaat die tang op de kogel?
ik moet ook een binnenste kogel doen, vandaar dat ik vraag..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

UserID6342

Als de binnenste kogel vast zit met SW34 de sleutel erop zetten, is de binnenste kogel rond heb je dus die grote moordenaar nodig (en dan niet zo'n standaard prutsding) maar zo iets:

-D©©©L-

WhizzMan

De buitenste kogel kan je van de stuurstok afdraaien als je de borgmoer los haalt en de kogel uit de fusee hebt. Als je toch 100% zeker weten gaat vervangen kan je redelijk bot de borgmoer en de buitenste kogel heetstoken. Bij de binnenste ga je dat niet willen doen omdat je je stuurhuis niet heet wilt stoken. Haal eerst de borgmoer los en probeer de schroefdraad van de kogel goed gangbaar te maken voordat je de kogel uit de fusee haalt. Als de buitenste kogel vast zit, kan je eventueel de moordenaar op de stuurstok zetten als een gewone sleutel over de stuurstok heen glijdt. Ik doe dat zelf alleen als heetstoken+wd40 niet genoeg is.

Meet/tel voor je bezig gaat het aantal windingen schroefdraad van de buitenste kogel op. Je kan dan bij terugplaatsen in ieder geval in de buurt van je uitlijning komen. Tenzij je zelf uitlijnspullen hebt, ga je naar de uitlijnboer moeten rijden en dat doe je toch liever met een auto die nog een klein beetje stuurt en remt.

Voor de binnenste kogel is de grote sleutel/moordenaar om de buitenmantel van de kogel van het stuurhuis te draaien. Het stuurhuis zit vast aan je auto en de kogel zit in die buitenmantel. Let op je stuurhoezen en overweeg ze gelijk te vervangen als je de boel toch los hebt.

626Ronin

dank, D©©©L voor de mooie fotoserie.
is het niet een idee om die borging even los te tikken/uit te slijpen/boren? volgens mij spaar je zo de schroefdraad in je stuurhuis..
was er bij de 850 ook al keuze uit/kans op een TRW of SMI-stuurhuis? ik blijk SMI te hebben.
de nieuwe kogel heeft in ieder geval een sleutelzeskant.
maar ik moet dus ook een tang op de stuurstang zetten?! beschadig je die dan niet?

ik heb Downunder de complete voortrein van mijn Ford Falcon vervangen (al even geleden) en reed voor mijn gevoel prima recht, maar de uitlijner gilde het uit: "how on earth did you manage to get here mate?!" zo "krom" als ie stond..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

V70geRwin

Binnenste kogel kan je bij het losdraaien niet echt goed tegenhouden.
Ik moest laatst ook behoorlijk kracht zetten met sleutel 34 voordat hij los wilde.
Je hebt allleen een rond stuk stuurstang over zonder grip over.

Maar blijkbaar gaat dat goed.

razorx

Een stevige moordenaar help enorm.

KIM

En m dan de goede kant op laten aangrijpen ook. De foto van Razorx toont de enige juiste greep voor losdraaien.
Een moordenaar maakt dan gebruik van het zelfbekrachtigende effect. Ofwel: Hij bijt zich vast zonder dat je zelf vreselijk hard moet knijpen.

626Ronin

ja dat principe is me bekend (geldt ook voor een gewone waterpomptang) en voor tegenhouden moet ie de andere kant op, ik vroeg me alleen af of je de stang van het stuurhuis niet beschadigt met de tanden van de bek van de tang (of dat het vlak achter de kogel geen kwaad kan?)

razorx

Als je goed te werk gaat niet. Dus puur draaien en geen zijdelingse krachten.

KIM

Je kunt nog messing plaatjes tussen de bekken leggen om beschadiging te voorkomen.
Een waterpomptang is trouwens niet altijd zelfbekrachtigend.