Beginnend Turbo rijder met vragen???

Gestart door RonnieDuck, 13-12-2004 22:39:45

Vorige topic - Volgende topic

RonnieDuck

Hallo allen,

Alweer een paar weekjes ben ik in het bezit van een T-5 sedan uit begin 1996. Ik heb geen ervaring me de turbo versie vandaar dat ik me wat dingen afvraag. Behalve dat hij werelds rijdt, comfort maar ook de power, denk ik toch dat hij niet het maximale haalt qua power. Als ik vanaf 2500/3000 tpm volgas geef (pedaal tot de grond) komt mijn turbo meter niet verder dan de helft van het witte. Met dit weer moet het toch wel verder komen??

Als ik de turbo bestudeer(voor zover dat gaat met dat hitteschild) vind ik het inlaatluchtgedeelte er nogal vettig uit zien. Zit hier nog iets van een carterontluchting???

Ook heb ik wat vragen over mijn temp meter. Op mijn vorige 850 GLT 20v had ik zo'n winter kapje achter mijn gril! Deze heb ik er nooit afgehaald daar ik zomers geen problemen onder vond met heet lopen. Mijn meter bleef gewoon altijd keurig rhorizontaal op 3 uur staan. Met de T-5 valt mij op dat hij wel warm wordt maar niet zo snel als de GLT. Ik heb hier ook geen winter kapje achter de gril. Toch vind ik het erg lang duren voordat die warm wordt!(ruim 8 km) Als hij dan warm is en ik duik bijvoorbeeld de snelweg op loopt de meter gewoon weer terug en blijft niet op 3 uur staan. Is dit normaal of is dit tijd voor een nieuwe thermostaat?? Een winterkapje lijkt mij uit den boze ivm de intercooler!

Verders denk ik dat de homokineten wel wat vet kunnen gebruiken. Als ik maximaal instuur en langzaam rijd klinkt het een beetje krakend. Heeft iemand hier ervaring mee en is dat zelf te doen?

Tja en als die dan helemaal goed is, onder andere na een bezoekje aan de Volvodealer, tja dan  moeten we maar gaan kijken wat we kunnen veranderen. Ideeen gaan uit naar; openluchtfilter, downpipe, remmen, BOV, Titans, R frontspoiler en wie weet misschien ooit een chippie,...maarja dit alles is glazenbol kijken. Vollopig al 2 modificaties uitgevoerd

- Forum sticker
- Middenarmsteun met bekerhouder

Mvg een blij T-5 rijder
Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

JCviggen

Dat je turbodrukmeter maar tot de helft komt is compleet normaal. En hou kouder het weer, hoe minder druk je krijgt! De ECU regelt de druk zo dat de prestaties bij alle weersomstandigheden ongeveer gelijk zijn. Daarom heb je bij koude luchttemp minder druk dan bij hogere temperaturen.

Of m'n T-5R trager opwarmt dan een GLT weet ik niet, maar m'n vroegere 960 3.0-24 was 5 keer sneller warm dan m'n 850 dat staat wel vast.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Jeroentjuh

Trubodrukmeter tot de helft bij een standaard T5 is normaal....
Vettige inlaatkant turbo? Je carter ontluchting zit ook in de slang van luchtfilterhuis tot turbo, en een beetje zweten kan geen kwaad....
Het wat minder snel op temperartuur komen? Probeer eens een andere thermosstaat...
Het krakende geluid bij volledige stuuruitslag? Moet je ff die witte blokjes op de draagarmen met dik vet invetten....

Rad

Turbodruk klinkt zoals al gezegd heel normaal. De opwarmtijd lijkt mij te lang.
Bij mijn T5 zit de naald als ik 1,5 km door de stad heb gereden (5 min.) al op zijn "eindpunt" halverwege de schaal en komt daar dan ook niet meer vanaf.
Thermostaat defect? Sluit misschien niet helemaal meer...

JCviggen

mijn 850 doet ongeveer hetzelfde als hij beschrijft. De temperatuur loopt eerst redelijk snel op, maar dan net onder het midden gaat hij terug een heel stuk naar beneden (ik vermoed dat dan de thermostaat open gaat en er een deel koud water bijkomt) en daarna duurt het héél erg lang om op normale temp te komen zeker als er boven de 80 kmh wordt gereden. Ik kan makkelijk 50 km autostrade rijden met dit weer en m'n temp meter niet halfweg krijgen.

Bij volgende beurt laat ik m'n thermostaat vervangen, kleine kost!
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

RonnieDuck

Moet ik voor het vervangen van de thermostaat nu wel Koelvloeistof aftappen of kan het ook zonder?
Het ziet er namelijk best simpel uit alleen dat aftappen is natuurlijk weer even prutsen met een teiltje op straat.
Waarom hebben we niet elk weekend sleuteldag in waddinxveen. Zou echt geweldig handig zijn. Ik dacht dat de mafia meestal wel invloed had? :)

Mvg Ronald

Rad

Je zal een beetje koelwater af moeten tappen totdat het niveau onder de thermostaat staat. Moet met een teiltje op straat wel lukken toch?

RonnieDuck

Ja met een emmertje op straat is het gewoon gelukt! Echt een klussie van niets en zeer goed zelf te doen. Mijn koelvloeistof zag er wel naar uit door een lichte bruine gloed (olie)> Volgende keer maar al het koelvloeistof verversen en dan maar even kijken hoe het blijft. Mijn olie verbruik is tot nu toe nog nul!

Mvg Ronald

daytonawim

laat je de motor wel effe staionair draaien voordat je hem uitzet?, dit bevorderd de levensduur van je turbo!
Ook kan je je flame trap mischien eens schoonmaken, een kleinigheid, maar met grotere gevolgen dan wat olie in je slanegn ( uitgeblazen keeringen)

kimike

Het naaldje moet als 'hij'opgewarmd is altijd op3uur blijven, zou beginnen met de termostaat te vervangen( zal wel blijven hangen).denk dat het opwarmprobleem dan ook is opgelost,
paul(T5R)

RonnieDuck

Thermostaat is ondertussen reeds vervangen hoor,..blijft idd netjes op drie uur staan, en is er vrij rap!!!