afslaan bij gaslos S80 2.4

Gestart door haasje, 27-02-2014 00:08:10

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Bobines heeft hij er 5 van, deze wagen heeft penbobines en een stuk terug in dit probleem heeft Erwin deze al een voor een los gekoppeld en deze bleken niet de oorzaak te zijn.

Zoals BBS zegt: heb je de ECU zelf al eens gewisseld?

Je melde dat de ECU niet goed in de connector zat en je de goede tool niet had om hem juist te plaatsen, dit heb je naderhand gedaan bij de dealer met de juiste tool. Zou het inderdaad niet kunnen zijn dat de ECU intern schade heeft opgelopen doordat hij niet goed geplaatst heeft gezeten? Lekkende elco's die in waarde verlopen als het warmer wordt??
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

haasje

De auto is inderdaad voorzien van 5 penbobines. De ECU (ECM) is verwisseld met een andere en door de dealer opnieuw geprogrammeerd.

626Ronin

heb je al eens dom compressie getest? (die ene uitlaatklep is niet goed, maar ik heb met minder (0,00)weliswaar bij een mazda) nog helemaal geen problemen ervaren zoals jij hebt)
en waren alle kleppen per cilinder gelijk of heb je het gemiddelde gepost? (je meldt maar 5 uitlaatkleppen en volgens mij heeft deze motor er 10..)
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

haasje

De motor waar die waardes van waren is vervangen. Heb ik bij deze motor wel een meting gedaan, weet alleen geen waardes meer.

De problemen zijn de laatste tijd wel erger geworden als dat het vorig jaar was voor hij met zijn "het is winter en ik heb nergens last van" periode had.
Ik heb nog met iemand zitten brainstormen en we hebben de conclusie getrokken dat het waarschijnlijk adaptiewaardes zijn, de reden hiervoor is dat na het loskoppelen van de accu (of als de ecm op een andere manier geen spanning heeft gehad) of soms ook na het wissen van foutcodes (1 van mijn achterportiersloten geeft meestal een melding) vaak de problemen weg zijn voor 1-2 dagen (afhankelijk van het aantal startcyclussen).

Indien het werkelijk adaptiewaardes zijn, kan het dus ook in de brandstofafhandeling zitten (lpi neemt namelijk alleen de inspuittijden over, geen andere waardes). De vraag is dus alleen nog waarom hij de adaptiewaardes zo instelt dat hij niet tegen wat snellere wisselingen van het toerental kan (zowel van als naar stationair).

Is er iemand die de adaptiewaardes kan uitlezen en interpeteren? Ik heb een laptop met vida, als ik weet welke waardes er interessant zijn en hoe ik die kan vinden kan ik ze eventueel ook doorgeven.

haasje

Voorlopige conclusie:

nadat ik eindelijk de conclusie getrokken heb dat het adaptiewaardes zijn, moest ik mijn manier van denken en zoeken naar een oplossing aanpassen.
Waar ik in het begin er van uit ging dat er een sensor (regelklep, spoel etc) was die een verkeerde waarde doorgaf, was mijn manier van testen:
- sensor etc wisselen (mijn buurman heeft een zelfde type auto)
- proefrit maken
- mijn eigen sensor terug monteren omdat het probleem er nog steeds was.

Nadat ik er een aantal weken geleden achter kwam dat dat het adaptiewaardes zijn die de problemen veroorzaken (na wissen van de waardes rijdt de auto goed voor ca 1 dag) moest ik anders gaan testen.

Als eerste maar eens een ander gasklephuis geprobeerd (heb hier al vaker problemen mee gehad), na montage de adaptiewaardes gewist (computer spanningsloos voor paar minuten is de makkelijkste methode).
Na een aantal dagen rond gereden te hebben de conclusie getrokken dat dit niet de oorzaak was.
Vervolgens mijn oude lmm terug gezet. Deze heb ik ca 2 jaar geleden vervangen ivm een minimale hik bij constante snelheden op de snelweg. Toen ik op de hertenkamp meeting was had ik al tegen een aantal mensen gezegd dat er een verandering was, maar dat juist die dag de problemen er weer waren. Omdat ik op dat moment bij mijn moeder was en ik geen zin had om de nieuwe terug te zetten ben ik er toch gewoon mee door blijven rijden.

Tot mijn verbazing werd het de dag erop weer beter en leken de problemen weg te zijn. De woensdag na de meeting is de bak eraf geweest en daarom de accu los geweest. Na de reparatie waren er de eerste dagen daarna weer wat kleine problemen (af en toe afslaan), maar al veel minder erg als met de nieuwe lmm en daarom de lmm maar gewoon laten zitten en kijken wat er na een aantal dagen gebeurt. Na een dag of 2-3 had hij weer een slechte dag, waarna  het weer beter werd. De laatste 3 dagen heb ik geen problemen meer gehad.

Nu gaat morgenavond de bak er weer af en zal de computer dus weer gereset worden, als hij daar ook weer na een aantal dagen weer goed van hersteld durf ik het wel aan om een klein feestje te bouwen.

626Ronin

..en "de bak eraf" is je hobby? ;)
ik help je hopen dat je straks feest mag vieren..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

haasje

nee niet echt maar soms zit het mee...

razorx

Ik ben druk voor je aan het duimen. Wat zou dat een opluchting zijn.

haasje

Vandaag is de bak er weer af geweest, hij is dus weer aan het inleren. Als na een aantal dagen de problemen wegblijven (hij zal waarschijnlijk toch wel weer een slechte dag hebben, was voorgaande keren ook zo) durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat ik het gevonden heb.

Dan maar eens gaan denken of ik weer een nieuwe sensor ga aanschaffen of dat ik een goede gebruikte ga zoeken. Nadeel is dat dit type maar een aantal jaar gebruikt is en dat de meeste gebruikte dus ook al diverse jaren oud zullen zijn.

Robster480

Ik help het je hopen Erwin! Echt een keurige auto, die S80 van je! T.z.t. de voorbumper een keer spuiten en dan is ie helemaal mooi! :)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

haasje

Hmmm, ik dacht dat ik van de problemen af was, echter:

ik ben vandaag voor de apk keuring weg geweest en behalve een paar kleine dingetjes toch 1 groot probleem, de CO is nog/weer te hoog (schommelt tussen de 2,8 en 3 bij stationair en mag max 0,05 zijn) , de waardes bij verhoogd toerental zijn goed. Omdat het afslaan bij gas los over was, ging ik er eigenlijk van uit dat alle problemen weg waren dit blijkt dus niet zo te zijn. Het lijkt er dus op dat er 2 dingen mis waren en iik er maar 1 opgelost heb.
Heeft er iemand een idee waar ik miet gaan zoeken, ben weer even ideeëloos.

henry classic v70

Heb ook geen idee Erwin maar is wel balen... :eusa_eh:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

haasje

Ik  heb vanavond een 4gasmeting kunnen doen en dit zijn de resultaten bij stationair:

vol CO2.40%
vol CO211.74%
vol HC157 ppm
vol CO cor2.55%
vol O20.02%
lambda / AFR    0.919

Vervolgens een meting gedaan met ca 2500 toeren hiervan heb ik alleen niet alle waardes opgeschreven.

vol CO0.00%
lambda / AFR    1.001

Misschien dat iemand hier iets mee kan.

Johann

Hoe heb je vacuum getest?
Wat is er mee gekomen van de oude naar de nieuwe motor?
Heeft de S80 koppeling een pedaal stand sensor?

haasje

ik heb getest door oa met remmenreiniger een reactie uit te lokken, verder heb ik alle vacuumleidingen al eens losgekoppeld en afgedopt gehad, overigens was dat om het eerdere probleem met het afslaan op te lossen.
Er zit nu een 2002 (dacht ik)  motor in, heb dus eigenlijk alles over moeten bouwen.
Ja, die zit erin en is vervangen ergens in de afgelopen jaren, weet zo alleen even niet wanneer.